اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۱۴۸۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - 01 September 2019
سازمان شیلات ایران در واکنش به درخواست اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی اعلام کرد که این اتحادیه قصد دارد با قطع واردات تخم چشم زده قزل آلا مصرف کنندگان را به استفاده از تولیدات داخلی با هر کیفیتی اجبار کند.

قطع واردات تخم قزل آلا به معنی مصرف تولید داخل با هر کیفیتی استبه‌ گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از روابط عمومی سازمان شیلات ایران، طی جوابیه ای از سوی معاونت توسعه آبزی پروری سازمان شیلات، به دنبال درخواست اتحادیه سراسری شرکت های تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی در خصوص قطع واردات تخم چشم زده قزل آلا، توضیحاتی را برای تنویر افکار عمومی بیان کرد. متن جوابیه به شرح ذیل می باشد:

- در خبر منتشره، بر خلاف واقع اظهار گردیده که این مطالب در قالب  نامه سرگشاده به سازمان شیلات ایران  ارسال شده است. شایسته بود که آن خبرگزاری محترم تصویری از این نامه را اخذ و یا منتشر می نمود. لازم به ذکر است این سازمان از طریق خبرگزاری و شبکه های مجازی اجتماعی از موضوع اطلاع حاصل نموده است.

-با توجه به اینکه اتحادیه سراسری تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی به دلایلی دچار مشکلات داخلی است، در چند سال اخیر قادر به برگزاری مجمع و یا تشکیل هیات مدیره رسمی و انتخاب مدیر عامل نبوده است. از این رو ذکر نام آقای فرهی به عنوان  مدیرعامل یا رئیس این اتحادیه خلاف واقع است.

3-واردات تخم چشم زده به کشور در حال حاضر به دلیل آنکه مراکز تکثیر کشور در تمام طول سال قادر به تولید نیستند و همچنین به دلیل ترجیح پرورش دهندگان ماهی به استفاده از تخم خارجی  انجام می شود و این واردات  بنا به تقاضای هر یک از مزرعه داران و نه به منظور اصلاح نژاد ماهی قزل الا بلکه به منظور تولید بچه ماهی و پرورش ماهی پرواری صورت می گیرد. در این فرایند، وارد کنندگان بر اساس درخواست مراکز تولید بچه ماهی، اقدام به واردات تخم چشم زده می نمایند. در صورتی که تقاضای مصرف کننده ( مزرعه دار) وجود نداشته باشد، وارد کنندگان بر اساس شیوه نامه مجاز به واردات تخم چشم زده به کشور نخواهند بود.

-ورود تخم چشم زده برای تأمین بخشی از نیاز  تولید کنندگان ماهی پرواری (6500مزرعه ) به عنوان نهاده اصلی  از مبادی رسمی و با نظارت بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور مبدا و مقصد صورت می گیرد. و چنانچه مراکز تولیدی دارای بیماری و یا سابقه بیماری باشند، این سازمان اجازه واردات نخواهد داد کما اینکه چنانچه مراکز تولید داخلی نیز تحت نظارت بهداشتی همین سازمان هستند و در صورت بروز بیماری در این مراکز نیز ، مانع عرضه تخم آلوده خواهند شد.

-به منظور براورد میزان تولید تخم چشم زده ماهی قزل الا در کشور، شیلات ایران در سال گذشته با اتحادیه سراسری تکثیر و پرورش ماهیان سردابی کشور و  اتحادیه مرکزی تعاونی های ماهیان سردآبی مکاتباتی را انجام داده و طی روال مرسوم در جلسه ای با حضور تولید کنندگان این ارزیابی را بازبینی می نماید. متاسفانه اطلاعات ارایه شده توسط اتحادیه سراسری اغلب اوقات دقت لازم را ندارد و از این رو  برگزاری این قبیل جلسات به روشن شدن وضعیت و تضمین تامین بچه ماهی مورد نیاز تولیدکنندگان کمک می نماید. برای مثال براورد این اتحادیه از ظرفیت تولید تخم داخلی، در سال گذشته بیش از دو برابر ظرفیتی بود که محقق شد و در صورت اتکا به این نظرات، کمبود تخم چشم زده می توانست پیامدهای اقتصادی ناخوشایندی برای پرورش دهدگان ماهی به بار آورد.  عدم امکان اتکا به آمار این اتحادیه از سوی سایر اتحادیه ها نیز مورد تاکید قرار داشته و به صراحت اعلام شده است که از جمله می توان به نامه های اتحادیه مرکزی  تعاونی های کشاورزی ماهیان سردابی (به شماره 377 مورخ 3/10/97)، اتحادیه سردابی استان مازندران( شماره 336مورخ 7/9/96) و شرکت تعاونی تامین نیاز استان تهران (شماره 97-166مورخ25/6/97) اشاره نمود.

 در سال گذشته بالغ بر 30 واحد تولید تخم چشم زده در کشور فعالیت داشته اند که مجموعا حدود 150 میلیون تخم تولید نموده اند. از این بین کمتر از نیمی مورد استفاده مزرعه داران قرار گرفت و بخشی به دلیل عدم پذیرش از سوی مزرعه داران به فروش نرفته است. این عدم پذیرش به عوامل مختلفی از جمله شرایط کیفی تخم مورد نظر پرورش دهندگان باز می گردد.  برای جبران کسری و تامین نیاز مزرعه داران  بر اساس اعلام سازمان دامپزشکی کشور، در سال گذشته حدود 260 میلیون تخم چشم زده وارد کشور گردیده است و ارقام اظهار شده دیگر از نظر آن سازمان صحت ندارد.

 -متاسفانه بسیاری از موارد مطرح شده توسط آقای فرهی، به دلیل عدم آشنایی با تصمیمات و فعالیت های اتحادیه در خصوص واردات تخم چشم زده در سنوات قبل خلاف واقع است که در زیر به آنها اشاره می شود:

شیوه نامه واردات تخم چشم زده در سال 1390 با الحاق نظرات اتحادیه سراسری شرکتهای تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان سردابی تنظیم و توافق گردید که به دلایلی در آن سال ابلاغ نشد و مجددا در سال 1395 نظرات این اتحادیه در تدوین این شیوه نامه لحاظ و پس از توافق ابلاغ گردیده است. لذا چنانچه ایرادی در این شیوه نامه وجود دشته باشد، انصاف حکم می کند که این اتحادیه سهم خود را در این اشتباه بپذیرند. لازم به ذکر است با توجه به خاتمه دوران اجرای آزمایشی این شیوه نامه در سال جاری، درخواست پیشنهادات اصلاحی طی نامه شماره 7451 مورخ 18/3/98 به اتحادیه های ذی ربط ارسال که متاسفانه پاسخی دریافت نشده است.

اتحادیه سراسری شرکتهای تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان سردابی  در سال 87 خود را موظف به زمینه سازی برای اصلاح نژاد ماهی قزل آلا نموده و مکاتبات بعدی نیز این موضوع را تصریح می نماید از جمله،  نامه شماره 151/87مورخ24/10/87  این اتحادیه بر واردات تخم چشم زده به منظور انتقال تکنیکهای روز دنیا و زمینه سازی اصلاح نژاد تاکید و همچنین در نامه شماره 87/88/اس مورخ 8/4/88  تعداد تخم مورد نیاز برای واردات را اعلام و تصریح نموده است که برنامه اصلاح نژاد را با همکاری واردکنندگان تخم چشم زده در مدت 3 تا 5 سال به انجام خواهد رساند. در صورتجلسه مورخ 7/7/ 88 نیز این اتحادیه مجددا بر این هدف تاکید و در صورتجلسه مورخ 14/10/88 متعهد به ارائه پروپوزال مرکز اصلاح نژاد و تولید مولد اصلاح شده و معرفی افراد واجد شرایط سرمایه گذاری به شیلات گردید. این در حالی است که اتحادیه مذکور تا کنون اقدام عملی برای انجام این تعهدات به عمل نیاورده است و تنها قصد دارد تا با قطع واردات تخم، مصرف کنندگان را به استفاده از تولیدات داخلی با هر کیفیتی اجبار نماید.

-   در حالی که اتحادیه سراسری تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی پیشنهاد قطع واردات تخم چشم زده به کشور  و عدم تخصیص ارز دولتی را دارد، گروهی دیگر از پرورش دهندگان ماهی قزل الا در قالب اتحادیه مرکزی تعاونی های کشاورزی ماهیان سردآبی تقاضای واردات تخم چشم زده و تخصیص ارز دولتی به این نهاده را دارند. از جمله می توان به نامه شماره 337مورخ19/6/97 و  357 مورخ 9/7/97 اتحادیه مرکزی تعاونی های کشاورزی ماهیان سردابی کشور در این راستا اشاره نمود. لذا سازمان شیلات به عنوان مرجع تصمیم گیری موظف به اخذ نظرات هر دو گروه در فرایند تصمیم سازی است و تا کنون نیز با در نظر گرفتن مصلحت تولید کنندگان، موضوع واردات تخم را مدیریت و در کنار حمایت از تولید کنندگان بچه ماهی برای حمایت از مراکز تکثیر در سنوات اخیر با وضع محدودیت برای واردات تخم در فصل تولید تخم در مراکز تکثیر داخلی، واردات را برای مدت حدود 45 روز متوقف نموده است.

از آنجا که اتحادیه سراسری به عنوان یک اتحادیه ملی باید دارای وزن معقول در تصمیم سازی باشد، این انتظار منطقی وجود دارد که دست کم اعضای این اتحادیه از تولید داخلی حمایت نمایند و تولیدات داخلی را مورد استفاده قرار دهند که متاسفانه این اتفاق نمی افتد و در حالیکه بسیاری از اعضای این اتحادیه خود از تخم وارداتی استفاده می کنند،  انتظار دارند که سایر تولید کنندگان که عضو این اتحادیه نیستند، تولیدات  داخلی را استفاده نمایند. این امر با هیچ منطقی سازگار نیست.

-    همانطور که در خبر منتشره تصریح شده است شاید شرکتهای خارجی تمایلی به انتقال دانش به ایران نداشته باشند لیکن اصرار و تاکید شیلات ایران موجب پیشرفت هایی در راه اندازی مراکز اصلاح نژاد و تولید تخم با کیفیت مطلوب شده است از جمله این پیشرفتها ایجاد مرکز مولد سازی و بومی سازی تولید تخم چشم زده  توسط دو شرکت وارد کننده تخم در استان های مازندران و لرستان است که پیش بینی می شود  میزان تولید آنها در سالجاری به بیش از  40 میلیون عدد تخم برسد. همچنین نماینده یک شرکت وارد کننده اقدامات لازم برای انتخاب محل و اخذ پروانه تاسیس احداث مرکز بزرگ اصلاح نژاد را به عمل آورده و در صورت اخذ پروانه بهداشتی، عملیات احداث این مرکز در سال جاری آغاز خواهد شد.

همچنین موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور نیز با اجرای پروژه SPF )تولید ماهی عاری از بیماریهای خاص) برای تولید مولدین شناسنامه دار ماهی قزل الا اقداماتی را به عمل آورده است که این امر در کنار بازسازی و راه اندازی مرکز ژنتیک و اصلاح نژاد ماهی قزل الا در استان کهکیلویه و بویر احمد آینده روشن تری از تولید تخم چشم زده در کشور را ترسیم می کند.

امید است با توکل بر خدا و قبول مسئولیت همه بازیگران عرصه تولید ماهی قزل الا در کشور، این فعالیت اقتصادی با ثبات و بدور از هر گونه تنش های واقعی و یا ساختگی موجبات رفاه بیشتر و سربلندی تولید کنندگان و همه ایرانیان عزیز را فراهم آورد.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: