اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۴۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۳ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - 01 September 2019
کلانتری
رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه عده‌ای تولیدات ارگانیک را مقابل اصلاح نباتات قرار می‌دهند، گفت: کسی مخالف تولیدات ارگانیک نیست اما می‌توان بدون استفاده از کود و سم، نصف یا حتی یک سوم تولیدات کشور را تولید کرد.

عده‌ای تولیدات ژنتیک را مقابل اصلاح نباتات قرار می‌دهند

به گزارش عصرپرس: عیسی کلانتری روز یکشنبه در مراسم افتتاحیه سومین همایش بین المللی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران در سالن همایش های رازی افزود: ما کشوری هستیم که کمتر از یک سوم بارش و ۲ برابر تبخیر جهان را داریم این در حالی است که به طور متوسط یک دهم خاک های زارعی جهان را نیز نداریم.

کلانتری تاکید کرد: مگر می‌شود با تولید محصولات ارگانیک ۱۲۰ میلیون تن محصول کشاورزی داشته باشیم.

آب‌های شیرین کشور به سرعت در حال کم شدن است

وی با بیان اینکه آب‌های شیرین کشور به سرعت در حال کم شدن است و ما ناچاریم برای جبران این کمبود به سمت آب‌های لب شور و شور برویم، گفت: کشور محدودیت‌های زیادی برای تولید به خصوص در بخش کشاورزی و حتی حفظ محیط‌زیست دارد که بزرگ‌ترین آن کمبود آب، تبخیر زیاد و بارش کم است که این موضوع هم تولیدات کشاورزی و هم حفظ محیط زیست را با محدودیت روبرو می‌کند.

معاون رییس جمهوری اظهار داشت: امروز دیگر روش‌های معمولی اصلاح نباتات پاسخگوی نیاز ایران نیست و روش‌های مختلفی برای این محدودیت ها وجود دارد که یکی از آنها مهندسی ژنتیک است.

وی با اشاره به اینکه ایران کشوری خشک است، گفت: استانداردهای بین المللی اجازه می‌دهند هر کشوری ۴۰ درصد آب تجدید پذیر خود را مصرف کند، در حالی که در کشور ما بیش از ۲۰ سال است که بالای ۱۰۰ درصد آب تجدید پذیر خود را مصرف می‌کنیم.

کلانتری ادامه داد: این موضوع نشانگر این است که اگر چاره ای از نظر علمی پیدا نشود تمام منابع آب‌های زیرزمینی خود را به زودی از دست خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه محیط زیست، کشاورزی، حیات وحش و اهلی کشور با کمبود آب شدید مواجه اند، گفت: ما چاره ای نداریم برای اینکه در عرصه‌های بین المللی حضوری فعال داشته باشیم بنابراین باید در مصرف آب صرفه جویی کنیم.

وی با طرح این سوال که چرا یوزپلنگ آسیایی دارد از بین می‌رود، گفت: این حیوان به علت نداشتن غذا در حال از بین رفتن است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مشکل را نبود آب اعلام و تاکید کرد که باید آن را برطرف کرد.

عده ای علم هراسی به خصوص در زمینه مهندسی ژنتیک راه انداختند

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: عده ای همیشه علم هراسی به خصوص در زمینه مهندسی ژنتیک راه انداخته‌اند.

وی با اشاره به اینکه مشکل ما داشتن جوانان مستعد در کشور در زمینه علم بایوتکنولوژی نیست، گفت: مشکل ما در این حوزه این است که خیلی‌ها در کشور به دنبال این نیستند که این علم شکوفا شود، دشمنان قسم خورده این علوم، مانع توسعه جدی این علم در کشور هستند.

وی افزود: ما در ۴۰ سال گذشته شاهد بودیم که در هر رشته‌ای، جوانان وارد شدند به موفقیت بزرگی رسیدیم.

کلانتری گفت: مشکل ما در این حوزه علم تکنولوژی نیست حتی داشتن دانشمندان این حوزه نیست، مشکل ما امروز علم هراسی و توهم توطئه است.


نام:
ایمیل:
* نظر: