اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - 13 December 2016
علی کیانی موحد: جامعه ایران به شدت جوگیر شده است. فرد در این فضا هر لحظه انتظار رویدادی جدید را می‌کشد تا خود را به اصطلاح آپدیت نشان دهند.
همه گیر شدن شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک و اینستاگرام باعث شده که برخی اتفاقات به سرعت بین مردن پخش شوند. از اخبار خصوصی زندگی فلان بازیگر تا شایعه ای درباره کشف گنج کوروش کبیر!

و از آنجا که جامعه ای سهل گیر هستیم و با کمترین تحقیق و مطالعه، با اینکه آن خبر یا عکس یا فیلم واقعیت دارد یا خیر،  کاری نداشته و تنها با «به اشتراک گذاشتن»این مطالب می خواهیم از دیگران عقب نیفتیم و نشان دهیم که ما نیز همانند شما، در فضای مجازی بسیار پررنگ فعالیت داریم.

یک روز دل انگیز پاییزی از خواب بیدار شده و متوجه می شوید عکس پروفایل همه دوستانتان به زرافه تبدیل شده! یا کمی بعدتر در اینستاگرام زیر یک عکس سیاه سفید تگ شده اید و دوستتان به شما دستور می دهد به چالش ده عکس سیاه و سفید باید بپیوندی. شما هم ماخوذ به حیا و جرات مخالفت ندارید و به این ترتیب همرنگ جماعت می شوید. یک روز عکس پروفایلتان را بدل به قورباغه می کنید، چرا؟ هرچی، روز دیگر سیاه و سفید می شوید و روز دیگر و چالشی دیگر.

نیاکان ما همرنگ جماعت شدن را به شدت توصیه کرده اند اما اگر در این روزگار زندگی می کردند، باز هم همین نسخه را برای رسوا نشدن تجویز می کردند؟ شاید هم خلاف جهت آب شنا کردن را به جامعه توصیه می کردند. جامعه ، منظور اکثریت افراد حاضر در فضای مجازی است، در انتظار یک برف است تا اینستای خود را سفید پوش کند،در شبهای محرمش همه عزادار حسین هستند و اصلا مهم نیست هفته قبل عکسهای استخر پارتی شان را در همان پیج برای دوستانشان به اشتراک گذاشته اند.

جامعه ای به شدت جوگیر که هر لحظه انتظار رویدادی جدید را می کشد تا خود را به اصطلاح آپدیت نشان دهند. چه چیز برای این جامعه تشنه دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن، جذاب تر از چالش است؟

یه سطل آب یخ، لطفا
هنوز یادمان نرفته که به یکباره تمام فضای مجازی پر از سطل آب یخ شد، چرا؟ مهم نیست! شاید پنج درصد افرادی که این چالش را انجام دادند برایشان اهمیت نداشت که دلیل این چالش چیست و تنها می خواستند از بقیه عقب نیفتند و بگویند ما هم هستیم! آنقدر آش این چالش شور شد که سازمان آبفای استان تهران در اطلاعیه‌ای، ضمن حمایت از حرکت‌های فرهنگی و بشردوستانه، ضرورت صرفه‌جویی در منابع محدود آبی در فصل تابستان را یادآور شد و از ایرانیان درخواست کرد با روش‌های دیگری که موجب هدررفتن آب نمی‌شود، از بیماران ALS اعلام حمایت کنند و اینجا بود که برخی پرسیدند ALS چه ربطی به آب بازی ما دارد؟ 

با سرد شدن هوا عطش این چالش هم فروکش کرد و به همان سرعت که در جامعه رواج یافت، از یادها رفت. و اگر امروز هم بپرسید چالش سطل آب یخ برای چه بود؟ نگاهی عاقل اندرسفیه دریافت کرده و به بیخبری از محیط پیرامون متهم خواهی شد. 

چالشهای کم دردسرتری در فضای مجازی جایگیزین شدند تا چالش روز امسال...


مانکن شو
چند روزی است ویدیوهای با یک مضمون در فضای مجازی پخش می شود، جماعتی فیریز شده و یخ زده که یک دوربین آنها را به تصویر می کشد. هدف؟ برعکس چالش سطل آب یخ، این چالش هیچ هدفی را دنبال نمی کند و تنها باید مثل یک مانکن بایستید. هرچند عده ای توجیه جالبی برای این چالش دارند.

توان دلیل همه گیر شدن این چالش را ارزش به لحظه یا اهمیت دادن به زمان ذکر کرد و با هم بودن در لحظه را با روش ها و تکنیک های خاص و جدید نمایش داد که در این میان خلاقیت ها نیز اهمیت پیدا می کنند که باعث می شود نمایش های جالبی ایجاد شود.

از میدان میوه و تربار یک شهرستان تا اتاق عمل، از تمرینات یک تیم فوتبال تا بچه پولدارهای حاضر در یک پارتی، همه و همه در این چالش شرکت کرده و ویدیویی را در فضای مجازی منتشر کرده اند. چرا؟مهم نیست!

تب و عطش دیده شدن باعث شده هر چالشی در جامعه مجازی به سرعت مورد استقبال واقع شده و به سرعت فراگیر شود. حال اگر چالش ده دقیقه مطاله در روز برگزار شود، فردی از آن استقبال نمی کند، چرا؟ مگر با مطالعه می توان دیده شد؟! 

و متاسفانه به نظر می رسد فضای عمومی جامعه مجازی به سمتی پیش می رود که هرچه کارها و چالشها بی فکرانه تر باشد، عامه پسند خواهد شد.

منبع: کانال تلگرامی جامعه‌شناسی

نام:
ایمیل:
* نظر: