اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - 13 December 2016
صادق زیباکلام: تا زمان انتخابات توپخانه آقایان اصولگرا علیه حسن روحانی روشن خواهد شد و آنها همه کارهای روحانی را زیر سوال خواهند برد و خواهند گفت او با فساد مبارزه نکرده است.
بوی تکرار از انتخابات 1396 به مشام می‌رسد؛ بخشی از جریان اصولگرا به دنبال آن است که صحنه رقابت انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 را در سال 1396 بازسازی کند. به نظر می‌رسد بخشی از جریان اصولگرا متمایل است رقبای حسن روحانی را یک به یک تحریک کند و به آنها انگیزه دهد تا در انتخابات 96 بار دیگر در برابر او قرار گیرند و شانس خود را مجددا امتحان کنند.

به گزارش فرارو، این شبیه‌سازی حتی به شعارهای انتخاباتی نیز کشیده شده است. برخی از اصولگرایان پرونده هسته‌ای را همچنان مسئله اول و آخر مردم می دانند. آنها می‌خواهند برگ برنده حسن روحانی در انتخابات 92 را تبدیل به عامل باختش کنند. به همین دلیل بوی تلافی هم از این انتخابات به مشام می رسد! 

اما به باور ناظران سیاسی این دسته از اصولگرایان غافل از آنند که مطالبات مردم ایران از 1392 تا 1396 به شکل ماهوی تغییر کرده است.

صادق زیبا کلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در همین رابطه به فرارو گفت: «مسلم است که نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم؛ اصولگرایان بدون هیچ تلاشی انتخابات را واگذار کنند؛ به همین خاطر از سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف برای حضور در انتخابات دعوت می‌کنند و روی آنها حساب باز می‌کنند.»


تکرار کارزار انتخابات 92 در 96

هدف از دعوت مجدد رقبای روحانی به انتخابات چیست؟
بعضی محمدباقر قالیباف را هم برای حضور مجدد در انتخابات ریاست جمهوری وسوسه می کنند اما خود وی گویا تمایلی به ورود به انتخابات ندارد. مرتضی طلایی و رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف در سال 92، هر دو می‌گویند قالیباف تصمیمی برای ریاست جمهوری ندارد. با این حال رئیس ستاد مردمی قالیباف این را هم اضافه می‌کند که: « قالیباف شخصا برای انتخابات برنامه‌ای ندارد، اما ساختار سیاسی اطراف ایشان حتما برنامه دارند.»

رضا شیران خراسانی، نماینده مردم مشهد در همین رابطه می‌گوید: «آقای قالیباف یک شخصیت سیاسی است و هر زمان که موعد انتخابات می‌شود ایشان به عنوان یک گزینه جدی مطرح می‌شود. طبیعی است که همه شخصیت‌هایی که در این سطح هستند برای این فرصت‌ها برنامه داشته باشند و همه اینها پس از کار کارشناسی دقیق و با بررسی شرایط در زمان ثبت نام یا به وزارت کشور می روند یا از ثبت نام چشم می‌پوشند.»

وی اما جزو کسانی که شهرداری فعلی تهران را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری قلقلک می‌دهد و می‌گوید: «من معتقد هستم که باید خواست ملی و خواست همه جامعه باشد تا آقای قالیباف به عرصه بیاید. به هر حال ما در یک رقابت هستیم. شرایط اجتماعی به گونه‌‍ای است که یک فرد عملگرا را طلب می‌کند تا بیاید و کشور ما را که ظرفیت‌های بالایی دارد،‌ از این فضای اقتصادی نجات بدهد. در این شرایط، شخص آقای قالیباف برای انتخابات برنامه ای ندارد اما حتما ساختار سیاسی اطراف ایشان حتما برنامه دارند.»

شیران نهایت می‌گوید: «سال دیگر در همین زمان در خبرهایتان می نویسید "رئیس جمهور قالیباف". و دلیلش هم اجماع اصولگرایان است که به زودی خبرش را می شنوید.»

سعید جلیلی هم از ترغیب اطرافیانش برای حضور در انتخابات به شوق آمده و به سخنرانی‌های خود رنگ و بوی تبلیغاتی داده است. در همین رابطه نازمرد انتخابات پیشین ریاست جمهوری، در سخنرانی‌ روز پنج‌شنبه خود در همایش سراسری مدیران مراکز و کانون‌های بسیج مهندسین عمران معماری وزارت راه و شهرسازی در مشهد، حرف‌هایی را زده است که رنگ و بوی انتخاباتی دارد. او کار تا پیش از این عمدتا درباره برجام و پرونده هسته‌ای سخن می‌گفت این بار از نبود مسکن برای مردم گلایه کرده است. جلیلی در همین همایش می‎‌گوید: «طبق قانون اساسی مسکن حق مردم و کمک به تامین آن  وظیفه دولت است.»

صادق زیباکلام معتقد است: «اصولگرایان با دعوت از جلیلی و قالیباف به زعم خودشان سنجیده عمل می‌کنند یعنی می‌خواهند رای بدنه اصولگرایی را داشته باشند. سعید جلیلی را معرفی می‌کنند تا تندروهای اصولگرا به او رای دهند و قالیباف را به منظور جذب رای بدنه متعادل اصولگرایی روانه رقابت‌های انتخاباتی می‌کنند.»

وی در ادامه یادآور شد: «اما در عین حال این سوال جدی خواهد بود که این دو تا کجا با یکدیگر رقابت خواهند کرد؟ » این استاد دانشگاه سپس پاسخ داد: «آنچه مسلم است شانس اصولگرایان در انتخابات 96 زیاد نیست و اگر قرار باشد بین این دو نامزد اصولگرا، یکی کناره گیری کند آن شخص سعید جلیلی خواهد بود چرا که شانس پیروزی او کمتر است. اصولگرایان می‌دانند رای سعید جلیلی حدود 4 میلیون خواهد بود. به همین دلیل چند روز مانده به انتخابات سعید جلیلی به نفع قالیباف کنار خواهد رفت.»

آیا حسن روحانی برنده است؟
صادق زیباکلام گفت: «تا زمان انتخابات توپخانه آقایان اصولگرا علیه حسن روحانی روشن خواهد شد و آنها همه کارهای روحانی را زیر سوال خواهند برد و خواهند گفت او با فساد مبارزه نکرده است و برجام هم تمام شد و زیر پا گذاشته شد. اما علیرغم تمام تبلیغاتی که علیه حسن روحانی به راه خواهد افتاد وی رای خواهد آورد هرچند ممکن است آراء او کمتر از 15 میلیون سال 92 باشد.»

وی در خصوص احتمال مانور اصولگرایان بر برجام و مسائل هسته‌ای و میزان تاثیرگذاری این شعارها در بین مردم گفت: «توده‌های مردم و اقشار تحصیلکرده از مسئله هسته‌ای خسته‌ شده‌اند؛ الان نزدیک به 13 سال است که جامعه درگیر این مباحث بوده است. ماجراهای هسته‌ای از دو سال اخر دولت اصلاحات تا به امروز ادامه پیدا کرده است و همه اقشار اعم از تحصیلکردگان، بازاریان و صنعتگران و کارآفرینان از این مباحث خسته‌ شده‌اند. به همین خاطر در انتخابات مباحث هسته‌ای مورد اقبال قرار نخواهد گرفت که بتواند برای اصولگرایان رای آوری داشته باشد.»

صادق زیباکلام در پاسخ به این سوال فرارو که حسن روحانی با چه شعاری وارد انتخابات خواهد شد گفت: «به نظر من روحانی با شعار اصلاحات اقتصادی به میدان انتخابات وارد خواهد شد.» 

نام:
ایمیل:
* نظر: