اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۴۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۲ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - 28 August 2019
معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرد:
معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در سال گذشته دو هزار پروژه از مجموع 4 هزار و 357 پروژه از تفاهمنامه های سه جانبه دانشگاه های علوم پزشکی، استانداری ها و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بهره برداری شد و امیدواریم تا پایان امسال نیز 800 پروژه دیگر به ثمر بنشیند.

بهره برداری از دو هزار پروژه بهداشتی در سال 97به گزارش عصرپرس، علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، ضمن تشریح دستاوردهای حوزه بهداشت طی سال گذشته، اظهار کرد: اواخر سال 97 و اوایل سال 98، سیل بزرگی در کشور رخ داد که با توجه به تلاش های صورت گرفته توسط همکاران حوزه بهداشت خوشبختانه هیچگونه اپیدمی و بیماری شایع نشد.

وی افزود: اقدامات حوزه بهداشت در این سیل مورد توجه و تشویق سازمان بهداشت جهانی و مدیران کشور از جمله؛ رییس جمهور قرار گرفت.

بهره برداری از 2 هزار پروژه بهداشتی در سال 97

وی در خصوص پروژه های بهداشتی در سال گذشته، بیان کرد: در سال گذشته دو هزار پروژه از مجموع 4 هزار و 357 پروژه از تفاهمنامه های سه جانبه دانشگاه های علوم پزشکی، استانداری ها و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بهره برداری شد و امیدواریم تا پایان امسال نیز 800 پروژه دیگر به ثمر بنشیند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: اقدام مهم دیگر در حوز بهداشت این بود که پرونده الکترونیک سلامت در سطح یک تا پایان سال 97 ارتقای قابل ملاحظه ای پیدا کرد. در چهار درصد از مناطق از جمله مناطق کوهستانی دسترسی به اینترنت وجود نداشت، اما درحال حاضر، دسترسی به اینترنت با تلاش های صورت گرفته به 98 درصد رسیده است. اطلاعات دو درصد مابقی نیز توسط مراکز دیگر به صورت آفلاین وارد پرونده الکترونیک سلامت افراد می شود؛ هم اکنون 100 درصد ثبت ها به صورت الکترونیک صورت می گیرد.

راه اندازی خانه های بهداشت عشایری برای نخستین بار

رییسی با اشاره به اهمیت پوشش عشایر در برنامه های شبکه، ادامه داد: کار برجسته دیگری که هم اکنون به صورت پایلوت در استان فارس در حال انجام است، راه اندازی 16 خانه بهداشت عشایری است.

وی در این خصوص افزود: عشایر عزیز کشورمان به دلیل شرایط زندگی شان شاید دسترسی زیادی به حوزه سلامت نداشته باشند که با راه اندازی و گسترش این خانه ها تا پایان سال 98 بخش زیادی از جمعیت آنان تحت پوشش قرار می گیرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت اهدای گواهی حذف تراخم در کشور از سوی سازمان بهداشت جهانی را دستاورد دیگر حوزه بهداشت در خصوص پیشگیری از برنامه های چشم طی سال گذشته دانست و گفت: شاخص های دیگری که باید به آن اشاره شود این است که کشور وارد نوزدهمین سالی شده است که هیچ موردی از فلج اطفال گزارش نشده و در دو سال اخیر نیز موردی از انتقال محلی مالاریا نداشته ایم.

وی ادامه داد: ایران تعهد کرده که تا سال 2020 مالاریا را حذف کرده و گواهی آن را نیز بگیرد که از هم اکنون کارهای مقدماتی آن در حال انجام است.

رییسی خاطرنشان کرد: مجهز کردن آزمایشگاه های دانشگاه های علوم پزشکی قطب در کشور نیز منجر به پیشرفت های چشمگیر در کنترل بیماری سل شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست، در خصوص به کارگیری آخرین نتایج تحقیقات و پژوهش ها در حوزه بهداشت، اظهار کرد: تمام برنامه های حوزه بهداشت مبتنی بر شواهد و نتایج پژوهش ها است. به طوریکه تا یک برنامه در منطقه ای پایلوت و نتایج آن پایش نشود، در برنامه های شبکه بهداشت کشور ادغام و اجرا نمی شود.

رئیسی افزود: ایران در منطقه تنها کشوری است که حوزه آموزش پزشکی آن با بهداشت و درمان ادغام یافته و از این نظر در دنیا سرآمد است. یعنی اولاً مراکز بهداشتی و بیمارستان ها فیلدهای آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی هستند و دوم این که تمام بسته های خدمت بر اساس راهنماهای بالینی مورد قبول جهانی و ملی اجرایی می شوند.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه بهداشت نیز تمام بسته های خدمتی که طراحی و اجرا می شوند، بر اساس آخرین دستاوردهای پژوهشی است. به نحوی که در سیل اخیر نیز بر اساس مطالعات اولیه و پژوهش ها اقدامات و مداخلات به گونه ای انجام شد که شاهد بروز هیچگونه اپیدمی بیماری نبودیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: طرح «سراج» که هم اکنون در حوزه سلامت روان در آذربایجان پایلوت می شود از جمله این پژوهش هاست که در آینده کمک شایانی به کاهش آسیب ها در حوزه روان خواهد کرد.

وی افزود: در این طرح حوزه های تخصصی و حمایتی در کنار هم قرار خواهند گرفت. یعنی ضمن ارجاع فرد آسیب دیده روانی به مراکز و دریافت بازخورد از او، حمایت هایی نیز از این افراد در صورت نیاز با کمک سازمان هایی نظیر بهزیستی، شهرداری ها و فرمانداری ها صورت می گیرد و فرد رها نمی شود تا در طول دوره های مختلف درمان دریافت کند.

پوشش بهداشتی بیش از 10 میلیون نفری در حاشیه شهرها

وی در پاسخ به سوالی درخصوص برنامه های حوزه بهداشت در حاشیه شهرها، گفت: در بحث حاشیه نشینان در طرح تحول سلامت دو کار مهم اتفاق افتاد. اول اینکه 10 میلیون و 200 هزار نفر از جمعیت کشور عمدتا در حاشیه کلانشهرها تحت پوشش برنامه های بهداشتی، درمانی قرار گرفتند. دوم اینکه این افراد بیمه سلامت شدند و در تمام مناطق حاشیه نشین به ازای هر 12500 نفر یک پایگاه سلامت و بازای هر 25 تا 50 هزار نفر یک مرکز جامع سلامت با کارشناسان بهداشت روان و تغذیه استقرار یافتند.

وی افزود: درحال حاضر، مراکز بهداشتی در حاشیه شهرها هم شلوغ بوده و هم اینکه خدمات بیشتری ارائه می کنند و حاشیه کلانشهرهای مشهد و تهران کاملا تحت پوشش خدمات بهداشتی قرار گرفته اند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: در کنار این افراد، 27 میلیون نفر از جمعیت کشور در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر در مراکز ما خدمت دریافت می کنند و در روستاها به ازای هر هزار نفر یک خانه بهداشت، به ازای هر 5 هزار نفر یک مرکز جامع سلامت و به ازای هر 12 هزار نفر یک مرکز شبانه روزی وجود دارد.

وی، از ادغام 10 مرکز MMT مربوط به ترک اعتیاد در برنامه های شبکه به صورت پایلوت در استان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: شیفت های عصر مراکز که عمدتاً تعطیل هستند را به اجرای برنامه های ترک اعتیاد با تعرفه دولتی اختصاص داده ایم. پس از اتمام این پایلوت و بررسی دستاوردهای آن، خدمات ترک اعتیاد در برنامه های شبکه ادغام خواهد شد.

"هر خانه، یک پایگاه سلامت"

معاون بهداشت در ادامه به طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» که توسط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح شده است، اشاره کرد و گفت: از گشذته رابطین بهداشت با ما همکاری داشته اند، در سه چهار سال اخیر، نیز سفیران سلامت به این مجموعه اضافه شدند و در این طرح درصدد هستیم به 20 میلیون نفر از افراد هر خانواده آموزش های اولیه سلامت ارائه کنیم. این آموزش ها با ارتقای سواد سلامت افراد در حوزه های پیشگیری، اورژانس و کمک های اولیه و بازتوانی توام خواهد بود. اگر بتوانیم یک عضو از هر خانواده را در 20 تا 30 عنوان سلامتی آموزش دهیم در جهت توسعه سلامت در جامعه قدم بسیار بزرگی برداشته خواهد شد.

رییسی افزود: به عنوان مثال، در حوزه پیشگیری کنترل مصرف نمک، قند و شکر و روغن، کاهش مصرف مواد مخدر و ارتقای تحرک فیزیکی، در حوزه کمک های اولیه اندازه گیری فشار خون، چگونکی مواجهه با سوختگی ها و گزش ها و در حوزه بازتوانی نیز چگونگی کمک به بیماران ناتوان، به این افراد آموزش داده خواهد شد.

وی تصریح کرد: ایران یکی از معدود کشورهای منطقه است که موفق شده است، میزان چربی، نمک و شکر موجود در مواد غذایی صنعتی را تا حدودی کنترل کند اما صدا و سیما باید در زمینه عدم تبلیغ کالاهای آسیب رسان سلامت که سالانه فهرست آن از طرف وزارت بهداشت به آنان اعلام می شود همکاری کند تا شاهد به ثمر نشستن اقدامات باشیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت مجموع بازدیدهای بهداشت محیط در سال 97 را 5 میلیون و 328 هزار بازرسی از اماکن غذایی و آشامیدنی اعلام کرد و گفت: از ابتدای سال 98 تاکنون نیز بالغ بر 2 میلیون و 600 هزار بازدید انجام پذیرفته که منجر به امحای 8 میلیون و 573 هزار کیلوگرم مواد فاسد غذایی و 7 میلیون و 500 هزار لیتر مواد آشامیدنی فاسد شده است.

وی با اشاره به خرید تجهیزات آزمایشگاهی برای بازرسی های بهتر بهداشتی در محل، گفت: پیش از این نمونه گیری ها به آزمایشگاه ارسال و پس از یک هفته نتایج مشخص می شد، اما درحال حاضر، بازرسان ما با تفاهم نامه ای که منعقد شده، همراه بازرسان تعزیرات در محل به وسیله این تجهیزات آزمایشات لازم را انجام داده و همان جا تخلفات را گزارش می کنند.

پیش بینی تردد 1.5 میلیون زائر اربعین از مرز خسروی

رییسی در خصوص اربعین 98، گفت: امسال با بازگشایی مرز خسروی پیش بینی می کنیم، 1.5 میلیون زائر فقط از این مرز تردد کنند. تیم های بهداشتی از هم اکنون در مناطق مرزی مستقر شده اند. موکب های این طرف مرز تحت کنترل هستند و با تفاهمی که با وزارت بهداشت عراق انجام شده است، خوشبختانه از دو سال گذشته نظارت ما بر موکب های آن طرف مرز هم بیشتر شده است. البته 70 درصد کار ما در اربعین اطلاع رسانی است و 30 درصد اجرایی، اما همین 30 درصد هم حجم کمی نیست.

معاون بهداشت وزارت بهداشت نیاز سالانه حوزه بهداشت به بهورز را 950 نفر اعلام کرد و افزود: سالانه از حدود 30 هزار بهروز شاغل در سیستم 950 نفر بازنشسته می شوند که باید جایگزین کنیم. اما بر اساس قانون کار، در حوزه بهداشت باید به صورت خرید خدمت انجام شوند که هم اکنون 22 هزار نیروی خرید خدمتی داریم. امسال هم مجوز استخدام 2 هزار نیرو داریم که یا به صورت خرید خدمتی یا به صورت استخدامی در مناطقی که خرید خدمت ممکن نیست، به کار خواهیم گرفت.

 

 

 


نام:
ایمیل:
* نظر: