اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۴۵۱۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۳ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - 07 August 2019
مدیرکل شیلات لرستان مطرح کرد:
مدیرکل شیلات لرستان با اشاره به جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی، گفت: رشد اقتصادی و اشتغال از جمله اهدافی است که همواره مورد توجه دولت‌ها بوده و در ایران به خصوصا استان لرستان با محوریت استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی جهت ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در دستور کار قرار دارد.

شیلات لرستان در مسیر توسعه و رونق اقتصادیبه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، لرستان به معنی سکونتگاه مردم لر، یکی از استان‌های پرجمعیت ایران به مرکزیت شهر خرم‌آباد است، این استان به خاطر کوه‌ها، آبشارها و جنگل‌های بلوطش شهرت دارد،همچنین مفرغ لرستان از نظر باستان‌شناسان دارای شهرت بسیار است.

لرستان تنها استان ایران است که یکی از ۴ بخش اصلی موزه ملی ایران را به خود اختصاص داده، چرا که این استان از اهمیت فوق‌العاده تاریخی برخوردار است. این بخش‌ها شامل پیش از تاریخ، تاریخی و لرستان، دوران اسلامی و مهر و سکه است.

این استان با دارا بودن ۱۲ درصد آب‌های ایران، سومین استان پرآب کشور به شمار می‌رود از این رو با داشتن ۲۴۵۰ کیلومتر طول مسیر آبی حوزه کرخه ودز توانایی تولید بیش از ۵۰ هزار تن انواع آبزیان، شامل ماهیان گرمابی وسردآبی را در برنامه دراز مدت خود دارد.

براساس این گزارش، در سفری که به همراه روابط عمومی شیلات ایران از شیلات استان لرستان داشتیم به عینه می توان دید همواره این طبیعت بکر و خدادادی باعث شده تا این استان با وجود 565مزرعه تکثیر وپرورش ماهی به تولید حدود 28هزارتن انواع آبزیان منجر شده و زمینه اشتغال بیش از 14هزار نفر را به صورت مستقیم وغیر مستقیم در فعالیتهای آبزی پروری و صنایع مرتبط را فراهم نماید.

کیارش بیرانوند مدیرکل شیلات لرستان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به ظرفیت 100هزار تنی تولید ماهی در این استان، گفت: استان لرستان با دو هزارو 450کیلومتر رودخانه دارای ظرفیت بالای ایجاد مجتمع های آبزی پروری است، ظرفیت این استان در سال 93 از 16 هزار تن به 28هزار تن در سال جاری افزایش یافته است.

پرورش ماهی در قفس در 5 سد لرستان

شیلات لرستان در مسیر توسعه و رونق اقتصادی

مدیرکل شیلات استان لرستان در ادامه با اشاره به اینکه جذب سرمایه گذار و راه‌اندازی طرح پرورش ماهی درقفس با اولویت تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی بوده، اظهار داشت: ارزان بودن سازه ها و  غنی شدن آب برای مصارف کشاورزی از مزیت های آن به شمار می رود.

بیرانوند، گفت: ما در پنج سد حوضیان، سد ایوشان، سد خان آباد، سد مروک وسد هاله به صورت پایلوت پرورش ماهی در قفس اجرایی نموده ایم.

وی ادامه داد: از این 5 سد در مجموع دوهزار تن ماهی برداشت می شود،که با توجه به سدهایی که در استان لرستان وجود دارد پیش بینی می شود که  تولید پرورش ماهی در قفس در  استان لرستان  به بیش از پنج هزار تن برسد.

بیرانوند در ادامه گفت: این طرح به صورت پایلوت از سال 96اجرایی شد و در حال حاضر نیز به نتیجه مطلوب رسیده  و کمک شایانی به افزایش تولید ماهی در استان نموده است.

رتبه نخست لرستان در بین استان های غیر ساحلی در تولید ماهی

وی در ادامه با اشاره به کسب رتبه نخست این استان در بین استان‌های غیر ساحلی در بخش پرورش ماهی، گفت: هدف اصلی ما ایجاد مجتمع های آبزی پروری و ‌واگذاری به جوانان جویای کار است که در این راستا نیز 565مزرعه پرورش ماهی با تکثیر 128میلیون قطعه در سال توانسته ایم رتبه نخست در بخش استان‌های غیر ساحلی را به خود اختصاص دهیم.

پرورش ماهیان خاوریاری

مدیرکل شیلات استان لرستان در ادامه گفت: نکته قابل توجه این است که ما تا قبل از سال 93هیچگونه پرورش خاویار را نداشته ایم اما در حال حاضر با توجه به ظرفیت زیر ساختی بیش از هزار تن تولید ماهیان خاویاری ایجاد شده و زمینه تولید خاویار را در لرستان فراهم نمود به گونه ای که مجتمع پرورش ماهی خاویاری به ظرفیت 600 تن این استان در حال فعالیت است.

ظرفیت 100 هزار تنی تولید ماهی در استان لرستان

بیرانوند در ادامه با بیان اینکه استان لرستان در حال حاضر 10هزار تن ماهی تولید می کند و مطالعات 20هزار تن دیگر نیز انجام شده است، گفت: در صورت تامین اعتبارات شیلات لرستان می تواند در چشم انداز پنج ساله ظرفیت 100هزار تنی پرورش ماهی را به نتیجه رساند.

وی افزود: 14هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در مجتمع های آبزی پروری در حال فعالیت هستند که در صورت جذب اعتبار و تکمیل پروژه های دیگر این سازمان برای افراد بیشتری اشتغالزایی خواهد کرد.

مدیرکل شیلات لرستان در ادامه از دیگر فعالیت های این سازمان را اجرای برنامه ای برای جذب بیشتر مردم استان به سمت آبزی مصرفی دانست و گفت: در راستای افزایش سرانه مصرف ماهی در استان  برنامه های مختلفی مانند برگزاری جشنواره های غذایی، ایجاد نمایشگاه و بازارچه های فروش ماهی و... را اجرایی نموده ایم.

افزایش سرانه مصرف ماهی تا پایان سال جاری

بیرانوند در ادامه با اشاره به افزایش سرانه مصرف ماهی استان تا پایان سال جاری، گفت: در حال حاضر سرانه مصرف ماهی در استان  6/4 درصد است که تا پایان سال به 8درصد خواهد رسید.

وی افزود: به دنبال ایجاد بازارچه های جدید ماهی و واگذاری آنها به مردم هستیم تا در بحث فروش و عرضه مستقیم ماهی و جذب بیشتر مردم در جهت مصرف ماهی اقدام کنیم.

مدیرکل شیلات لرستان در ادامه با اشاره به پیشرفت 70درصدی پروژه مجتمع آبزی پروری سفید دشت، گفت: کلنگ این مجتمع از سال 94 زده شده و در حال حاضرنیز با پیشرفت 79درصدی در حال تکمیل است که تا سال 1399 به افتتاح خواهد رسید.

شایان ذکراست: این پروژه دارای ظرفیت 6هزار تن تولید ماهی در سال می باشد.

ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در شیلات لرستان

وی در ادامه با اشاره به جذب سرمایه گذار خارجی، گفت: رشد اقتصادی و اشتغال از جمله اهدافی است که همواره مورد توجه دولت‌ها بوده و در ایران و خصوصا استان لرستان با محوریت استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی جهت ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در دستور کار قرار دارد.

بیرانوند در ادامه به تولید تخم چشم زده با مشارکت کشور فرانسه اشاره کردو گفت: تنها مرکز تولید تخم چشم زده در استان لرستان قرار دارد و علاوه بر آن نیز در حال احداث کارخانه خوراک دام با همکاری شرکت بیومار دانمارک هستیم که با ایجاد این مرکز افزایش تولید را خواهیم داشت.

صادرات و ایجاد مراکز گردشگری در حوزه شیلات

وی در ادامه با تاکید بر دو موضوع صادرات و ایجاد مراکز گردشگری در حوزه شیلات، گفت: با توجه به نیاز بالای داخلی در بحث فروش ماهی سال گذشته تنها 200 تن صادرات ماهی به کشور های همسایه داشته ایم اما با افزایش تولید ، صادرات نیز افزایش می یابد، همچنین در بخش گردشگری نیز تا کنون دو مجوز ایجاد منطقه گردشگری شیلاتی داده شده و در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

مدیر کل شیلات لرستان گفت: با تلاش همکاران ،شیلات لرستان در جشنواره شهید رجایی سال گذشته به عنوان دستگاه برتر در بخش زیر بنایی تولیدی معرفی شد.

بیرانوند گفت: ما سعی کرده ایم مناطق با استعداد پرورش ماهی در قفس را شناسایی کرده و از حداکثر توان و ظرفیت های استان در این بخش استفاده نماییم.

مجتمع های در حال اجرای شیلات لرستان

شیلات لرستان در مسیر توسعه و رونق اقتصادی

در ادامه این سفر به بازدید مجتمع سپیددشت رفته و از نزدیک پیشرفت فیزیکی آن را مشاهده نمودیم، این مجتمع در جهت تولید ماهیان سردآبی در شهرستان خرم آباد قرار دارد که به صورت مستقیم وغیر مستقیم 3600 نفر اشتغالزایی کرده و علاوه بر آن نیز پتانسیل تولید 6000 تن ماهی در سال را دارد.

از دیگر پروژه های اجرایی شیلات لرستان می توان به مجتمع دوآب ماهیان سردآبي در شهرستان الشتر اشاره کرد،که میزان اشتغالزایی آن به صورت مستقیم وغیر مستقیم 2940نفر و با پتانسیل تولید 1400تن ماهی در سال می باشد که تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

مجتمع چم چيت یکی دیگر از مجتمع های ماهیان سردآبي در شهرستان دورود به میزان اشتغالزایی مستقیم وغیر مستقیم  420 نفر و به ظرفیت 1500 تن تولیدماهی در سال است.

مجتمع فيروزآباد مجتمع ماهیان سردآبي در شهرستان الیگودرز با اشتغالزایی 300 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم و ظرفیت تولید 500تن ماهی در سال است.

مجتمع اناررود مجتمع ماهیان سردآبی در شهرستان پلدختر با اشتغالزایی 120 نفر به صورت مستقیم وغیر مستقیم و ظرفیت تولید200 تن ماهی در سال می باشد.

رتبه نخست شیلات سلسله در تکثیر ماهی 

در ادامه بازدید،صالحی مسئول شیلات سلسله، گفت: شهرستان الشتر با 50 مزرعه پرورش ماهی با اشتغالزایی 840 نفر دارای پتانسل های زیادی در تولید ماهی می باشد.

صالحی درادامه با اشاره به وجود 5 مرکز تکثیرماهی در شیلات سلسله، گفت:این مراکز به ظرفیت 50 میلیون قطعه ماهی در سال بوده که توانسته رتبه اول تکثیر ماهی در استان لرستان را به خود اختصاص دهد.

مسئول شیلات سلسله در ادامه با بیان اینکه این شهرستان مقام سوم در بخش پرواری دارد، تصریح کرد: شهرستان سلسله منطقی توریستی است که با وجود مزارع تولید ماهی توانسته نسبت به جذب گردشگر موفق عمل کند.

براساس این گزارش، در ادامه این سفر بازدید از مزرعه پرورش ماهی سراب کهمان (احرار) را داشتیم که سالانه 700تن ماهی تولید دارد، نکته قابل توجه در این مزرعه تولید و تکثیر ماهی آزاد برای اولین بار درکشور می باشد.




خبرنگار: پروین مرادی


نام:
ایمیل:
* نظر: