اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۴۵۱۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۳ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - 06 August 2019
رئیس جمهور در دیدار با وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت امور خارجه:
رئیس جمهور با بیان اینکه وزارت امور خارجه دستگاه تخصصی و کارشناسان آن امین نظام در سیاست خارجی هستند، گفت: وزارت خارجه در اظهار نظر کارشناسی و حفظ حقوق ملت، امانتدار کشور است.

سیاست خارجی، روابط تنگاتنگی با یکپارچگی ملی داردبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در دیدار با وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه امروز  ظریف به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران علاوه بر استعداد و تجربه فراوان، نخبه و مجتهد سیاسی است ، افزود: وزیر خارجه نماینده کل ملت ایران است، نه جناحها و گروهها و فقط از زبان ملت ایران سخن می گوید و این افتخار ملی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه تعامل سازنده و گسترده با جهان توصیه رهبری، تصمیم نظام و بر مبنای اراده و رای ملت است، اظهار داشت: امروز هم بر تعامل سازنده اصرار دارم و وزارت امور خارجه را برای این امر شایسته تر از هر بخش دیگری می دانم.

روحانی دستاوردهای بزرگ اقتصادی پس از برجام را غیر قابل انکار دانست و گفت: دوست و دشمن نتوانستند بگویند برجام به ضرر ملت ایران بوده است و مطمئنا اگر تلاش  ظریف و همکاران خوب ایشان، و کمک سازمان انرژی اتمی و سایر دستگاهها نبود؛ برجام به نتیجه نمی رسید.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه سیاست خارجی کشورمان روابط تنگاتنگی با مردم دارد، اظهار داشت: مشخصه یک ملت در مواردی محدوده‌ای است که به واسطه مرزهای جغرافیایی و سیاسی، داخل را از خارج جدا کرده و این موضوع ملیت و همبستگی را کامل‌تر می‌کند و سیاست خارجی نیز از چنین مشخصه‌ای برخوردار است.

روحانی گفت: وقتی گفته می‌شود که سیاست خارجی، نحوه تعامل کل ملت و کشور با دیگران است، لذا بر این مبنا سیاست خارجی نمی‌تواند سیاستی مربوط به یک جناح، حزب و یا جمع باشد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه سیاست خارجی کشورمان به همه ملت ایران تعلق دارد، اظهار داشت: وزارت خارجه و شخص وزیر خارجه وقتی در عرصه سیاست خارجی سخن می‌گویند، در حقیقت این سخن به نمایندگی از همه ملت ایران و نه نمایندگی از گروه و جناحی خاص است.

روحانی خاطرنشان کرد: اگر خواهان ملت یکپارچه هستیم باید دیپلماسی و سیاست خارجی یکپارچه داشته باشیم و ملتی توانمند است و می‌تواند مسیر خود را به درستی طی کند که یکپارچه باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه تکه تکه شدن و جدا شدن بخش‌های مهم منابع قدرت یک ملت، توان ملت را کاهش می‌دهد، افزود: ملتی توانمند است و می‌تواند در برابر قدرت‌های خارجی ایستادگی کند که یکپارچه و متحد باشد.

 روحانی یکی از دستاوردهای اصلی انقلاب اسلامی را استقلال کشور دانست و اظهار داشت: در دوران انقلاب استقلال در شعار مردم به عنوان اولویت مهم متجلی بود؛ یکی از تحقیرهای بزرگی که شاید قرن‌ها بر مردم ایران تحمیل شده بود، تسلط قدرت‌های بیگانه بر کشور و تسلیم شدن و سر فرود آوردن در برابر بیگانه بود که انقلاب آن را کنار گذاشت و مردم مستقل شدند.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز وقتی در مجامع جهانی سخن می‌گوییم همه می‌دانند که به عنوان نماینده ملت ایران و نه نماینده‌ای از شرق یا غرب حرف می‌زنیم و وقتی وزیر خارجه کشورمان در سازمان‌های بین‌المللی سخن می گوید به عنوان نماینده ملت ایران شناخته می‌شود اما بسیاری از کشورهای جهان وقتی در سازمان‌های بین‌المللی حرف می‌زنند به نمایندگی از یک قدرت بزرگ یا ابرقدرت حرف زده و بعضاً حتی حرف‌های آن قدرت‌ها را به شکل دیگری تکرار می‌کنند.

روحانی خاطر نشان کرد: در سیاست خارجی آنچه حائز اهمیت است اینکه وزارت خارجه کشورمان به عنوان نیروی تخصصی کارشناس در امر سیاست خارجی و روابط بین‌الملل هستند و همه مدیران و مسئولین وزارت خارجه کارشناسان امین نظام در سیاست خارجی محسوب می‌شوند.

رئیس جمهور اضافه کرد: کارشناس امین اگر لازم است به مقام ارشد مشورت و مشاوره بدهد، باید آنچه را که تشخیص می‌دهد بدون توجه به اینکه برای آن مقام خوشایند و یا ناخوشایند باشد، به صراحت مطرح کند و اگر به خوشایند طرف مقابل توجه کند، بدون تردید از امانت خارج خواهد شد.

روحانی تصریح کرد: وزارت خارجه باید در جایی که اظهار نظر و مشاوره بدهد، امانت‌دار باشد؛ البته در تمام کشورهای دنیا تصمیمات مهم در سیاست خارجی را کلیت نظام اتخاذ می‌کند؛ در چنین مواردی نیز وقتی نظام به تصمیمی رسید باز هم باید امانت‌دار بوده و همان تصمیم را با امانت‌داری کامل به طرف خارجی منتقل کرد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در شورای عالی امنیت ملی بعضاً روی موضوعی بحث و تصمیم‌گیری می‌شد و چنانچه اعضاء به موضوعی رأی دهند که شاید شخصاً با آن مخالف باشم، آن موضوع را به عنوان مصوبه شورای امنیت امضاء و ابلاغ می‌کنم، اما برخی این مسأله را به درستی لمس و درک نمی‌کنند؛ در چنین مواردی کسی نمی‌تواند بگوید که رئیس شورای عالی امنیت ملی برخوردی دوگانه داشته و در جایی مخالف این تصمیم سخن گفته و در شورای عالی امنیت ملی این تصمیم را امضاء کرده است.

روحانی اضافه کرد: به عنوان رئیس جمهور نظرم را درباره موضوعات مختلف با صراحت به مردم می گویم، اما تصمیمات قانونی را حتی اگر نپسندم امضا و ابلاغ می کنم . اگر به طور مثال لایحه‌ای به مجلس دادیم و مجلس آن را تغییر داد که با نظر من متفاوت بود، باز هم آن را امضاء و ابلاغ می‌کنم.

رئیس جمهور تصریح کرد: همه باید نظر و دیدگاه خود را با قدرت و صلابت اعلام کنیم و اگر در جلسه‌ای نسبت به آن موضوع تصمیم‌گیری شد، همه موظف هستیم، طبق قانون آن را اجرا کنیم.

روحانی تأکید کرد: شهادت می‌دهم که وزیر امور خارجه در همه جلسات نظر خود را به صراحت بیان کرده و به معنای واقعی کلمه امانت‌دار بوده است و این امتیاز بزرگی است که ممکن است برخی اهمیت این موضوع و شهامتی که نیاز دارد را درک نکنند.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به تخصص و تجربه  ظریف در عرصه سیاست خارجی و دیپلماسی، گفت: امروز وزیر خارجه کشورمان علاوه بر تجربه، نخبگی و استعداد درخشان در حوزه سیاست خارجی یک مجتهد سیاسی تمام عیار محسوب می‌شود.

روحانی افزود: وزیر امور خارجه، مشاور عالی کل نظام در امور سیاست خارجی است و چنانچه در کشور تصمیمی اتخاذ می‌شود که مطابق قانون اساسی این تصمیم یا در دولت و یا در مجلس گرفته شده و یا سیاستی است که در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ می‌شود، همه بعد از این تصمیم مجری هستیم و باید نسبت به آن امانت‌دار باشیم و در این مرحله نیز وزیر خارجه کشورمان امین و امانت‌دار بوده و وقتی نظر جمع اعلام شده همان را اجرا کرده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید از ابتدا سیاست خارجی خود را به رأی مردم گذاشته است، گفت: هم در دور اول و هم در دور دوم انتخابات، دیدگاه خود را در سیاست خارجی به رأی مردم گذاشتم و یکی از شعارهای اصلی این دولت تعامل سازنده با جهان بوده است و چه بسا یکی از دلایل اصلی بسیاری از کسانی که پای صندوق به بنده رأی دادند، این شعار بوده است.

روحانی افزود: برقراری تعامل سازنده با جهان کار سختی است و این در حالی است که تقابل با جهان بسیار آسان بوده و نیاز به هنرمندی ندارد، اما اصل و اساس در روابط و سیاست خارجی تلاش برای تعامل سازنده است و مقام معظم رهبری از این موضوع با تعبیر تعامل گسترده با جهان یاد کردند. لذا این سیاست نظام و مردم است.

رئیس جمهور با بیان اینکه همه به یک معنا کارگزار نظام بوده و باید مطیع اکثریت مردم باشیم، گفت: نظام بر مبنای نظر اکثریت استوار بوده و تمام مقامات مشروعیت خود را از مردم می‌گیرند و جمهوریت در جمهوری اسلامی به معنای واقعی کلمه جمهوریت بوده و شعار نیست و قانون اساسی به صراحت اعلام کرده که اداره امور مردم و کشور با رأی مردم از طریق انتخابات گوناگون انجام می‌شود.

روحانی اصل 6 و 59 قانون اساسی را تضمین کننده استحکام و ماندگاری جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: اینکه آمریکا تصور می‌کند با تحریم و فشار می‌تواند نظام جمهوری اسلامی ایران را تغییر داده و یا مردم را از نظام رویگردان کرده و عشق به ایران را از دل مردم بزداید، تا زمانی که اصل ششم قانون اساسی پا برجاست، این کار امکان‌پذیر نیست و این اصل تضمین‌کننده نظام و جمهوری اسلامی برای قرن‌های آینده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر اصل ششم قانون اساسی به درستی اجرا شود، نظام ماندگار خواهد بود و اگر از این اصل فاصله گرفتیم دیر یا زود با مشکل مواجه خواهیم بود.

روحانی اضافه کرد: اصل 6 و 59 قانون اساسی ماندگاری جمهوری اسلامی ایران را برای همیشه تضمین می‌کند؛یعنی با اجرای این دو اصل و البته همه اصول قانون اساسی که منشور ملی است به هیچ عنوان هیچ قدرتی نه آمریکا و نه دیگران، حتی اگر همه پشت سر هم قرار بگیرند، نمی‌توانند تغییری در نظام جمهوری اسلامی ایجاد کنند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه اراده و نظر مردم پایه و اساس جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می‌دهد، گفت:‌ نمی‌توان ساز جداگانه‌ای نواخت به گونه‌ای که مردم خواسته‌ای داشته باشند و ما خواست دیگری را اعمال کنیم؛ اینکه اخیراً در دولت تصویب شد که پول ملی از ریال به تومان تغییر کند، حرکت در مسیر خواست مردم است، همه باید با زبان مردم سخن بگوییم و تابع خواست آنها باشیم.

روحانی خاطر نشان کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران همه حاکمان باید نمایندگان مردم باشند و هیچ‌کس مقامی بالاتر از نمایندگی مردم ندارد؛ لذا همه باید تلاش کنیم در کنار مردم باشیم و همواره خواست و نظر مردم برای ما مهم باشد، نه آنکه چیزی را بر مردم تحمیل کنیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: دولت موضوع تعامل سازنده و گسترده با جهان را به رأی مردم گذاشت و مردم در دور اول به آن رأی دادند و در دور دوم هم رأی بالاتری به این سیاست دادند و این به معنای آن است که مسیر ما درست است؛ اگر با مردم باشیم و  راه و سخن‌مان با مسیر اکثریت قاطع مردم که فاصله‌ای با آرمان‌های دین و انقلاب ندارد، یکسان باشد، موفق و پیروز خواهیم بود.

روحانی گفت: هیچ فاصله‌ای میان منطق و آرمان ما وجود نداشته و قدرت ملی، منطق دین و آرمان ما در کنارمان قرار دارد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه روی تعامل سازنده با جهان اصرار داشته و امروز هم اصرار می‌ورزیم، گفت: از آغاز دولت تدبیر و امید احساس کردیم که موضوع پیگیری تعامل سازنده با جهان را وزارت خارجه بهتر از هر نهاد دیگری می تواند انجام دهد، لذا از همان ابتدا از مقام معظم رهبری درخواست کردم که موضوع هسته‌ای را از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه محول کرده و شخص وزیر خارجه مسئولیت این موضوع مسأله را برعهده داشته باشد و ایشان آن را پذیرفتند؛ در زمانی که مسئولیت دبیر شورای عالی امنیت ملی را برعهده داشتم، این رسالت و وظیفه با پیشنهاد وزیر خارجه وقت به شورای عالی امنیت ملی محول گردید و در این مقطع احساس کردم که می‌توان این رسالت را به جایگاه اولیه خود بازگرداند.

روحانی تصریح کرد: این موضوع پایه اصلی و رمز پیروزی ما در برجام بود؛ اگر این کار نمی‌شد، نمی‌توانستیم در کمتر از 100 روز به توافق ژنو دست یابیم.

رئیس جمهور افزود: همچنانکه اگر وزیر خارجه کشورمان در نیویورک با وزیر خارجه آمریکا از نزدیک گفتگو نمی‌کرد و من به تلفن آقای اوباما جواب نمی‌دادم، شاید روند رسیدن به توافق به کندی صورت می‌گرفت. اینکه توانستیم در طول کمتر از 100 روز با 6 قدرت جهانی به توافق ژنو برسیم، کار بسیار سخت و دشواری بود که با تدابیر اتخاذ شده به نتیجه رسید.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: البته پذیرفتن اینکه در کمتر از 100 روز این پیشرفت عظیم تاریخی به دست آمد، در حالی که در 8 سال مذاکره قبل از این دولت، پیشرفتی حاصل نشده بود، برای عده‌ای سخت است؛ طبیعی است در مقابل ادعای دولت مبنی بر توانایی برای حل مشکلی که می‌گفتند اصلاً قابل حل نیست از طریق مذاکره، بر مبنای نگاه رقابتی که عده‌ای دارند، حرف‌هایی زده شود.

روحانی تأکید کرد: بدون تردید در هر توافقی با هر کشور دنیا اگر به دنبال منافع حداکثری باشیم، امکان ‌ندارد آن توافق به نتیجه برسد؛ بر همین اساس بود که پیامبر اسلام(ص) حتی پیشنهادات گستاخانه طرف مقابل را در صلح حدیبیه پذیرفتند چرا که می‌خواستند این توافق انجام شود اما بعد پیمان صلح، تندروها بیرون خیمه پیامبر ،غر زدن را آغاز کردند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در طول مذاکرات بر مطالبات حداکثری اصرار می‌شود، اما در نهایت از آنجایی که رسیدن به هدف مهم است، توافق انجام می‌شود.

روحانی گفت: هدف مهم در طول مذاکرات این بود که می‌خواستیم به دنیا بگوییم برخلاف اینکه سال‌ها تبلیغ می‌کردند ایران اهل منطق و مذاکره نیست و اهل تقابل و جنگ است، ایران اهل منطق بوده و از قدرت مذاکره برخوردار است و این مذاکره نیازمند شهامت بود و ما شخصی داشتیم که از علم و هنر مذاکره برخوردار بوده و یاران کاردان و متخصص دارد و امروز وزیر خارجه کشورمان به عنوان یک دیپلمات در سطح جهانی مطرح است.

رئیس جمهور افزود: هدف ما این بود که به دنیا ثابت کنیم اینکه می‌گویند ایران به دنبال بمب اتم می‌باشد، دروغ است و برخلاف ادعای آنان حق غنی‌سازی ایران کرسی بنشیند و شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه 2231 این حق را به رسمیت شناخت؛ این در حالی است که عده‌ای می‌گفتند از طریق مذاکره نمی‌توان شورای امنیت را تسلیم حق کرد.

روحانی گفت: اینکه تأکید دارم برجام از بین رفتنی نیست، یعنی به واسطه آن ایران‌هراسی را از بین بردیم و دروغ بودن اینکه می‌گفتند ایران اهل منطق و مذاکره نیست و به دنبال ساخت بمب اتم است را ثابت کردیم؛ همچنین PMD را که به عنوان یک پابند به پای ایران بسته بودند را باز کردیم و اینها پیروزی‌های دائمی برجام است که در طول تاریخ هرگز از بین نمی‌رود؛ حتی اگر 1+4 هم از برجام خارج شوند، این افتخارات ماندگار خواهد بود.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: بعد از توافق ژنو وارد مذاکرات مفصل‌تری شده و به توافق نهایی رسیدیم، اما این موضوع برای دشمنان خیلی سخت بود؛ صهیونیست‌ها شب و روز نداشتند و مدام به آمریکا و اروپا سفر می‌کردند.

روحانی با بیان اینکه همه باید توجه داشته باشیم صهیونیسم همواره با این توافق مخالف بوده و آن را تا زمانی که کاملاً از بین نرفته، رها نخواهد کرد، اظهار داشت: ارتجاء و تندروهای آمریکا هم همین نظر را دارند؛ لذا با هر قدمی که به پیش بگذاریم از همه طرف وارد عمل می‌شوند تا آن را خنثی کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: زمانی که توافق نهایی انجام شد، اقدامات زیادی علیه آن در دنیا اعمال گردید که هر یک کافی بود تا این توافق را از بین ببرد، اما اراده الهی این بود تا برای دنیا روشن شود که ملت ایران از منطق و قدرت سیاسی برخوردار است و بر همین اساس دوست و دشمن نتوانستند بگویند توافقی که امضاء کردیم به ضرر ایران است.

روحانی با بیان اینکه ترامپ یک جمله درست گفت و آن اینکه ایران در هیچ مذاکره ای شکست نخورده است، افزود: اگر در این شرایط کسی بگوید که حداکثر مطالبات در این توافق حاصل نشده، کمی بی‌انصافی است، چرا که حتی با یک کشور دوست هم نمی شود به یک توافق حداکثری دست یافت.

رئیس جمهور اظهار داشت: توافق برجام اقدام بسیار بزرگی بود که موفقیت آن را  برعهده همه مسئولین بویژه وزارت خارجه و شخص آقای ظریف می‌دانم؛ چنانچه آقای ظریف وزیر خارجه نبود و شخص دیگری این مسئولیت را برعهده داشت چه بسا به این آسانی به نتیجه نمی‌رسیدیم.

روحانی تاکید کرد: برخی از موفقیت‌های برجام بویژه دستاوردهای حقوقی، سیاسی و اخلاقی آن دائمی و ماندگار است و هرگز از بین نمی‌رود.

رئیس جمهور با اشاره به دستاوردهای اقتصادی برجام، گفت: به واسطه این توافق ضمن آزاد شدن ده‌ها میلیارد دلار پول‌های بلوکه شده ملت ایران، بسیاری از قطعات و تأسیسات صنعتی وارد کشورمان شد و علاوه بر افزایش صادرات نفت و میعانات گازی به حدود 3 میلیون بشکه، توانستیم ناوگان هوایی و ریلی خود را تقویت کنیم؛ به نحوی که برخی‌ها از این موضوع و خرید هواپیما و رفت و آمد تجار و بازرگانان خارجی عصبانی بودند اساسا برخی ها دستاورد و موفقیتهای ملی و بزرگ دولت را کوچک و ناکامی ها را بزرگ می بینند.

 روحانی با اشاره به حوادث دی‌ماه سال 96، گفت: آمریکایی‌ها در این مقطع به دنبال ضربه زدن به برجام بودند و از طرف دیگر نسبت به میزان تأثیرات آن تردید داشتند، اما حادثه‌ای در داخل کشور رخ داد که آنها را به تفسیر غلط واداشت.

رئیس جمهور اضافه کرد: در دی‌ماه 96 عده‌ای اغتشاش خیابانی را طراحی کردند و این باعث شد که آمریکایی‌ها به دام افتاده و تصور کردند که نظام ایران سست شده است؛ لذا اطرافیان جنگ‌طلب ترامپ او را ترغیب کردند تا از برجام خارج شود؛در چنین وضعیتی اگر آمریکا دچار خطا و اشتباه استراتژیکی شده، آیا ما باید جوابگو باشیم؟ اینکه دولت فعلی آمریکا بسیاری از تعهدات بین‌المللی را زیر پا گذاشته و به نخست‌وزیر سابق انگلیس فحاشی می‌کند و با اروپا و سایر کشورهای دنیا اختلاف دارد، آیا می‌توان گفت که همه عالم مقصر هستند؟

روحانی گفت: امروز حاکمانی در کاخ سفید روی کار آمدند که نظیر آنها در تاریخ آمریکا وجود نداشته است.

رئیس جمهور اظهار داشت: امروز آمریکا پس از خروج از برجام، تنها مانده و ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل مضحکه می‌شود و آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل تنها ‌مانده و از فشار به اروپا جواب نمی‌گیرد و در همه جا منزوی شده است؛ وزارت خارجه در چنین مقطعی نیز بار مسئولیت سنگینی بر عهده داشته است.

روحانی وفای به عهده را امتیاز تاریخی غیرقابل بازگشت برای ملت ایران در زمینه برجام دانست و خاطر نشان کرد: دنیا فهمید اگر ایران عهد و پیمانی را ببندد، پای آن می‌ایستد و این یک امتیاز جاودانه برای ملت ایران است و امروز یکسال صبر به عنوان ملتی که به عهد و قول خود وفادار هستیم، در تاریخ ثبت شد.

رئیس جمهور با اشاره به موفقیت‌های کشورمان در جریان دادگاه لاهه گفت: در یکسال گذشته در دادگاه لاهه دو مرتبه به موفقیت دست یافتیم و موفقیتی که در این دادگاه حاصل شد، بالاتر از موفقیت مرحوم مصدق بود و دستاوردی که در سازمان ملل با قطعنامه 2231 به دست آمد، شاید در تاریخ جهان کم‌نظیر بوده است؛ بنابراین پیروزی‌های ما پابرجاست.

روحانی خاطر نشان کرد: هیچ‌کس نمی‌تواند از اقداماتی که به عنوان کاهش تعهدات انجام می‌دهیم از لحاظ منطقی و حقوقی ایراد بگیرد و اینگونه اقدامات عاقلانه، دقیق و حساب‌شده انجام می‌شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها خودشان هم نمی‌دانند چه می‌خواهند، گفت: آمریکایی‌ها وقتی موضوع مذاکره بدون قید و شرط را مطرح کردند، موفقیت کوتاه مدتی به دست آوردند و اگر روی این حرف خود می‌ایستادند، چه بسا در اثبات دروغ‌ بودن ادعای آنها با سختی مواجه بودیم؛ اما بعد از مدتی دروغگویی خود را به همه ملت ایران ثابت کردند.

روحانی با اشاره به تحریم  ظریف از سوی آمریکا، گفت: آمریکایی‌ها از مذاکره حرف می‌زنند و همزمان وزیر خارجه کشورمان را تحریم می‌کنند؛ حال آنکه اگر بر فرض بخواهد، مذاکره‌ای انجام شود، مسئول مذاکره وزیر خارجه است و اینگونه اقدامات نشان می‌دهد که هیچ سیاست درستی در آمریکا در کار نیست، لذا هر روز تصمیم جدیدی می‌گیرند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران اهل مذاکره و گفتگو است، افزود: اگر آمریکا واقعاً به دنبال مذاکره است قبل از هر کار باید، تمام تحریم‌ها را لغو کند؛ ما با یک جانی که علیه حقوق انسانی اقدام می‌کند و جلوی ارسال غذا و دارو به ایران را می‌گیرد، گفتگو کنیم؟! اعمال آمریکا، تروریسم اقتصادی است.

روحانی خطاب به دولتمردان آمریکا، تصریح کرد: البته ملت ایران توبه‌پذیر است به شرط اینکه توبه واقعی کنید و گرنه راه دیگری وجود نخواهد داشت.

رئیس جمهور با بیان اینکه باز هم می گویم صلح با ایران مادر همه صلح ها، و جنگ با ایران مادر همه جنگهاست، گفت: اگر خواهان امنیت بوده و سربازان شما در منطقه امنیت می‌خواهند، بدانید که امنیت با امنیت برآورده می‌شود. شما نمی‌توانید امنیت ایران را خدشه‌دار کنید و انتظار امنیت داشته باشید؛ صلح در برابر صلح و نفت در برابر نفت است؛ امروز فهمیده‌اید که ایران قدرتمند بوده و قادر است حرفی که می‌زند را عملی کند.

روحانی افزود: پهپاد مدرن شما با موشک ساخت وزارت دفاع ایران در دوره دولت تدبیر و امید و با شلیک دقیق و با مهارت سپاه پاسداران غیور سرنگون شد و در مقابل اقدام ناروا در جبل الطارق، کشتی انگلیسی را در خلیج فارس که به اخطارها و هشدارها بی‌توجهی کرده بود، در مقابل ناوچه جنگی انگلیسی متوقف کردیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: نمی‌شود تنگه هرمز برای شما آزاد باشد و جبل الطارق برای ایران ناآزاد باشد.

 روحانی در ادامه با اشاره به برقراری آرامش نسبی در بازار و کاهش فشارهای اقتصادی، اظهار داشت: در 15 ماه گذشته به فضل الهی بعد از یک دوره فشار شدید بر مردم، با کمک همه مسئولین مقداری از فشارها کاسته شده است؛ به گونه‌ای که در بخش صنعت شاهد رشد مثبت هستیم و بازار بورس در 5 فصل گذشته 133 درصد رشد داشته و با نشاط جلو می‌رود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در بسیاری از محصولات شاهد شرایط بهتری بوده و علیرغم فشارها شرایط مثبتی در زمینه اشتغال بوجود آمده و بیش از 300 هزار شغل نسبت به پارسال افزایش یافته است، تصریح کرد: باز هم با دنیا مذاکره می‌کنیم و اگر به نتیجه نرسیدیم مراحل بعدی را ادامه خواهیم داد و به آمریکا می‌گوییم که تمام تحریم‌هایتان غلط و به ضرر شما بود؛ اگر سپاه را تحریم کردید تا تضعیف شود امروز سپاه قوی‌تر از گذشته است و اگر آن را تحریم کردید تا اختلاف و تفرقه ایجاد کنید، امروز اتحاد ما بیشتر شده است.

روحانی خطاب به دولتمردان آمریکا ادامه داد: اگر وزیر خارجه کشورمان را تحریم کردید، امروز وزیر خارجه ما قوی‌تر و محبوب‌تر از قبل شده و اگر وزیر خارجه ایران را تحریم کردید تا اختلاف ایجاد کنید، باز هم اشتباه کردید، امروز همه ملت ایران پشت وزیر خارجه است؛ امروز همه ملت در برابر تحریم می گویند "همه ما پاسدار و همه ما ظریف هستیم". ملت ایران، ملت واحدی است و وزارت خارجه این ملیت را مستحکم کرده و بی‌تردید تحریم‌های شما ملیت ما را هر چه بیشتر مستحکم خواهد کرد.

رئیس جمهور تأکید کرد: بی‌تردید از فشار سختی عبور خواهیم کرد و در نهایت در این نبرد پیروز خواهیم بود و دشمنان دیر یا زود وادار به شکست خواهند شد.

 

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر: