اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - 27 August 2019
رییس سازمان اورژانس کشور خبر داد
رییس سازمان اورژانس کشور،گفت: در حال حاضر زمان رسیدن‌ اورژانس بر بالین بیماران و مصدومان در شهرهای کوچک از ۱۳ دقیقه به هفت تا ۹ دقیقه، در شهرهای بزرگی چون تهران از ۳۸ دقیقه به ۱۳ دقیقه رسیده است.

کاهش زمان رسیدن اورژانس بر بالین بیماران

به گزارش خبرنگارسرویس اجتماعی عصرپرس، پیرحسین کولیوند، رییس سازمان اورژانس کشور در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، با اشاره به تصویب اساسنامه اورژانس کشور در مجلس، دولت و شورای نگهبان به عنوان یکی از دستاوردهای دولت، گفت: ایران در سال ۱۳۵۴ به عنوان چهارمین کشور دنیا اورژانس پیش بیمارستانی را با هفت پایگاه راه‌اندازی کرد که این تعداد بعد از انقلاب به ۷۰ پایگاه رسید و اورژانس در سال ۱۳۹۶ به سازمان ارتقا یافت.

وی افزود: در این دوره تعداد آمبولانس‌های ما از ۲۴۰۰ دستگاه به ۵۵۰۰ دستگاه رسید. همچنین در هفته جاری ۲۸۰ دستگاه آمبولانس دو دیفرانسیل که بسیار مجهز بوده و برای ماموریت در مناطق صعب‌العبور طراحی شده‌اند، در بین همه دانشگاه‌ها توزیع می‌شود. 

رییس سازمان اورژانس کشور افزود: در زمینه آمبولانس هوایی از هفت فروند به ۴۲ فروند بالگرد رسیده‌ایم و تا امروز ۲۷ هزار مصدوم منتقل کرده‌ایم که ۶۷ درصدشان مستقیما به اتاق عمل رفته‌اند.

۵۵ درصد ماموریت‌های هوایی مربوط به حوادث ترافیکی است

کولیوند ادامه داد: باید توجه کرد که ۵۵ درصد ماموریت‌های هوایی ما مربوط به حوادث ترافیکی است و تاکنون ۵۵ درصد مرگ مادران باردار از این طریق کاهش یافته است. بر همین اساس در این زمینه و با ایجاد نظام جامع اطلاعات مصدومان، معلولان و فوتی‌های ناشی از حوادث و با ثبت دقیق مصدومان و فوتی‌ها، سازمان بهداشت جهانی کشور ما را از ردیف هشتم به ردیف اول یعنی کشورهای الف آورده است. در عین حال قصد داریم بالگردهای دید در شب را با بالگردهای فعلی جایگزین کنیم.

کولیوند با بیان اینکه ۳۳۰ دستگاه موتور آمبولانس داریم که بخش اعظم آن در تهران است، افزود: بر همین اساس روزانه در تهران ۱۲۰۰ ماموریت از طریق موتورآمبولانس انجام می‌شود.

کاهش زمان رسیدن اورژانس بر بالین بیماران

وی درباره زمان رسیدن اورژانس بر بالین مصدومان نیز گفت: در حال حاضر زمان رسیدن‌ اورژانس بر بالین بیماران و مصدومان در شهرهای کوچک از ۱۳ دقیقه به هفت تا ۹ دقیقه، در شهرهای بزرگی چون تهران از ۳۸ دقیقه  به ۱۳ دقیقه، در جاده‌ها از ۲۰ دقیقه به ۱۵ دقیقه و در جاده‌های روستایی از ۴۰ دقیقه به ۲۰ تا ۲۵ دقیقه رسیده‌ایم.

کولیوند با اشاره به اقدام اورژانس کشور برای مدیریت درمان سکته‌های حاد مغزی و قلبی در قالب کدهای ۲۴۷ و ۷۲۴ گفت: برای سکته‌های قلبی باید بیمار را در ۹۰ دقیقه به مراکز درمانی برسانیم و تاکنون در قالب برنامه مدیریت درمان سکته‌های قلبی ۷۰ هزار نفر منتقل شده‌اند که ۴۷ هزار موردشان از سوی اورژانس و زیر ۶۰ دقیقه به مراکز درمانی رفته‌اند. در حوزه سکته‌های مغزی نیز تاکنون در قالب این برنامه ۱۲ هزار نفر نجات یافته‌اند.

کنترل آمبولانس‌های دولتی با سامانه AMS  

رییس سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه میزان ماموریت‌های اورژانس سالانه بین سه میلیون و ۸۰۰ هزار تا ۴ میلیون است، افزود: چندین سامانه هم در اورژانس ایجاد کردیم که بتوانیم در حوادث و بلایا به سرعت وارد عمل شویم و در عین حال کمترین هدر رفت منابع را هم داشته باشیم. به عنوان مثال سامانه AMS را ایجاد کردیم که تمام آمبولانس‌های دولتی را کنترل می‌کنیم و می‌دانیم که آمبولانس کجاست و چه ماموریتی را انجام می‌دهد.

کولیوند با اشاره به اقدامات اورژانس کشور برای محرم گفت: به طور کلی در اورژانس کشور ۱۷ هزار نیرو و  ۵۵۰۰ آمبولانس داریم که همه آن‌ها در ایام محرم فعال‌اند. در عین حال اقدامی را با عنوان طرح داوطلبان در اورژانس آغاز کرده‌ایم که داوطلبان فوریت‌های پزشکی را جذب می‌کنیم و می‌توانیم در این مناسبت‌ها نیز از این داوطلبان استفاده کرد. در عین حال برای اربعین حسینی هم آماده می‌شویم و تمام توان و تلاش‌مان را می‌گذاریم تا کارها به صورت مناسبی انجام شود. مدیریت بهداشت و درمان در ایام اربعین بر عهده اورژانس کشور است و تلاش‌مان این است که بهترین خدمات را در این ایام ارائه دهیم و از بروز بیماری‌های واگیر با توجه به گرمی هوا پیشگیری کنیم. از قبل هم با وزارت بهداشت عراق هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌ایم تا این خدمات را به نحو احسن انجام دهیم. در روز ۲۸ صفر نیز پوشش خدماتی خوبی را برای تمام کسانی که در این مراسم شرکت می‌کنند، خواهیم داشت.

رئیس اورژانس کشور با اشاره به اقدامات آموزشی اورژانس کشور گفت: در سال گذشته در تمام مدارس آموزش‌های اورژانس ارائه شد و بر همین اساس ۵۶ درصد از کل مصدومان‌مان کاهش یافت که اقدامی چشمگیر بود. ما ارائه این آموزش‌ها را ادامه می‌دهیم تا جایی که در هر خانواده یک اورژانس‌یار داشته باشیم تا هم سطح آگاهی خانواده‌ها را بالا بریم و هم خودامدادی و دیگرامدادی در خانواده‌ها ایجاد کنیم.

کولیوند به افزایش آمار غرق‌شدگی در کشور هشدار داد و گفت: متأسفانه در پنج ماهه اول سال ۹۸، ۱۰۰۶ مورد غرق‌شدگی داشتیم که منجر به فوت ۶۴۴ نفر شدند که در حوادث غرق‌شدگی ۸۲۵ مورد مرد و ۱۸۱ مورد زن بودند. همچنین ۸۵ درصد فوتی‌ها را مردان و ۱۵ درصد فوتی‌ها را زنان به خود اختصاص داده‌اند. در عین حال بیشترین سن غرق‌شدگی از ۱۱ تا ۴۰ سال است و این واقعا دردناک است؛ چرا که این حادثه کاملا قابل پیشگیری است.

رئیس اورژانس کشور ادامه داد: بیشترین استان‌هایی که حوادث غرق‌شدگی را داشتند شامل مازندران، گیلان و آذربایجان غربی بودند. همچنین استان‌های ارومیه، کرج و رشت بیشترین میزان فوتی ناشی از غرق‌شدگی را به خود اختصاص داده‌اند. در عین حال بیشترین حوادث ناشی از غرق‌شدگی در ۱۳ اردیبهشت‌ماه امسال اتفاق افتاده و بیشترین غرق شدگی نیز در تیرماه امسال با ۳۲۴ نفر رخ داده است.

خبرنگار: پریسا مرادی


نام:
ایمیل:
* نظر: