اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۴۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۸ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - 27 August 2019
معاون وزیر بهداشت اعلام کرد:
معاون پارلمانی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: در حال حاضر ۲ هزار کمبود استاد در دانشگاه‌های علوم پزشکی داریم و فضاهای آموزشی نیز کافی نیست، نباید سلامت مردم را در معرض خطر قرار دهیم.

کمبود ۲ هزار استاد در دانشگاه‌های علوم پزشکیبه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، کریم همتی در نشست خبری هفته دولت با اشاره به اینکه موضوع پذیرش ۲ برابری رشته های پزشکی در شرایط فعلی به صلاح نیست زیرا دانشجویان ما به حداقل های آموزشی دسترسی ندارند گفت: در حال حاضر بسیاری از دانشجویان پزشکی انجام عمل جراحی را از نزدیک نمی بینند و این مشکلات در دوره های تخصصی و فوق تخصصی نیز وجود دارد.

وی اظهار داشت: اکنون ۲ هزار کمبود استاد در دانشگاه‌های علوم پزشکی داریم و فضاهای آموزشی نیز کافی نیست، نباید سلامت مردم را در معرض خطر قرار دهیم.

همتی با بیان اینکه کیفیت آموزشی پایین است، ادامه داد: کمیت در حوزه پزشکی باید به صورت تدریجی افزایش یابد، اکنون ۴۰۰ خوابگاه دانشجویی کم داریم و به علت عدم تامین اعتبار ساخته نشده است.

فعالیت ۱۷۰ هزار پزشک در کشور

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: اکنون ۱۷۰ هزار پزشک در کشور وجود دارد که حدود سه هزار نفر از آنها فوق تخصص هستند و ۴۰ هزار پزشک نیز کار پزشکی انجام نداده اند.

همتی، توزیع نامناسب نیروها در مناطق مختلف را باعث کمبود پزشک در کشور دانست و گفت: برای هر دانشجوی پزشکی ۴۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان در طول هفت سال تحصیل هزینه می شود که این رقم بالا است.

وی افزود: در عین حال با وجود اضافه کردن تخت های بیمارستانی که هزینه ای حدود یک میلیارد تومان در بر داشته نتوانستیم مشکلات را برطرف کنیم.

همتی خاطرنشان کرد: اکنون ۳۰ درصد سهمیه جذب  یعنی حدود هفت هزار پزشک از سال آینده متعهد هستند در مناطق محروم به مدت ۱۲ سال خدمت کنند و این موضوع به کمبود پزشک تا حدودی کمک می کند.

افزایش مالیات سیگار در کشور ضروری است

همتی ادامه داد: مالیات سیگار در کشور ۱۰ درصد است در حالیکه در بسیاری از کشورهای دنیا این رقم ۷۵ درصد است.

معاون پارلمانی وزیر بهداشت تاکید کرد: وزارت بهداشت همسو با جمعیت مبارزه با دخانیات در زمینه افزایش مالیات است و سعی داریم در این زمینه اقدامات اساسی انجام گیرد.

تماس با سامانه ۱۹۰درصورت نبود کارتخوان در مطب پزشکان

همتی با بیان اینکه در مورد نصب کارتخوان در مطب های پزشکی، اظهار داشت: ما مشکلات خارج از نصب کارتخوان داریم و بسیاری از پزشکان از این دستگاه برای رفاه حال بیماران استفاده می کنند و در این زمینه کم لطفی می شود.

وی تصریح کرد: فضا سازی در این زمینه مغشوش است و اگر مردم در مطب های پزشکی مشاهده کردند که کارتخوان وجود ندارد به سامانه ۱۹۰، مراکز نظارت بر درمان دانشگاههای علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی گزارش کنند.

همتی ادامه داد: بسیاری از پزشکان در مطب ها کارتخوان دارند و مالیات نیز مشمول افرادی که از این دستگاه استفاده می کنند، نمی شود و این باور اشتباهی است که در جامع رواج یافته است.

کمک مالی برای درمان برخی بیماران نادر

معاون وزیر بهداشت در ادامه به بیماری‌های نادری اشاره کرده که جزو بیماریهای خاص تعریف نشده و گفت: افرادی کم بضاعت و بی بضاعتی که دچار بیماری نادر بوده سازمان غذا و دارو به آنها کمک مالی در زمینه دارو و شیمی درمانی می کند.

همتی تصریح کرد: در تلاش هستیم برخی از بیماری‌های نادر نیز در ردیف بیماری‌های خاص قرار گیرد.

معاون وزیر بهداشت، تصریح کرد: تمام شکایات حقوقی از خبرگزاری ‌ها و رسانه‌ها پس گرفته شده و تاکید می کنیم که افراد حقیقی نیز شکایت خود را از رسانه‌ها پس بگیرند.

همتی با بیان اینکه آمار دقیقی از افراد بازداشتی متخلف در حوزه سازمان غذا و دارو نداریم، گفت: رسیدگی به اتهامات متخلفان در دستگاه قضایی در حال انجام است و مشکلات دارویی و تخلفات این افراد در قرارگاه سازمان غذا و دارو نیز بررسی می‌شود.




خبرنگار: پریسا مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: