اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸
کد خبر: ۱۴۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۷ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - 01 September 2019
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: بازارهای محلی و هفتگی در شهرهای مدرن جایگاه قدیمی و تاریخی خود را دارند این در حالی است که در شهر تهران این امکان فراهم نشده و جای خالی بازارچه های هفتگی در پهنه های مختلف شهر تهران بسیار احساس می شود.
جای خالی بازارچه های هفتگی در شهر تهران
به گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس، طیبه سیاوشی در حاشیه بازدید خود از دو رویداد "زنان و تولید ملی" و "عطر سیب" با بیان این مطلب افزود: زنان به دلیل موانع زیادی که در زمینه تولید، فروش و ورود به بازارهای داخلی دارند موفقیت به مراتب کمتری نسبت به مردان در عرصه اقتصادی دارند.

وی با بیان اینکه دسترسی بانوان به سرمایه اندک یکی از مهمترین دلایلی است که مانع از حضور پر قدرت زنان در چرخه تولید می شود، ادامه داد: کمبود سرمایه باعث می شود زنان نتوانند به خوبی در بازار کسب و کار جایگاه ویژه ای برای خود دست و پا کنند. 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ریسک زنان برای حضور در عرصه های اقتصادی با توجه به موانع موجود یک اقدام تحسین برانگیز و قابل تقدیر است، بیان کرد: برپایی رویدادهایی مانند "زنان و تولید ملی" این امکان را برای زنان تولید کننده کوچک و یا بانوانی که توانسته اند برندی را برای محصولات خود تجاری سازی کنند، فراهم می آورد تا به معرفی محصولات خود بپردازند.

وی با بیان اینکه زنان کارآفرین به حمایت بیشتری نیاز دارند، تاکید کرد: بانوان کارآفرین نیاز به حمایت معنوی دارند و حضور در نمایشگاه هایی مانند کارآفرینی زنان و تولید ملی یکی از این حمایت هاست که در سال های اخیر از سوی شهرداری تهران فراهم شده است.

سیاوشی با اشاره به اینکه شبکه های مجازی نیز بستری خوبی را برای معرفی کالاهای تولیدی بانوان کارآفرین در میان شهروندان فراهم کرده است، افزود: برای زنان کارآفرین حضور در نمایشگاه های این چنینی بسیار حیاتی است و ضروری است مدیریت شهری در فضاهایی که در اختیار دارد چنین نمایشگاه هایی را برای حضور زنان ایجاد کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه برپایی بازارهای هفتگی می تواند امکان حضور زنان را در عرصه های اقتصادی بیشتر کند، ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد که همچنان بازارهای محلی و هفتگی در شهرهای مدرن جایگاه قدیمی و تاریخی خود را دارند این در حالی است که در شهر تهران این امکان فراهم نشده است.

وی با اشاره به اینکه تاریخچه برپایی بازارهای هفتگی در کشور نیز قدمتی دیرینه دارد، بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از زنان تولیدکننده در شهرهای شمالی به راحتی می توانند محصولات خود را عرضه و به فروش برسانند. به نظر می رسد که شهرداری تهران باید نسبت به راه اندازی چنین فضاهایی در پهنه های مختلف پایتخت توجه بیشتری کند.

سیاوشی در ادامه صحبت های خود با اشاره به رویداد عطر سیب یادآور شد: فرهنگ عاشورایی جنس مذهبی و مردمی دارد و رویداد "عطر سیب" به رغم آنکه سال ها از برگزاری آن می گذرد اما نتوانسته به خوبی این فرهنگ را در میان شهروندان منعکس کند چرا که فضای این نمایشگاه در گذشته صرفا اقتصادی بوده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه رویداد "عطر سیب" در این دوره بیشتر رنگ و بوی فرهنگی و اجتماعی پیدا کرده است، تاکید کرد: در بازدیدی که از تالار هنر رویداد "عطر سیب" داشتم، برایم جالب بود که جوانان از شهرهای دور و نزدیک با هزینه خودشان به تهران آمده بودند تا برای طراحی پوستر در این زمینه در کارگاه های آموزشی شرکت کنند. 

وی با اشاره به ایده جالب نذر شست و شوی استکان چای روضه امام حسین(ع) در رویداد "عطر سیب" گفت: توجه به موضوعات زیست محیطی مانند ممنوعیت استفاده از ظروف یک بار مصرف برای صرف چای یکی دیگر از اقدامات خوبی بود که در رویداد امسال "عطر سیب" شاهد آن بودیم.

به گفته سیاوشی تشکل های زیست محیطی این تمایل را داشتند تا در رویداد "عطر سیب" با قدرت بیشتری حضور داشته باشند اما امسال به هر دلیلی نتوانستند در این فضا حضور داشته باشند. به نظر می رسد که در دوره بعد مدیریت شهری باید به حضور چنین نهادهای مردمی توجه ویژه تری داشته باشد.

بر اساس این گزارش هفدهمین رویداد عطر سیب به صورت همزمان با پانزدهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی تا ۱۱ شهریور از ساعت ۱۰صبح تا 21 در بوستان گفتگو آماده پذیرایی از شهروندان است.

نام:
ایمیل:
* نظر: