اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۶
کد خبر: ۱۴۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۳ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - 13 August 2019
مدیرعامل شركت مهندسي و توسعه نفت اعلام کرد:
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت از آغاز عملیات اجرایی در طرح احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره جاسک و پایانه مربوطه خبر داد.

آغاز عمليات اجرايي طرح احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره جاسكبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، تورج دهقانی از آغاز عملیات مسيرسازي و احداث جاده هاي دسترسي در هر6 پروژه تعریف شده خط لوله در طرح احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره- جاسك، تاسیسات بین راهی و پايانه مربوطه خبر داد و گفت: در منطقه سواحل مكران نيز عمليات خاكي و محوطه سازي ساخت مخازن ذخیره سازی نفت خام به روش BOT شروع شده و در اجراي اين پروژه به پيشرفت هاي قابل ملاحظه اي دست يافته‌ايم.

دهقانی افزود: از 5 تلمبه خانه اين طرح،‌ كار تجهيز كارگاه تلمبه خانه هاي شماره 1 و 3 كه در برنامه بهره برداری زود هنگام قراردارند، همچنين تلمبه خانه هاي 2 و 4 به اتمام رسيده و عمليات اجرايي آنها شروع شده است.

مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ضمن اعلام شروع فعالیت مهندسي تفصيلي در همه گستره ها، بيان داشت: از اواسط شهریور ماه نيز  عملیات حمل بخشی از لوله ها به سايت آغاز مي شود.

وي با تاكيد بر بهره گيري حداكثري از توان و ظرفيت هاي داخلي در طرح احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره جاسك و پايانه مربوطه گفت: مقرر شده بکارگیری سرمایه انسانی در اين طرح، با اولويت نيروهاي بومي از 3 استان بوشهر، ‌فارس و هرمزگان صورت پذيرد.

به گفته دهقانی، فراهم آوردن امکان تولید داخلی قریب به  60 درصد از لوله های طرح احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک، اقدام بسیار بزرگی از سوی شرکت متن است که در راستای جامه عمل پوشاندن به رونق تولید انجام می شود

وی افزود: به منظور تامین لوله‌هاي مورد نیاز طرح احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک،‌ براي نخستین بار تولید شمش، تختال و ورق، متناسب با استانداردهای مورد نیاز از سنگ معدن آهن فراهم شده است. این زنجیره بزرگ با تولید شمش، ورق و لوله طبق استانداردهای روز دنیا (API 5L) و (NACE) در سه کارخانه بزرگ کشور در استان های اصفهان و خوزستان انجام می شود.

دهقانی گفت: از این تاریخ، صنعت نفت می تواند بخشی از لوله های سرویس ترش و شیرین با مشخصات یاد شده در ضخامت های بالاتر از ۱۲ و کمتر از ۲۰ میلی متر از این زنجیره تامین کند. گفتنی است در این فعالیت عظيم، سه کارخانه بزرگ ايراني براي تولید شمش/تختال، تبدیل تختال به ورق و تولید ورق به لوله، به کار گرفته شد.

وی با بیان اینکه این اقدام از خروج 200 میلیون یورو ارز از كشور جلوگیری کرده است، افزود: وزارت نفت، سنگ اول بی نیازی به این محصول را به میزان سالیانه صدها هزار تن بنا می نهد و این موضوع زمانی اهمیت مضاعف پيدا مي كند که بدانیم شرکت های سازنده داخلي طی سالیان اخیر با مشكلات بسياري در سطح ملی مواجه بوده اند و بالاتر از آن تنگنای تحریم ظالمانه و جنگ اقتصادی موجب کاهش تحقق پذیری این طرح شده بود.

به گزارش NIOC، طرح استراتژيك و ملي انتقال نفت خام گوره به جاسك و تاسيسات نفتي بندرجاسك با هدف انتقال يك ميليون بشكه نفت خام سبك و سنگين صادراتي در روز از طريق يك خط لوله 42 اينچ با طول تقريبي 1000 كيلومتر و با استفاده از 5 تلمبه خانه بين راهي و 2 ايستگاه توپکراني،  همچنين تعداد 11 پست برق و خطوط انتقال برق به طول تقريبي 180 كيلومتر،‌ در دستور كار شركت ملي نفت ايران قرار دارد. اين طرح شامل پايانه دريافت نفت،‌20 مخزن به ظرفيت مجموع 10 ميليون بشكه و تاسيسات جانبي شامل 3 عدد گوي شناور و اسكله صادراتي است.


نام:
ایمیل:
* نظر: