اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۴۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۳ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - 25 August 2019
معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: در سال جاری، تمرکز جدی در بحث تولید داروهای بیوتک صورت داده ‌ایم که مجموع سه درصد داروهای وارداتی و کل مواد اولیه دارویی که حدود ۷۰۰ میلیون دلار ارزبری دارند را پوشش می ‌دهد.

ستاری: تمرکز جدی برای تولید داروهای بیوتک در کشور

به گزارش  عصرپرس، دکتر سورنا ستاری در مراسم رونمايي از داروی نارسايي تنفسي نوزادان بركسورف، بیان کرد: جا دارد از دست اندرکاران تولید داروی برکسورف برای پیاده سازی این سطح از تکنولوژی در کشور تشکر کنم، چراکه تولید این دارو، ساده نیست. تولید داروها به یک اکوسیستم قوی نیاز دارد تا در آن محققی که کار پژوهش انجام می ‌دهد، بتواند به سرمایه‌ گذار و شتاب دهنده ‌ای که خروجی پژوهش را تجاری ‌سازی می ‌کند، وصل شود. از طریق این اکوسیستم می‌ توان سرمایه و پول بخش خصوصی را به حوزه پژوهش تزریق کرد. باید بپذیریم با اعتبارات و بودجه دولت نمی‌ توان محصول تولید کرد و این پول باید صرف توسعه زیرساخت‌ ها در حوزه ‌های مختلف شود.

ستاری در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص وضعیت تامین غذا، عنوان کرد: در سال جاری در مورد داروهای بیوتک و مواد اولیه دارویی برنامه ریزی های جدی در دستور کار داریم. اما در حوزه غذا که حوزه ای استراتژیک در تمامی کشورها محسوب می شود، اگر نتوانیم نیازهای غذایی جامعه را فراهم کنیم، مشکلات بیشتری به وجود آمده و اقدامات مثبت مان نیز راه به جایی نمی برد

وی با بیان اینکه کشور در حوزه دانش غذا وابستگی‌های جدی‌ دارد، تصریح کرد: ما تصور می‌کنیم تولیدکننده گوشت و مرغ هستیم، اما برای ما خطوط مونتاژ تعریف کرده‌ اند و اغلب مایحتاج این صنایع از جوجه یک روزه گرفته تا غذا وملزومات آن، وارداتی است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیشترین واردات ما کنجاله و سویا است که ارزبری زیادی دارد؛ در شرایط فعلی ما فقط توسعه ‌دهنده مرغداری و دامداری‌ ها هستیم و بخش اصلی ماجرا که حوزه دانشی است و ارزش افزوده زیادی دارد، کاملا مغفول مانده است.

ستاری بیان کرد: اخیرا تمامی شرکت ‌هایی که در حوزه بیوتک انسانی فعالیت دارند، تشویق می ‌شوند تا وارد حوزه دام و طیور و آبزیان شوند؛ چراکه حوزه ‌ای است که ارزش افزوده زیادی داشته و نیاز روز کشور محسوب می شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور تاکید کرد: در سال جاری، تمرکز جدی در بحث تولید داروهای بیوتک صورت داده ‌ایم که مجموع سه درصد داروهای وارداتی و کل مواد اولیه دارویی که حدود ۷۰۰ میلیون دلار ارزبری دارند را پوشش می ‌دهد. در حوزه بیوتک ما شرکت‌ های توانمند و قوی داریم و باید از آنها حمایت کنیم تا مسیر توسعه کشور در شرایط فعلی هموار شود.

 

 


نام:
ایمیل:
* نظر: