اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۴۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۶ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - 25 August 2019
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طرح اقدام ملی مسکن گفت: عملیات اجرایی ساخت ۱۱۰ هزار واحد مسکونی از این طرح در هفته دولت با حضور رئیس جمهور کلنگ‌زده می‌شود.

عملیات اجرایی ۱۱۰ هزار واحد اقدام ملی در هفته دولتبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، با حضور در برنامه صبح بخیر ایران شبکه یک سیما در تشریح برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن با اشاره به طرح اقدام ملی مسکن، گفت: حدود ۶۰ هزار واحد از این طرح هم‌زمان با رونمایی آن در سال گذشته توسط رئیس‌جمهوری آغاز شد و در هفته جاری عملیات اجرایی ساخت ۱۱۰ هزار واحد از این طرح نیز در هفته دولت توسط رئیس جمهور کلنگ‌زنی می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: مسائل وزارت راه و شهرسازی به زندگی مردم متصل است، مسکن دغدغه جمعیت زیادی را به خود اختصاص داده است و یکی از اولویت‌های ما است. مقام معظم رهبری هم بر این موضوع تاکید دارند و در دیدار اخیر هم حوزه مسکن را یکی از عوامل راهگشا برای توسعه و رونق تولید و برون‌رفت از شرایط کنونی بیان کردند.

اسلامی ادامه داد: رئیس‌جمهوری هم روی موضوع مسکن تاکید ویژه دارند و تمام سعی ما از بدو ورود این بوده است که بتوانیم جریان سازی پایداری را برای تولید مسکن شکل دهیم. این جمله‌ای است که از زمانی که برای مجلس برنامه ارائه کردم در همه موارد آن را بیان کردم.

وی توضیح داد: این جمله به این معنا است که برای جامعه هدفمان همواره اعتماد و اطمینانی داشته باشیم. اقشاری که جامعه هدف ما هستند و تکلیف قانونی داریم که زمینه خانه‌دار شدن آن‌ها را فراهم کنیم، اعتماد داشته باشند و ما هم اطمینان داشته باشیم که این برنامه محقق می‌شود و آن‌ها می‌توانند در یک پروسه زمانی مشخص صاحبخانه شوند.

وزیر راه و شهرسازی درباره شیوه‌های تولید مسکن از گذشته تا امروز بیان کرد: حرف زدن کار آسانی است، مهم این است که جامعه هدف خودمان را بشناسیم، از استطاعت جامعه هدف ارزیابی درستی داشته باشیم و مسکنی که عرضه می‌کنیم با این استطاعت خرید انطباق داشته و اطمینان داشته باشیم که این اتفاق می‌افتد.

اسلامی درباره جامعه هدف گفت: در سال ۹۷ تعداد ازدواجی که ثبت شده است، طبق مرکز آمار ۵۴۵ هزار واقعه ازدواج بوده است. فرض ‌کنیم که این رقم ثابت است، ‌ هرچند این موضوع یک روند کاهشی دارد، پیش‌بینی می‌شود که در ۵ سال آینده حداکثر به رقم ۵۰۰ هزار ازدواج برسیم. بنابراین ۵۰۰ هزار زوج خانه اولی هستند که نیاز به مسکن دارند.

وی ادامه داد: درصدی از این زوج‌ها از خانواده‌هایی هستند و شرایطی دارند که می توانند مسئله مسکن را حل کنند. درصدی باقی می‌ماند که جامعه هدف ما می‌شوند و بایستی زمینه خانه‌دار شدن آن‌ها را فراهم کنیم. این جامعه هدف را ۸۰ درصد در نظر گرفتیم و آن را در برنامه اقدام ملی گذاشتیم.

عضو کابینه دهم اظهار کرد: چیزی که امروز برای ما حائز اهمیت است، این نیست که تحلیل آماری کنیم، ما در چند سال گذشته تحلیل آماری کردیم، اما با چنین وضعیتی مواجه شدیم. این حرف درست است که حدود ۲۴ میلیون واحد مسکونی و بیش از ۲۲ میلیون خانوار داریم. بر اساس این عدد مشخص است که تعداد خانه‌ها متجاوز از خانوارها است، اما مسکن از نظر کیفیت، ارزشی و ... قابل انطباق با جامعه‌ای که نیازمند است نیست، ‌ بنابراین باید خانه‌هایی را مطابق با ضوابط که بین ۷۰ تا ۱۰۰ متر است را برای این نوع جامعه تدارک بینیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: نکته مهم این است که جامعه متقاضی جغرافیای مشخصی دارد و جایی که زندگی می‌کنند مشخص است. این موضوع را با توجه به تحلیل آماری که داشتیم شناسایی کردیم و برنامه‌ریزی برای طرح جامع اقدام ملی مسکن که انجام شد بر اساس همین تحلیل عملکردی است.

اسلامی بیان کرد: حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکن نیمه‌تمام مسکن مهر داشتیم که به آن سرعت دادیم و رفع موانع کردیم که تکمیل شود و در اختیار مردم قرار بگیرد. از هفته دولت گذشته تا هفته دولت امسال چیزی حدود ۱۵۰ هزار واحد تحویل مردم شده است و این روندی است که پر شتاب ادامه دارد. با این برنامه، برنامه مدیریتی‌مان را تنظیم کردیم تا بتوانیم آن‌ها را تکمیل کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم و در نتیجه بتوانیم به جریان عرضه سالانه ۴۰۰ هزار واحد برسیم و آن را ثابت نگه داریم. این حرکتی است که اعتماد و اطمینان ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه کسانی که برای ساخت واحدهای طرح اقدام ملی می‌آیند، ‌هر کسی است که رتبه و صلاحیت ساخت و تولید مسکن دارد و می‌تواند زمین دریافت کند، گفت: برای سازندگان فراخوان دادیم، آن‌ها زمین را در اختیار می‌گیرند، تسهیلاتی هم که در شورای پول و اعتبار تصویب کردیم در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

به گفته وزیر راه و شهرسازی ۸۰ درصد پول مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری به سازندگان تسهیلات داده می‌شود و این تسهیلات قابل انتقال به خریداران است، به این معنا که خریدار مسکنی را خریداری می‌کند که در الگوی مسکن است و می‌تواند وامی که دارد را در اختیار گیرد و شروع به پرداخت آن کند.

اسلامی در توضیح فعالیت‌های انجام شده در طرح اقدام ملی تولید مسکن گفت: نزدیک به ۶۰ هزار واحد طرح اقدام ملی از سال گذشته که رئیس‌جمهوری از این برنامه در وزارت راه و شهرسازی رونمایی کردند، آغاز شد و در دو روز آینده با حضور رئیس‌جمهوری، ۱۱۰ هزار واحد را به‌طور سراسری شروع خواهیم کرد.

وی افزود: بخشی از این پروژه‌ها شروع شده است، ‌بخشی در مرحله آماده‌سازی زمین و مراحل دیگر است، شروع هم‌زمان همه این پروژه‌ها در سراسر کشور جزو برنامه‌ای است که در روز سه‌شنبه اتفاق خواهد افتاد و این پیام را به‌صورت واضح دارد که ما برای همه شهرهای کشور برای جامعه هدف این پروژه‌ها را تعریف کردیم، زمین‌ها را عرضه کردیم و سازندگان آمده‌اند زمین‌ها را در اختیار گرفتند و برنامه اجرایی را شروع کرده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: این موضوع برای ما از این جهت حائز اهمیت است که این طرح طبق نیازسنجی تعریف شده است، ‌ اراضی آن، مکان‌هایی است که مشکل دسترسی و تاسیسات زیربنایی ندارد. ‌ سنجیده، با حوصله و با دقت برنامه‌ای طراحی شده است که بتوانیم از آن به‌عنوان برنامه پایدار نام بریم.

اسلامی درباره گران شدن خانه و اجاره‌ها و روند صعودی آن به‌رغم ثبات دلار و دیگر مولفه‌های اقتصادی گفت: باید به این موضع توجه کرد که مسکن مبحثی فرابخشی است و تاثیرات اصلی آن از بحث اقتصاد کلان است و به‌دلایل زیاد که جای بحث هم دارد، مسکن به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای در کشور ما شناخته شده است. با توجه به روندی که در کشور تجربه کردیم و آثاری که شرایط اقتصادی داشته و روند کاهش پول ملی ما را دنبال می‌کرده است همواره در جامعه این گرایش وجود داشته و دارد که مردم به‌دلیل حفظ ارزش پول، ‌ آن را به کالایی تبدیل کنند که از ارزش آن حفاظت کنند و به‌دنبال دلار، طلا، ‌ زمین، ‌ خودرو، مسکن و ... رفته‌اند و می‌بینیم مسکن تابع عرضه و تقاضا نیست.

وی ادامه داد: همان‌طور که در برنامه تلویزیونی دیگری منحنی‌های آماری مربوط به مسائل اقتصادی از سال ۹۰ تا ۹۷ را نشان دادیم، ‌ روند تورم تجمعی، نرخ دلار، ‌ قیمت یک مترمربع زمین، اجاره‌بها و برنامه‌های تولید مسکن که توسط دولت‌ها پایه‌گذاری شده بود، ‌ همه به‌صورت غلطان بالا رفته بود. از سال ۷۰ تا ۹۷ همه آن‌ها از هم تبعیت کرده بودند، به این‌گونه نبود سالی که ۱ میلیون مسکن ارائه شده، ‌ قیمت مسکن پایین آمده است و این موضوع وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مسکن یک حوزه فرابخشی است، گفت: چیزی که امروز برای ما حائز اهمیت است، این است که بتوانیم شرایطی فراهم کنیم تا عواملی که می‌تواند قیمت تمام شده متناسبی را به‌وجود بیاورد و مسکن با قیمت مناسب فراهم‌ کنیم. دولت سازنده و تولید کننده نیست و باید زمینه را فراهم کند و نقش رگولاتوری و نظارتی داشته باشد. باید به شرایط پایدار برسیم و این موضوع تکرار شدنی بوده و یک اتفاق نباشد. زمانی که از جریان سازی صحبت می‌کنیم، به معنی تکرارپذیری و اعتماد آفرینی است. به همین‌ دلیل بارها گفته‌ام برای مسکن نیازی به پسوندگذاری نیست و طرح اقدام ملی است.

وی با اشاره به  امضای تفاهم‌نامه با وزارت دفاع و نیروهای مسلح برای احداث ۱۰۰ هزار واحد، بیان کرد: با ستاد اجرایی فرمان امام برای احداث ۵۰ هزار واحد تفاهم‌نامه‌ای در دست امضا داریم که به زودی امضا و مبادله خواهد شد. آن‌ها هم زودهنگام در حال شروع کار هستند. همچنین دستگاه‌هایی که ظرفیت و زمین دارند و خودشان متقاضی دارند، در برنامه قرار دادیم. هرکسی که زمین داشته باشد، طبیعی است که در اولویت می‌تواند کارش را شروع کند.

اسلامی با بیان اینکه فراخوان داده شده است که هر کس صلاحیت و توان دارد برای احداث مسکن بیاید، ادامه داد:. گفتند که چرا موضوع مشارکت را مطرح کردید، زمین را به ما بدهید و کاری نداشته باشید، جواب این است که خیر چنین کاری نمی‌کنیم. می‌خواهیم جامعه هدف صاحبخانه شود.

وزیرراه و شهرسازی در پایان با اشاره به قانون ساماندهی زمین و مسکن، ‌ گفت: قانون ساماندهی زمین و مسکن بسیار فاخر و دقیق و موثر است. باید کسانی که توان ساخت و ساز دارند و حرفه‌ای هستند مشغول به کار شوند، در آن قانون ما حتی مکلف هستیم برای کسانی که می‌خواهند خانه‌های استیجاری ایجاد کنند زمین واگذار کنیم. متاسفانه در دوره‌های گذشته زمین گرفته‌اند، ساختمان ساخته‌اند به انتها نرسیده، آمده‌اند قرداد را از استیجاری تغییر دادند. امروز اعلام می‌کنم هرکس بیاید زمین بخواهد که خانه بسازد و به مردم اجاره دهد، طبق الگو حتما حمایت می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تفاهم‌نامه‌های مختلفی که در زمینه تولید مسکن با نهاد‌های مختلف از جمله وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منعقد شده است، ‌بیان کرد: تولید مسکن در کشور برای قشر هدف صورت می‌گیرد تا بتوانیم بازار مسکن را کنترل کنیم و زمینه را برای خانه‌دار شدن مردم فراهم کنیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: