اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۴۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۴ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - 25 August 2019
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت:
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با انتقاد از طرح دو فوریتی برای افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان در سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی خاطر نشان کرد: متاسفانه زیرساخت‌های کافی در حوزه دانشجویی فراهم نیست، لذا آمادگی کافی برای افزایش ظرفیت دانشجویان را نداریم.

آمادگی افزایش ظرفیت دانشجویان علوم پزشکی را نداریمبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس از وبدا، سیما سادات لاری در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، اظهار کرد: یکی از سیاست‌ های رییس جمهور و همچنین وزیر بهداشت در حوزه فعالیت‌ های دانشجویی مبتنی بر ایجاد فضای امن و بانشاط در دانشگاه‌ ها است؛ دانشگاه‌ ها باید امن باشند نه امنیتی. بنابراین اجازه ورود نهاد‌های دیگر را به محیط دانشگاه نمی ‌دهیم. ایجاد فضای امن و با نشاط خواسته مقام معظم رهبری، رییس جمهور و وزیر بهداشت است. ما نیز تلاش می‌ کنیم فعالیت‌های دانشجویان با حفظ این هدف و در چارچوب رعایت قانون پیش رود.

لاری گفت: موانع بسیاری برای ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی وجود دارد و تنها راه آن، باز کردن فضای سیاسی و ایجاد امکانات برای دانشجو است. با توجه به شرایط دانشگاه‌ ها، امیدواریم بتوانیم فضای باز سیاسی در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم.

آمادگی افزایش ظرفیت دانشجویان علوم پزشکی را نداریم

وی در ادامه با انتقاد از طرح دو فوریتی برای افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان در سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی خاطر نشان کرد: متاسفانه زیرساخت‌های کافی در حوزه دانشجویی فراهم نیست، بنابراین افزایش ظرفیت در این رشته‌ها بدون در نظر گرفتن این زیرساخت‌ ها مشکلاتی را ایجاد می‌کند، لذا آمادگی کافی برای افزایش ظرفیت دانشجویان را نداریم.

وی خاطرنشان کرد: ما در معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت تلاش می ‌کنیم با توسعه وزرش‌های همگانی، سلامت روان دانشجویان را ارتقا دهیم، ضمن اینکه در این زمینه فعالیت های در مراکز مشاور و روان نیز انجام می ‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش بودجه‌ های فرهنگی و دانشجویی، ادامه داد: تحریم‌ها موجب شده است بودجه ‌ها کاهش پیدا کرده و بودجه‌ های کنونی جوابگو نباشند. بودجه فرهنگی در سال آینده از ذیل معاونت دانشجویی جدا خواهد شد. سرانه دانشجویی قرار بود ٣ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان باشد؛ به جز چند دانشگاه، سرانه دانشجویی کمتر از این میزان است که به دنبال حل این مشکل هستیم.

لاری با اشاره به افزایش قیمت غذا به دلیل تورم و چالش دانشگاه‌ ها در حوزه غذای دانشجویی، اظهار کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی برای قرارداد با پیمانکاران غذای دانشجویی با چالش مواجه هستند.

وی در خصوص نرخ غذای دانشجویی در سال تحصیلی جدید، اظهار کرد: نرخ غذای دانشجویی هزار و ٣۵٠ تومان و نرخ غذای تمام شده ١۵ هزار تومان است. قیمت غذا برای سال جدید هنوز مشخص نشده است، اما برآورد ما برای نرخ تمام شده غذا در سال تحصیلی جدید، یک هزار و ٧٠٠ تا ٢ هزار تومان است و به طور کلی، دانشجویان فقط ١٠ درصد هزینه غذا را پرداخت می‌ کنند.

۶ درصد دانشجویان عضو تشکل‌ های دانشجویی سیاسی هستند

معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به شمار تشکل‌های دانشجویی تصریح کرد: تعداد تشکل‌ های دانشجویی در چند سال گذشته افزایش پیدا کرده و ۱۵۸ درصد رشد داشته است. اکنون ما به دنبال کیفی سازی فعالیت فرهنگی تشکل‌های دانشجویی هستیم.

لاری افزود: ۵ تا ۶ درصد دانشجویان عضو تشکل‌های دانشجویی سیاسی هستند و ۲۰ درصد دانشجویان در تشکل‌های سیاسی، انجمن‌های علمی و نشریات دانشجویی فعالیت می‌ کنند.

وی بیان کرد: درحال حاضر، ۲۰۷ هزار دانشجوی علوم پزشکی داریم که ۶۰ درصد آنها را دختران تشکیل می ‌دهند و سیاست ما این است که تلاش کنیم به همه دانشجویان دختر خوابگاه دهیم. درصدی از دانشجویان پسر در خوابگاه‌های مشارکتی اسکان داده می ‌شوند، اما به طور کلی، تعداد خوابگاه‌ ها برای دانشجویان پسر نیز کافی نیست.

وی عنوان کرد: ما تا سال ۱۴۰۴ به ۱۸۳ خوابگاه نیاز داریم و این تعداد خوابگاه با توجه به شرایط کنونی پذیرای دانشجو است؛ همچنین، باید سلف‌ های دانشجویی صنعتی شوند که تاکنون موفق شده‌ ایم، ۵۰ درصد سلف‌ های دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی را صنعتی کنیم.

معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با بیان اینکه در تامین خوابگاه‌ های دانشجویی متاهلی کمبود داریم، گفت: به طور کلی، ۲۰ خوابگاه دانشجویی متاهلی در دانشگاه‌ های علوم پزشکی کشور داریم که پاسخگوی دانشجویان متاهل نیست و این مساله تبدیل به یک چالش شده است.

لاری با اشاره به برخی از فعالیت‌ های معاونت فرهنگی و دانشجویی در حوزه عفاف و حجاب تصریح کرد: در حوزه عفاف و حجاب برنامه داریم تا به اخلاق و پوشش توجه ویژه‌ای داشته باشیم و  قصد داریم تا هیات علمی و کارکنان دانشگاه‌های علوم پزشکی را در این حوزه شرکت دهیم، چراکه یکی از وظایف هفتگانه اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی، فعالیت در حوزه فرهنگی است.

وی با بیان اینکه شیوه نامه انضباطی جدید در دانشگاه‌های وزارت بهداشت و وزارت علوم در حال تدوین است، گفت: ما در این حوزه آیین نامه پوشش اخلاق حرفه ‌ای داریم که کارنامه فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی محسوب می‌ شود و بنا داریم از طریق برنامه‌های ترویجی و آموزشی روی این موضوع کار کنیم.

معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: کمیته انضباطی برنامه های پیشگیرانه را دنبال می کند و رویکرد آن همراهی با دانشجویان است. در گذشته بیشتر مسائل سیاسی در کمیته انضباطی مطرح می‌ شدند، اما اکنون بیشتر مسائل اخلاقی در کمیته انضباطی مطرح می ‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: