اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۴۵۶۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۲ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - 10 August 2019
دادستان کل کشور:
حجت الاسلام و المسلمین منتظری با اشاره به سند ۲۰۳۰ که یکی از نمونه‌های نفوذ و تهاجم دشمن است، گفت: در این راستا به برخی مسئولین مختلف در عرصه‌های گوناگون هنری، علمی و ادبی هشدار داده و مکاتبات مختلفی داشته‌ایم.

ردپای اجرای سند ۲۰۳۰ را در بخش‌های مختلف مشاهده می‌کنیم

به گزارش عصرپرس، حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور در بیستمین نشست سالیانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور که با موضوع عقلانیت انقلابی، مقاومت هوشمندانه و عدالت خواهی اخلاق مدارانه در دانشگاه خوارزمی کرج برگزار شد، اظهار کرد: یکی از موضوعات جلسه امروز بحث عقلانیت انقلابی است در باب عقلانیت امام هشتم (ع) می‌فرمایند عقل هدیه‌ای است که از سوی خداوند متعال به انسان عطا گردیده است، البته عقل همچون روح حقیقتش برای انسان ناشناخته است و قابل درک نیست.

دادستان کل کشور افزود: اگر عقل را به سه دسته تقسیم بندی کنیم با عقلانیت معرفتی، عقلانیت اخلاقی و عقلانیت ابزاری روبرو هستیم و اکنون می‌بینیم که دنیای غرب مدعیِ تمدن، فقط از عقل استفاده ابزاری کرده است و به حقیقت عقل دست نیافته است.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری گفت: دنیای مدعی غرب امروز نقش عقل را در محاسبات معیشتی و رفاه به کار برده است در صورتی که از منظر یک انسان الهی استفاده از این نوع عقلانیت نادرست است بلک باید از عقلانیت معرفتی و اخلاقی هم بهره جست.

وی با بیان اینکه اکنون عقلانیت انقلابی در نظام جمهوری اسلامی ما حاکم است، تصریح کرد: نظام ما مبتنی بر اصولی است که در قانون اساسی تعریف و تبیین شده، لذا در اصل دوم قانون اساسی ۶ پایه برای نظام جمهوری اسلامی تعریف گردیده است که بر پایه‌هایی همچون توحید، وحی الهی، معاد و دیگر موارد بنیان نهاده شده است.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری ادامه داد: اکنون عقلانیت انقلابی در نظام اینگونه است که عقلانیت غربی و سکولار را نفی می‌کند و هر چیزی که مغایر با این اصول است را نمی‌پذیرد، وقتی که عقلانیت انقلابی را بخواهید ابزار کار خود قرار دهید باید بدانید که لازمه این کار مبارزه با ستم، استکبار و هر نوع ستم پذیری است.

دادستان کل کشور خطاب به دانشجویان ادامه داد: البته نباید صرفاً به عملکرد و کارکرد توجه کرد، چون مدیران و مسئولان معصوم نیستند و ممکن است دچار خطا شوند و اگر در بین مسئولان و در جامعه عملکرد اشتباهی دیدید نباید در اعتقاداتتان تاثیر داشته باشد، چون شما اعتقادات خود را از روحانیون و علما نگرفته‌اید بلکه منابع اعتقادی شما اسلامی، قرآن و اهل بیت (ع) هستند.

وی در ادامه به موضوع مقاومت هوشمندانه هم اشاره کرد و گفت: در نظام جمهوری اسلامی ایران عقلانیت انقلابی مشهود است و لازمه این موضوع هم قطعاً مقاومت هوشمندانه است؛ یعنی انقلاب و نظام برای حرکت درست در مسیر خود نیازمند مقاومت هوشمندانه است و چون یک حرکت درست و صحیح است طبیعتاً با یکسری موانع روبرو خواهد شد و اکنون حتی خود دشمنان اذعان دارند که آن چیزی که ما را در برابر ظلم و استکبار ایستاده نگه داشته است همین مقاومت کردن است.

دادستان کل کشور با اشاره به نقش مقاومت در برابر دشمنان، گفت: اکنون ما آثار این مقاومت را نه تنها در کشور بلکه در کل منطقه می‌بینیم و شاهد هستیم که چگونه کشور مظلوم و محروم یمن توانسته است در مقابل سعودی جنایتکار و سرتاپا مسلح ایستادگی کند، لذا بزرگ‌ترین ابزار ما برای مقابله با دشمن مقاومت است.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری ادامه داد: دشمنان برای تهاجم خود برنامه ریزی بسیار حساب شده‌ای دارند که چگونه نفوذ کنند و چگونه باور‌های جوانان ما را منحرف کنند و در این راستا سرمایه گذاری هنگفتی کرده تا در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، علمی و ادبی نفوذ کنند.

وی گفت: امروز یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید به آن توجه کنیم بحث مقاومت آن هم در همه عرصه‌ها است، چون دشمن می‌خواهد تار و پود اقتصادی و اجتماعی ما را از بین ببرد.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با اشاره به سند ۲۰۳۰ که یکی از نمونه‌های نفوذ و تهاجم دشمن است گفت: دشمن آمده است و یک سند به اسم سند ۲۰۳۰ برای ما تدارک دیده تا از این طریق به ما حمله کند، حال سئوال اینجاست که شما دانشجویان و انجمن‌ها چقدر به این موضوع پرداخته‌اید؟ درباره این سند باید گفت که حتی خود مقام معظم رهبری به آن ورود کرده و برای این که این مسئله روشن شود نسبت به آن بیاناتی داشته و با آن به شدت مخالفت کرده‌اند، البته عده‌ای در ظاهر گفته‌اند که موضوع سند ۲۰۳۰ در کشور تمام و اجرای آن متوقف شده است؛ اما اکنون ردپای اجرای این سند را در بخش‌های مختلف مشاهده می‌کنیم.

دادستان کل کشور بیان داشت: در این راستا به برخی مسئولین مختلف در عرصه‌های گوناگون هنری، علمی و ادبی هشدار داده و مکاتبات مختلفی داشته‌ایم. با مسئولین ذیربط جلسه گذاشته و هشدار‌های جدی به آن‌ها داده‌ایم و حتی با برخی افراد هم برخورد‌های قضایی داشته‌ایم که آن‌ها را علنی نکرده‌ایم.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با بیان نمونه‌های دیگری از نفوذ فرهنگی به کشور گفت: ما در همین نمایشگاه کتاب امسال هم موارد بسیاری از کوشش‌ها و کتب و فیلم‌های دشمنان را به دست آوردیم که تماماً برنامه ریزی شده و با هدف خاصی به نمایشگاه آورده شده بودند، البته نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و اقدامات لازم را انجام دادیم تا این کتاب‌ها و جزوه‌ها جمع آوری شود .

وی از دانشجویان و تشکل‌ها و انجمن‌های دانشجویی خواست که به این مسائل بپردازند و ببینند که دشمن با چه برنامه ریزی‌هایی فرهنگ ما را هدف قرار داده است.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری در ادامه به موضوع عدالت خواهی اخلاق مدارانه پرداخت و گفت: اجرای عدالت یک امر مهم برای نظام ما است و اجرای آن هم بر عهده حاکمیت گذاشته شده است؛ یعنی حاکمیت باید حاکمیت عادلانه باشد و قضاوت بخشی از حکومت است و لذا در نظام ما همه مدیران در همه سطوح باید در مرز عدالت حرکت کنند.

دادستان کل کشور خطاب به دانشجویان با بیان اینکه باید مطالبه گری داشته باشید، تصریح کرد: البته گاهی متاسفانه در این مطالبه گری‌ها نکات اخلاقی رعایت نمی‌شود و این شعاری که شما برای این نشست انتخاب کردید یعنی عدالت خواهی اخلاق مدارانه یک شعار بسیار مهم و کاربردی است، چون معتقدیم که در نظام اسلامی هیچ گاه نباید هدف را وسیله‌ای برای توجیه قرار داد؛ یعنی نباید با روش‌های غیراخلاقی و ناسالم و مغایر با موازین اسلامی دنبال تحقق عدالت باشیم.

وی به بیان برخی توصیه‌ها خطاب به دانشجویان پرداخت و گفت: اولاً به اخبار فضای مجازی کاملاً اعتماد نکنید و اخبار خود را از منابع معتبر دریافت کنید، چون متاسفانه فضای مجازی ما اکنون یک فضای رها است و به انواع فساد‌ها آلوده شده است، لذا برای مسائل مورد نظر خود صرفاً به اخبار توجه نکنید و با بحث و گفت‌وگو به نتیجه برسید و آن زمان می‌توانید مطالبه گری خود را آغاز کنید.

پس از پایان این نشست پرسش و پاسخ دانشجویی برگزار شد و یکی از دانشجویان در جایگاه حاضر شد و پرسید جناب آقای دادستان همان طور که می‌دانید عدالت خواهی باید دارای یک ساختار درست باشد و قوه قضاییه باید این ساختار را ایجاد کند دادستان باید عدالت خواه‌ترین فرد کشور باشد و نسبت به همه موضوعات مطالبه گری کند حال سوال من این است که در پرونده آقای اکبر طبری شما به عنوان دادستان کل کشور حتماً به اطلاعات دسترسی داشته اید اگر نداشته اید یک ضعف است و اگر اطلاعات داشته اید چرا در مقابل آن سکوت کرده اید

دادستان کل کشور در پاسخ گفت: در ابتدا باید بگویم که ما در دادستانی یک سایت داریم که در آن جا همه مردم می‌توانند گزارشات خود را به ما اعلام کنند و هیچ منعی برای ارسال گزارشات نیست البته با این شرط که مشخصات باید دقیق باشد تا آن را بتوانیم پیگیری کنیم دوم این که ما معتقدیم نظارت‌ها باید عمومی باشد و مردم نظارت کننده باشند، اما متاسفانه اکنون این گونه نیست

حجت الاسلام و المسلمین منتظری گفت: یکی از نمونه‌های نظارت عمومی بحث امر به معروف و نهی از منکر است موضوعی که اکنون در کشور ما زیاد به آن توجه نمی‌شود، چون وقتی نظارت‌ها عمومی باشد هیچ مسئولی به خود اجازه نمی‌دهد که از راه و مسیر خود منحرف شده و به حقوق دیگران تعدی کند

دادستان کل کشور افزود: در پاسخ به سوال دوم شما درباره پرونده مزبور باید گفت من دو بار درسالیان گذشته و در زمان ریاست مرحوم آیت الله یزدی و یکی هم در اواخر دوران ریاست مرحوم آیت الله شاهرودی از سوی رهبری ماموریت یافتم که یک بازرسی و نظارت جامعی از دستگاه قضایی داشتم و گزارش آن را تقدیم مقام معظم رهبری کردیم.

وی گفت: باید این مطلب را دانست که در قوه قضاییه تلاش‌های بسیاری صورت می‌گیرد و انسان‌ها صالح و درستی هستند که به صورت شبانه روزی و جهادی در حال خدمت به مردم هستند و ما نباید این زحمات و تلاش‌ها را نادیده بگیریم البته در همه جا افرادی سودجو هم پیدا می‌شوند باعث می‌شوند زحمات دیگران کمتر به چشم بیاید درباره این شخص هم که اسم بردید باید بگویم که ما کلیاتی از این مسائل می‌دانستیم که یک سری داد و ستد‌ها صورت می‌گیرد و از زمانی که اسناد و مدارک مشخصی به دست آمد از همان دوره قوه قضاییه نسبت به موضوع ورود جدی کرده و شروع به جمع آوری اسناد کردیم، چون طبیعتاً یک سری افراد هستند که به گونه‌ای عمل می‌کنند که هیچ گونه رد پایی از خود به جای نمی‌گذارند و مواظب هستند که از خود هیچ سند و مدرکی به جا نگذارند و این یکی از مشکلات ما در مبارزه با مفاسد اقتصادی در دادگاه‌های ویژه است که با هزاران زحمت باید ثابت شود که فلان جرم صورت گرفته است در هر حال تحقیقات صورت گرفته و با شدت دنبال می‌شود و ادامه هم دارد و هر کس هم در آینده شریک باشد با او برخورد خواهد شد و ما در دستگاه قضایی در مبارزه با فساد هیچ خط قرمزی نخواهیم داشت.

به گزارش میزان، حجت الاسلام و المسلمین منتظری گفت:، اما موضوع دیگر این است که ما همان میزان که نسبت به مبارزه با فساد حساس هستیم باید نسبت به حیثیت و شخصیت و آبروی افراد هم حساس باشیم و اگر فردی در مضان اتهام است به گونه‌ای رفتار کنیم که آبروی وی نرود و شخصیت و حیثیت او پایمال نشود اگر چه انتظار جامعه و افکار عمومی این است که ما نسبت به این مسائل اعلام و اطلاع رسانی داشته باشیم، اما ما شرعاً و قانوناً مجاز نیستیم که تا زمانی که تحقیقات پایان نیافته و دفاعیات اخذ نگردیده و حکم قطعی صادر نشده است اطلاع رسانی درباره جزئیات داشته باشیم و لذا باید نسبت به این موضوع هم مراقبت کنیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: