اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۴۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۳ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - 25 August 2019
وزیر نیرو اعلام کرد:
وزیر نیرو گفت: امسال از محل صرفه جویی ها، ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون کیلووات ساعت صادرات انرژی محقق شد که منابع حاصل از این صادرات در صنعت برق کشور هزینه خواهد شد.

صرفه جویی بیش از ۲ میلیارد کیلووات ساعت انرژی صادراتی برای کشورخبرنگار: پروین مرادی

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، رضا اردکانیان وزیر نیرو در نشستی خبری که به مناسبت هفته دولت در محل پست ۴۰۰/ ۶۳ کیلو ولت کوثر برگزار شد،با تاکید بر اینکه همزمان با فرارسیدن هفته دولت ۷۳ طرح بزرگ صنعت آب و برق در ۲۸ استان کشور با اعتباری بالغ بر ۵.۴ میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهد رسید، عنوان کرد: همچنین براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته عملیات اجرایی ۲۲ طرح نیز این هفته با اعتبار ۳.۷ میلیارد تومانی شروع خواهد شد.

بهره‌برداری از ۲۲۷ طرح بزرگ وزارت نیرو تا پایان سال 

اردکانیان با اشاره به اینکه تا پایان امسال ۲۲۷ طرح بزرگ وزارت نیرو به ارزش ۳۳.۱ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهد رسید، ادامه داد: این طرح‌ها شامل ۱۰ سد و ۲۶ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در ۹ استان کشور، آبرسانی به یک هزار و ۱۲۴ روستای فاقد آب شرب، افتتاح ۲۹ تصفیه‌خانه فاضلاب در ۱۶ استان، ۱۲ تصفیه‌خانه آب در ۹ استان و... خواهد بود.

تا پایان سال هر هفته یک تصفیه‌خانه فاضلاب وارد مدار خواهد شد

وزیر نیرو با اشاره به اینکه تا پایان سال هر هفته یک تصفیه‌خانه فاضلاب وارد مدار خواهد شد، بیان کرد: همچنین تا پایان امسال عملیات اجرایی ۲۲ پروژه به ارزش ۴۳.۵ هزار میلیارد تومان آغاز خواهد شد.

افزایش سه هزار و ۲۵۱ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور

اردکانیان با تاکید بر اینکه با همراهی تمامی مشترکان برق کشور تابستان امسال را بدون خاموشی سپری کرده‌ایم، ادامه داد: در طی یکسال گذشته توانسته‌ایم با بهره‌برداری از ۱۵ نیروگاه جدید در ۱۲ استان کشور حدود سه هزار و ۲۵۱ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور بیفزایم و رکورد جدیدی را در این زمینه ثبت کنیم.

وی افزود: همکاران صنعت برق در بخش‌های پژوهشی نیز توانسته‌اند با تغییراتی در سیستم کار نیروگاه‌ها و بهبود عملکرد واحدهای موجود ۵۶۴ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه کنند تا جمعا برای پیک تابستان ۹۸ در حدود سه هزار و ۸۱۵ مگاوات افزایش تولید برق داشته باشیم.

وزیر نیرو تاکید کرد: همچنین در تابستان ۹۸ توانسته‌ایم با اجرای ۱۱ برنامه مدیریت مصرف بیش از سه هزار و ۸۰۰ مگاوات در مصرف برق صرفه‌جویی کنیم و رکورد جدیدی را در این بخش به ثبت برسانیم.

اردکانیان یادآور شد: در طی ۱۰ سال اخیر رشد بار پیک کشور حدود ۵.۲۲ درصد بوده است اما در تابستان سال جاری بدون اعمال خاموشی و افزایش مصرف برق در بخش صنایع رشد اوج بار تنها حدود یک درصد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت مصرف و جابجایی ساعت بار صنایع نه تنها وقفه‌ای در بخش تولید ایجاد نکرده بلکه امسال شاهد افزایش مصرف انرژی در این بخش نیز بوده‌ایم به طوری مصرف برق بخش صنعت نسبت به سال گذشته ۱۵۰ کیلووات ساعت انرژی افزایش پیدا کرده است.

وزیر نیرو اضافه کرد:همچنین به سبب امکانات فراهم شده و بارش‌های مناسب سال آبی جاری توانسته‌ایم تعهدات صادرات انرژی به همسایگان خود را نیز انجام بدهیم. به طوری که در بازه زمانی اول خرداد تا ۲۰ مردادماه حدود ۲.۳ میلیارد کیلووات ساعت انرژی صادرات برق داشه‌ایم که این میزان بیشترین مقدار صادرات در سال‌های اخیر بوده است.

وی تاکید کرد: برق صادراتی ۱۷ برابر قیمت داخلی به کشورهای همسایه فروخته می‌شود از این رو صادرات هرچه بیشتر انرژی به کشورهای همسایه و ارز حاصله از محل فروش این برق می‌تواند صرف توسعه پایدار صنعت برق ایران شود.

بهره‌مندی ۱۰ میلیون نفری روستاها از آب شرب سالم و پایدار

اردکانیان ادامه داد: تاکنون میزان بهره‌مندی روستاها از آب شرب سالم و پایدار به هفت میلیون نفر رسیده است.

وی ادامه داد: تلاش می‌شود تاپایان امسال تعداد روستاهای برخوردار از سالم به یک هزار و ۱۲۴ روستا برسد.

وزیر نیرو کارنامه دولت دوازدهم در تامین زیر ساخت‌های روستایی را قابل رقابت با کشورهای منطقه و جهان توصیف کرد.

اردکانیان با اعلام اینکه فردا رییس جمهوری در سالن اجلاس سران به طور همزمان طرح‌های زیربنایی روستایی را افتتاح خواهد کرد، گفت: وزارتخانه های نیرو، راه و شهرسازی، نفت، وزارت درمان آموزش پزشکی و بهداشت و ارتباطات و فناوری اطلاعات مسول اجرای این پروژه ها هستند.




نام:
ایمیل:
* نظر: