اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۱۴۸۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۷ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - 31 August 2019
معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرد
معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرد: بیش از ۶۰۰ راهنمای بالینی و استاندارد خدمت برای خدمات پرهزینه نظام سلامت با کمک انجمن های علمی تدوین شده است.

استاندارد سازی ۶۰۰خدمت پر هزینه سلامت در کشور

خبرنگار : پویا مرادی

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس: قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت در نشست خبری به مناسبت هفته دولت با بیان اینکه  تدوین ۶۰۰ خدمت پرهزینه در حوزه سلامت صورت گرفته و به بیمه ابلاغ شده، گفت: علاوه بر ابلاغ راهنمایی بالینی تدوین و بازنگری سند درمانی، سطح بندی خدمت و... صورت گرفته که با ابلاغ وزیر بهداشت اجرایی می شود.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: سند درمان در سال ۹۷ تدوین و امسال بازنگری و ابلاغ شد و برای اولین بار سطح بندی خدمت برای تمام بیماری ها انجام شد و هر بیمارستان متناسب با بیماران و امکانات خود سطح بندی می شود.

جان بابایی در ادامه به کاهش فرانشیز و تسهیل زایمان طبیعی در سال جاری اشاره کرد و گفت: در حوزه بیماران خاص، فرایند تشخیص بیماری در داخل کشور تسهیل شد و این اقدام صرفه جویی ارزی به همراه داشت.

پیوند اعضا از موثرترین خدمات درمانی و نجات بخش ترین درمان است

وی در ادامه با اشاره به اینکه پیوند اعضا از موثرترین خدمات درمانی و نجات بخش ترین درمان است ، گفت: ما در کشور گام های موثری در بخش پیوند اعضا و اهدای عضو برداشته ایم.

معاون درمان وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به رشد پیوند اعضا در کشور، گفت: هر چند هنوز در زمینه اهدای عضو از استانداردهای دنیا عقب هستیم اما با فعالیت های فرهنگی انجام شده، امسال رشد خوبی داشته است.

وی در ادامه وضعیت اهدای عضو در برخی استان ها مانند یزد حتی از میانگین کشوری بالاتر است، گفت: بر اساس دستورالعمل جدید ابلاغ شده به دانشگاه های علوم پزشکی، افراد زنده هم می توانند کلیه و بخشی از کبد خود را اهدا کنند.

جان بابایی از ساماندهی فرآیند اهدای عضو افراد زنده خبر داد و گفت: افراد اهدکننده از طریق سامانه الکترونیکی ثبت نام کرده و بدون واسطه و سوءاستفاده اهدای عضو صورت می گیرد.

وی گفت: در حوزه نظارت، بازدید سرزده توسط روسای دانشگاه‌ها به صورت مستمر انجام می شود و در سامانه مربوطه بارگزاری و ارزیابی می شود تا اصلاح شود.

جان بابایی در ادامه با بیان این مطلب که در بازدیدهای دوره ای از بیمارستان‌ها و مراکز ارائه خدمت پزشکی با کوچک ترین تخلف برخورد کرده و بیمارستان‌های متخلف کاهش درجه می یابند، تصریح کرد: برای حفظ حقوق مردم تاکنون با چندین بیمارستان متخلف برخورد شده و کاهش درجه شده اند.

راه‌اندازی ۶ هزار تخت بیمارستانی در مناطق محروم ت پایان سال

معاون درمان وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به اینکه راه اندازی ۶ هزار تخت بیمارستانی در دستور کار وزارت بهداشت است، گفت: از این تعداد تخت تا کنون بخش زیادی از آنها راه اندازی شده و ۳ پروژه بیمارستانی در زابل، یک بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی در زاهدان تا پایان سال افتتاح خواهد شد.

۹۰ درصد خدمات سلامت در کشور سرپایی است

وی در ادامه ساخت و تجهیز کلنیک های سر پایی را از سیاست های این وزارتخانه دانست و‌گفت: ۹۰ درصد خدمات مردم ما سر پایی است که در همین راستا در سال جاری بالغ بر ۱۰۰ کلینک تا پایان سال افتتاح و علاوه بر آن نیز ۱۰۰ اورژانس آماده بهره برداری می شوند.

معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص داروهای تک نسخه ای نیز گفت: زیرساخت های الکترونیک لازم برای ثبت اطلاعات بیماران، پزشکان و داروخانه ها فراهم می شود تا جلوی سوءاستفاده ها در این حوزه گرفته شود.

وی گفت: طبق قانون هر داروی خارجی باید از لحاظ هزینه اثربخشی بررسی شود بعد برای بیماران تجویز شود البته در مورد داروهای نجات بخش امساک نمی کنیم.

جان بابایی در خصوص مشکلات اورژانس بیمارستان ها نیز توضیح داد: بیشترین مشکل در حوزه اورژانس، تعیین تکلیف بیمار است تا به بخش تحویل شود. معاونت درمان در این حوزه با افرادی که کوتاهی کرده اند برخورد کرده است.

وی در خصوص تامین داروهای مورد نیاز بیماران ام اس نیز، گفت: داروی این بیماران در داخل کشور تولید می شود و بر اساس هزینه اثربخشی در صورت نیاز وارد می شود.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: