اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۱۴۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - 02 September 2019
ربیعی مطرح کرد:
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه تعهد در مقابل تعهد استراتژی است، گفت:در صورتی که تعهدات به طور کامل اجرا شود ما هم گام سوم را متوقف خواهیم کرد و هرچه به اجرای تعهدات برجام نزدیک شوند ما هم به تعهدات خود نزدیک خواهیم شد .

توقف گام سوم با اجرای کامل تعهدات برجامبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، علی ربیعی سخنگوی دولت روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود گفت: در هفته گذشته بحث سفرها و تلفن ها و ملاقات هایی که در این شرایط حساس کشور صورت گرفت از مسائل مهم بود.  یکی از مباحث جدی در حوزه سیاست خارجی مذاکرات با مکرون و اتحادیه اروپا برای اجرای تعهدات آنها در برجام بوده است.

وی با بیان این که این اقدامات تماما در قالب نامه رئیس جمهوری و بیانیه شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته است، تصریح کرد: در صورت اجرای تعهدات اروپا جمهوری اسلامی بر اجرای کامل  برجام باز خواهد گشت. تعهد در مقابل تعهد استراتژی است که امروز ما اتخاذ کرده ایم.

سخنگوی دولت ادامه داد: در چند هفته گذشته مذاکرات جدی بین دو رئیس جمهور صورت گرفت و همچنین در مذاکرات وزیر امور خارجه درباره نحوه اجرای تعهد از طرف اروپایی مذاکره صورت گرفت. خوشبختانه در بسیاری موارد دیدگاه ها به هم نزدیک شده است.

ربیعی با بیان این که  مباحث فنی برای اجرای تعهدات اروپا در دست بررسی است، اظهارداشت: سفر آقای عراقچی به همراه نمایندگان وزارت نفت و بانک مرکزی به پاریس در ادامه شیوه اجرایی کردن تعهدات طرف اروپایی است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: همانطور که قبلا گفته شد باید نفت ایران خریداری شود و تمهیدی اتخاذ شود که پول آن در دسترس قرار گیرد و به ایران بازگردد که این موضوع مذاکره ما است.

وی در ادامه سفر محمد جواد ظریف و رضا اردکانیان(وزیر نیرو) به مسکو را بخشی از دیپلماسی فعال ایران عنوان کرد و گفت: با روسیه در زمینه تبادلات تجاری، اجرای تعهدات قبلی که روسها گفت و گو خواهیم کرد. همچنین درباره ظرفیت‌های جدیدی که باید بین دو کشور علاوه بر حوزه‌های اقتصادی به وجود بیاید،گفت و گو خواهد شد.

ماهاتیر محمد به ایران می‌آید

ربیعی افزود: در این مدت با مقامات مالزی هم ملاقات هایی صورت گرفت که منجر به این شده که ماهاتیر محمد (نخست وزیر مالزی) در آینده به ایران بیاید که بخشی از مناسبات ما با آسیای جنوب شرقی هم سامان خواهد یافت.

سخنگوی دولت با بیان این که خوشبختانه ژاپنی‌ها در مذاکرات و گفت و گوهایی که با آنها داشته ایم برای تداوم روابط در سطح بهتر علاقمند بودند،گفت: با توجه به سفرها و ملاقات‌هایی که چه قبلا و چه الان صورت گرفته نه تنها منزوی نشدیم خوشبختانه وضعیت رو به جلویی هم داشته ایم و رو به جلو حرکت می کنیم.

ربیعی بار دیگر با تکرار استراتژی تعهد در برابر تعهد  از سوی ایران گفت:در صورتی که تعهدات به طور کامل اجرا شود ما هم گام سوم را متوقف خواهیم کرد و هرچه به اجرای تعهدات برجام نزدیک شوند ما هم به تعهدات خود نزدیک خواهیم شد .

سخنگوی دولت با بیان این که ما آغاز سوم کاهش تعهدات برجامی را در پیش رو داریم، گفت: ما با استناد به مواد ۲۶ و ۳۶ برجام در درون توافق هسته ای کاهش تعهد هسته ای خود را اعلام کردیم. از همان ابتدا هم اعلام کردیم هدف نهایی ما اجرای کامل تعهدات طرفین برجام است. ما تعهدات را کم نکردیم که برجام را از بین ببریم.بلکه برای این که طرف مقابل هم به تعهدات برجامی برگردد ما سیاست تعهد در قبال تعهد را دنبال کردیم.

ربیعی ادامه داد: به هر حال اروپا اگر قادر یا مایل به ایفای تعهداتش در مقابل تعهدات کشور ما نباشد منطقی نیست که ما هم نوع دیگری رفتار کنیم. باید توازنی میان مسئولیت های طرفین برقرار شود. حرف کلیدی ما توازن مسئولیت‌های طرفین است.

وی گفت: تا روز جمعه فرصت برای برداشتن گام سوم است و این که ما به سمت گام سوم حرکت نکنیم کاملا بستگی به واکنش طرف اروپایی و مذاکرات فشرده ای است که نمایندگان ما در حال انجام آن هستند. اگر تعهدات برجامی اجرا شود ایران از گام سوم کاهش تعهدات صرفنظر خواهد کرد البته مشروط به میزان رضایت تهران از اقدامات اروپا است وحتی امکان بازنگری در سایر اقدامات هم وجود دارد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ما در قبال آنچه که بیان شده برای کاهش تعهداتمان محکم ایستاده ایم، اگر تا فرصت تعیین شده رضایت تهران در زمینه اجرای تعهدات جلب نشود ما گام محکمی برای اجرای مرحله جدید کاهش تعهدات برخواهیم داشت.

کاهش هشت درصدی تورم نقطه به نقطه

ربیعی یادآور شد: روز گذشته در جلسه هیات وزیران آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی گزارشی درباره روند شاخص اقتصادی تولیدکنندگان در مردادماه ارائه کرد. اهمیت این شاخص از این جهت است که امروز هر گونه بالا و پایین شدن شاخص برای تولید کنندگان در کوتاه مدت بر مصرف کنندگان اثر خواهد داشت.

وی گفت: نرخ تورم بهای تولیدکنندگان در مرداد ماه رشدی معادل ۷ دهم درصد داشته است که این رشد نسبت به رشد ۵ الی ۶ درصدی به ۷ دهم درصد کاهش پیدا کرده است. خوشبختانه تورم نقطه به نقطه تولیدکنندگان در مردادماه نسبت به تیرماه ۸ واحد درصد کاهش پیدا کرده است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: براساس این گزارش به علت پیشران بودن شاخص‌های بهای تولیدکنندگان قطعا این روند در کاهش تورم مصرف کنندگان موثر خواهد بود. همچنین براساس این گزارش تولیدات واحدهای بزرگ صنعتی در بورس در تیرماه نسبت به خردادماه رشدی معادل ۵/۶درصد داشته است که نشانگر بهبود تولیدات صنعتی است.

 سهم داروی قاچاق زیر پنج درصد است

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره قاچاق دارو در برخی مناطق و کمبود داروهای خاص و ویژه در داروخانه‌ها و راهکار دولت برای نظارت بر این مساله گفت: طبق آخرین و دقیق‌ترین اطلاعات حجم قاچاق دارو چه از خارج به ایران و چه از داخل به خارج حجم بالایی نیست. به اعتقاد من حتی زیر پنج درصد مجموعه داروهای ما را تشکیل بدهد. بنابر این نمی‌توان گفت که ما الان چیزی به نام پدیده قاچاق داریم.

سخنگوی دولت بیان کرد: منتها در برخی از موارد ما داشته‌ایم که برخی کد محصولات دارویی IRC استفاده کرده‌اند و به جای مواد غذایی هورمون‌های بدنسازی وارد کرده‌اند.

وی اضافه کرد: این متخلفین شناسایی شده‌ و به قوه قضاییه معرفی شده‌اند و به اقدامات‌آنها به دستگاه‌های اطلاعاتی هم گزارش شده و این دستگاه‌ها در حال تکمیل پرونده آنها هستند.

ربیعی با بیان اینکه شناسه ملی دارو و تجهیزات پزشکی به خوبی عمل می‌کند، عنوان کرد: بخشی از کمبودهای دارو تجویزهایی است که پزشکان برای داروهای خارجی که  مشابه داخلی دارد صورت می‌دهند. تمامی متخصصان استانداردهای لازم را برای جایگزینی دارند منتها هنوز اینها ویزیت میشود. بنابراین کمبودهای ما در این قسمت است. خوشبختانه در زمینه تولید دارو در داخل نسبت به گذشته وضعیت خوبی داریم و درصد کمی از داروهایمان را وارد می‌کنیم.

سخنگوی دولت با اشاره به تصمیم مصرف کننده برای جایگزینی کالا اضافه کرد:‌ تمامی متخصصین در رشته های مربوط به خودشان این جایگزین تولید ایرانی را تایید کرده‌اند. بحث‌های ناصرخسرویی برای این دسته از داروهاست که جایگزین داخلی دارند.

ربیعی ضمن قدردانی از تلاشهای وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: حتی درخصوص ارز هم به خاطر دارم که گزارشی دادم و گفتم در حوزه جهاد کشاورزی و وزارت صمت دنبال شده و در زمینه بحث لاستیک کاملا مشخص است.

تکلیف ۱۰۰ میلیون یورو ارز دارو ظرف یکی دو هفته روشن می‌شود

وی با بیان این که در حوزه دارو وضعیت حدود ۲۶۰ میلیون یورو نامعلوم بود، گفت: سال ۹۷ یک میلیون و ۴۰۰ هزار یورو در سال ۹۷، در حوزه دارو چه در تجهیزات پزشکی و چه دارو، ارز به واردکنندگان تزریق شده است. از ۲۶۰ میلیون یورو هم بررسی شد و ۱۶۰ میلیون رسیدگی شده و  ۱۰۰ میلیون دیگر هم در حال رسیدگی است که ظرف این یکی دو هفته بایستی تعیین تکلیف بشود و یا اسناد اینها را بیاورند که در راه گمرک است.

ربیعی خاطرنشان کرد: به هرحال ارزها ردیابی شده و مشخص است و برای همین گفتم ارز گمشده‌ای نداریم. اگر ظرف این هفته تعیین تکلیف نشود قطعا از طرف وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی به مقامات ذیصلاح برای رسیدگی قضایی اقدام میشود.

برای گام سوم کاهش تعهدات تصمیم گیری شده است

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درخصوص اقدامات ایران در گام سوم کاهش تعهدات برجامی هم اظهار داشت: درست نیست که ایران بخواهد اکنون اقداماتش را اعلام کند. با این وجود، تصمیم این اقدامات اتخاذ شده است که اقدام قابل توجهی هم است. تا روز آخر منتظر خواهیم ماند و متناسب با اقدامات طرف مقابل تصمیم خود را خواهیم گرفت.

حاجی میرزایی برای آموزش و پرورش هم نظریه دارد و هم برنامه

ربیعی درباره ارزیابی دولت از رای نمایندگان مجلس به دو گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای تصدی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابراز داشت: فکر می‌کنم هر دو وزیر پیشنهادی در مجلس رای لازم را خواهند آورد. البته احتمالا آقای مونسان راه آسانتری را برای کسب رای اعتماد خواهد داشت. ایشان سابقه اجرایی مشخص و ارتباطات شناخته‌ شده‌ای با نمایندگان داشته و برنامه‌هایشان نیز مشخص است.

وی با اشاره به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد : حاجی میرزایی مشکل‌شان، عدم شناخته شدن است ولی به نوبه خود با دوستان و نمایندگانی که از مجلس تماس می‌گرفتند، گفتم آقای حاجی میرزایی نسبت به مسائل آموزش و پرورش هم نظریه دارد، هم برنامه‌ کوتاه‌مدت برای حل مسائل دارد و هم برای نهادسازی بعد از ۱۴۰۰ هم دارای برنامه است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه حاجی میرزایی شناخت خوبی از مسائل آموزش و پرورش دارد، یادآور شد: ایشان تجربه بسیار خوبی در نهضت سوادآموزی داشته‌اند. پایه دبستان با نهضت تفاوت چندانی ندارد. درخشان‌ترین دوران در دریافت جوایز داخلی و بین‌المللی در حوزه سوادآموزی  مربوط به دوره‌ای است که حاجی میرزایی در این نهاد مسئولیت داشته است.

ربیعی اضافه کرد: ما آرزو می‌کنیم که هر دو گزینه پیشنهادی رای لازم را از مجلس کسب کنند. از مجلس هم انتظار کمک به دولت را داریم تا دولت تکمیل شود چرا که وزیر با سرپرست متفاوت است.

سیاست ما با برجام و بدون برجام همکاری با همسایگان است

ربیعی در پاسخ به پرسش خبرنگار عراقی درباره سیاست‌های منهای برجام ایران و انعقاد قرارداد با عراق، رروسیه و مالزی و اینکه آیا این اقدامات به منزله پایان برجام است، گفت: برجام زمینه مناسبی بود که بتوانیم با همه دنیا کار کنیم. سیاست ما درقبال اقتصاد قطعا در هرحالتی- بدون برجام یا با برجام- همکاری با کشورهای منطقه است.

وی افزود: حضور و تبادل تجاری ما با کشورهای منطقه به نفع مردم آنها و افزایش توانایی فنی و اقتصادی کشورهای منطقه است و می‌تواند به بهبود زندگی مردم منطقه و ارزان بودن تبادل تجاری و ثبات سیاسی کمک کند.

سخنگوی دولت اضافه کرد: همکاری ما با کشورهای منطقه، عراق، افغانستان، ترکیه و ترکمنستان که در سطح معاون اول به آن کشورها سفر کردیم و بعد از تاخیر مجددا احیا شد. همچنین می‌خواهیم با همسایگان آبی کار کنیم و علائق خوبی از سوی همسایگان برای همکاری اقتصادی داریم.

وی گفت: معتقد هستیم پیمان های امنیتی با آنها داشته باشیم و معتقدیم امنیت آبراه ها توسط کشورهای منطقه باید برقرار شود و ایران هم نقش دینی و سنتی خودش را در منطقه برای حفظ امنیت ایفا کند.

درباره نشست خبری رئیس جمهور به جمع بندی برسیم اطلاع رسانی می‌کنیم

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که نشست خبری رئیس جمهوری چه زمانی برگزار می‌شود ؟ گفت: حتما این نشست برگزار می‌شود، ما از قبل برنامه‌ریزی ها را انجام دادیم ولی به دلیل تداخل با چند ملاقات برگزار نشد، اجازه بدهید ما به جمع‌بندی در مورد مسائل سیاست خارجی جدید به جمع بندی برسیم،در فرصتی بهتر اطلاعات بیشتری در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

ماجرای ذرت‌های آلوده

ربیعی گفت: آنچه که من اطلاع دارم و طبق گزارش‌های واصله،  ۱۲۰ هزار تن ذرت آلوده بوه است که دستور رسیدگی به آن صادر شده است. سال ۹۵ توسط بخش خصوصی  ۱۰۰ هزارتن ذرت وارد شد که اسم شرکت که مربوط به بخش خصوصی هست را نمی توانم بیاورم.

وی اضافه کرد: موضوع میزان سم افلاتوکسین است که  سازمان دامپزشکی و سازمان استاندارد هر کدام  استاندارد مشخصی داشته اند و استاندارد سازمان استاندارد سختگیرانه تر بوده و میان این دو استاندارد ۱۶ یا ۱۴ واحد اختلاف وجود داشت. واحد سازمان دامپزشکی را ۲۰ پی پی ام بوده است که این اختلاف قابل توجه بوده است.

سخنگوی دولت گفت: آنچه برای ما ملاک قرار گرفت سازمان استاندارد بوده است. این سازمان معتقد بود که آنها باید مرجوع یا امحاء شوند. بنابراین اجازه ورود و ترخیص به کشور داده نشده است.  الان نظر دیگری هم پیدا شده است که باید آنها را به الکل سازی مرجوع کنند. بنابراین اجازه ورود ذرت، گندم یا ... هرچیز وارداتی(آلوده) به کشور داده نشده است و  ملاک و استاندارد ما در این زمینه سخت گیرانه است.

 

 

منبع: ایرنا


نام:
ایمیل:
* نظر: