اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۴۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - 31 July 2019
نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیرواگیرمطرح کرد:
نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر با تاکید بر اینکه بیماری های غیرواگیر چالش اصلی سلامت کشور است از اقدامات انجام شده در زمینه کنترل این بیماری ها سخن گفت و اظهار داشت: کشور ما تجارب خوبی در زمینه برنامه ریزی برای کنترل بیماری های غیرواگیر دارد و ما آماده ایم تا با سایر کشورهای جهان و منطقه در این زمینه همکاری کنیم.

اقدامات قانونی و آموزشی برای کاهش مصرف دخانیات

به گزارش عصرپرس به نقل از وبدا، دکتر باقر لاریجانی، نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر در نشست با معاونین و نمایندگان سازمان بهداشت جهانی  که در روز گذشته برگزار شد با ارائه گزارشی از پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت گفت: بین سال های 1990 تا 2017 مرگ و میرهای زیر 5 سال در کشور به طور چشمگیری کاهش یافته است.

لاریجانی افزایش امید به زندگی در طی این سال ها را از دیگر شاخص های رشد سلامت در کشور ذکر کرد و اظهار داشت: علیرغم این پیشرفت ها ما در حوزه سلامت همچنان با چالش های جدی در برخی زمینه های نوظهور مانند بیماری های غیرواگیر مواجه هستیم.

وی بیماری های غیرواگیر را چالشی جدی در تمام جهان ذکر کرد و اظهار داشت: در سال 2017، چهل و یک میلیون مورد مرگ براثر بیماری های غیرواگیر رخ داده که در مجموع 73 درصد از کل مرگ ها در جهان را تشکیل می دهد.

نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر از میزان مرگ و میر در منطقه مدیترانه شرقی بر اثر بیماری های غیرواگیر سخن گفت و افزود: در کشور ما 313 هزار مورد مرگ در سال 2017 در اثر بیماری های غیرواگیر رخ داده که بیش از 82 درصد مرگ و میرها را تشکیل می دهد.

وی ناراحتی های قلبی، سکته مغزی، آلزایمر، تصادفات جاده ای، دیابت و بیماری های مزمن تنفسی را از عمده ترین علل مرگ در ایران برشمرد و گفت: برای بررسی دقیق تر این مرگ ها لازم است عوامل خطر مثل فشار خون بالا، تغذیه، چاقی، مصرف سیگار و ... مورد بررسی قرار گیرد.

لاریجانی تشکیل کمیته ملی بیماری های غیرواگیر را برنامه ای بلندمدت برای مقابله با این چالش جدی سلامت کشور ذکر کرد و اظهار داشت: با تشکیل این کمیته و تدوین سند ملی کنترل بیماری های غیرواگیر سعی شد تا با جلب همکاری های درون بخشی و برون بخشی در راستای دستیابی به اهداف این سند حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه اهداف سند ملی کنترل بیماری های غیرواگیر در راستای اهداف سازمان جهانی بهداشت تنظیم شده گفت: برخی اهداف نیز به طور ویژه باتوجه به شرایط خاص سلامت کشور تدوین شد. از جمله این اهداف می توان  به صفر رساندن مصرف اسیدهای چرب ترانس، کاهش تصادفات جاده ای، کاهش مصرف مواد مخدر و افزایش دسترسی به درمان در بیماری های روانی را ذکر کرد.

نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر از تشکیل کارگروه های فرعی برای پیاده سازی برنامه های کمیته ملی کنترل بیماری های غیرواگیر خبر داد و اظهار داشت: هریک از این کارگروه ها یکی از اهداف سند را پیگیری می کنند.

وی از مطالعات صورت گرفته در زمینه بار بیماری های غیرواگیر و مرگ و میرهای این بیماری ها سخن گفت و اظهار داشت: مرگ و میر زنان در کشور ما در اثر دیابت بیش از مردان است.

لاریجانی از اقداماتی که در کارگروه دیابت صورت گرفته سخن گفت و اشاره کرد: سیستم ثبت بیماری دیابت به منظور ساماندهی بیماران دیابتی در کشور راه اندازی شده و آکادمی دیابت با ارائه آموزش های جامعه محور در زمینه دیابت سعی در کاهش عوارض این بیماری در جامعه می کند.

وی از عقد تفاهم نامه بین معاونت های آموزشی، بهداشت و درمان وزارت بهداشت برای راه اندازی کلینیک های ویژه دیابت در دانشگاههای علوم پزشکی سخن گفت و عنوان کرد: این کلینیک ها بسته به نوع خدمات در سطوح مختلف در دانشگاههای علوم پزشکی کشور تشکیل شده و خدمات جامعی را در این زمینه ارائه می نمایند.

نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر از راه اندازی سامانه سیب به عنوان نظام ثبت اطلاعات سلامت خبر داد و اظهار داشت: آموزش های مرتبط با دیابت در سطوح مختلف اعم از مردم، ارائه کنندگان خدمات و مدیران حوزه های مربوطه صورت می گیرد.

وی از مرگ بیش از 50 هزار نفر در اثر سرطان در سال 2015 در کشور سخن گفت و افزود: راه اندازی نظام ثبت سرطان، غربالگری سرطان و تدوین برنامه کنترل سرطان از اقدامات مهم کارگروه مربوطه در وزارت بهداشت است.

لاریجانی از مرگ بیش از 90 هزار نفر در اثر بیماری های ایسکمیک قلبی در سال 2015 سخن گفت و افزود: برنامه های ویژه ای برای ارزیابی خطر ابتلا به این بیماری ها و همچنین خدمات بیمارستانی ویژه ای در کارگروه بیماری های قلبی و عروقی در دست پیگیری است.

وی از توسعه خدمات اورژانس برای پیشگیری از مرگ ها در این بیماری خبر داد و عنوان داشت: بیماری های مزمن تنفسی نیز تقریبا به اندازه بیماری های قلبی و عروقی در مرگ و میرها نقش دارد. در همین راستا چارچوب های ارائه خدمات در این حوزه تدوین شده است.

نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر توجه به عوامل خطر بیماری های غیرواگیر را عاملی مهم ذکر کرد و اظهار داشت: 22 درصد جامعه ما اضافه وزن دارند که این شیوع چاقی در بین زنان حدود 30 درصد و در مردان حدود 15 درصد است.

وی با بیان اینکه 27 درصد جامعه مبتلا به فشار خون هستند عنوان کرد: 26 درصد جامعه چربی خون بالا دارند و ضروری است تا برای کاهش این عوامل خطر سبک زندگی در جامعه تغییر کند.

لاریجانی با عنوان اینکه کارگروهی این مهم را دنبال می کند گفت: آموزش های عمومی متعدد، برنامه های درسی و چارچوب های ارائه خدمات در زمینه سبک زندگی سالم طراحی شده است.

وی با اشاره به نتایج موفقیت آمیز کمپین کنترل فشار خون که در اوایل امسال در کشور برگزار شد، گفت: اقدامات قانونی و آموزشی متعددی برای کاهش مصرف دخانیات صورت گرفته و برنامه ریزی های مهمی نیز برای کاهش مصرف مواد مخدر و دسترسی به درمان در بیماری های روانی صورت گرفته است.

نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر گفت: تعداد زیادی در اثر تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند. لذا ضمن تدوین برنامه های مختلفی در زمینه کنترل حوادث ترافیکی، همکاری های مختلف بین وزارت بهداشت و سایر نهادهای دخیل در این امر شکل گرفته است.

وی از اقدامات، برنامه ها و همکاری های صورت گرفته در زمینه کاهش عوامل خطر مرتبط با تغذیه سخن گفت و عنوان کرد: برنامه های ملی متعددی در این زمینه تدوین شده و با نهادهای مرتبط نظیر وزارت صنعت و معدن نیز اقداماتی در دست پیگیری است.

لاریجانی گفت: طی مطالعات متعدد اطلاعات جامعی درخصوص بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط با آن چه در سطح ملی، چه در سطح استانی گردآوری شده که به صورت جامع در دسترس محققین و دست اندرکاران سلامت کشور است.

وی از ساختار ایجاد شده در سطح ملی، استانی و دانشگاهی برای کنترل بیماری های غیرواگیر سخن گفت و عنوان کرد: در کشور ما برنامه ریزی جامعی برای کنترل بیماری های غیرواگیر صورت گرفته که در سطح بین المللی نیز در این زمینه جزو کشورهای برتر هستیم و ظرفیت های خوبی نیز در سطوح مختلف نظام سلامت برای اجرای این برنامه ها ایجاد شده است.

نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر گفت: ما در زمینه کنترل و پیشگیری از بیماری های آمادگی داریم تا با کشورهای منطقه و جهان همکاری داشته باشیم و تجارب ایران را در اختیار کشورهای دیگر قرار دهیم و از تجربیات آنها استفاده کنیم

در پایان این نشست با حضور معاونین سازمان جهانی بهداشت از سند ملی کنترل بیماری های غیرواگیر و چارچوب های ارائه خدمات تدوین شده در زمینه بیماری های غیرواگیر، دیابت، بیماری های تنفسی، بیماری های قلبی و عروقی، سبک زندگی سالم و حوادث ترافیکی رونمایی شد.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: