اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۴۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - 29 July 2019
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیماری های غیرواگیر را عامل اول مرگ و میر در کشور عنوان کرد و گفت: اگر دوراندیشی نکنیم در سیاه چاله بیماری های غیرواگیر اسیر و محبوس می شویم.

نمکی:بیماری‌های غیرواگیر اولین عامل مرگ و میر ایرانی‌ها است

به گزارش خبرنگار عصرپرس، سعید نمکی امروز دوشنبه در مراسم افتتاحیه دوره کشوری آموزشی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیر واگیر با اشاره به دستاوردهای ارزشمند کشور در حوزه کاهش موارد مرگ و میر ناشی از بیماری ها، افزایش طول عمر، واکسیناسیون، افزایش دانش آموختگان و توسعه دانش پزشکی، ایران را یکی از الگوهای توسعه بهداشت و سلامت در جهان عنوان کرد.

وی از بیماری های غیرواگیر به عنوان سیاه چاله تعبیر کرد و گفت:ا۳۰ سال پيش، زمانی که معاون بهداشت وزارت بهداشت بودم، اداره کل بیماری هاي غیر واگیر را داير كرديم. چراكه محرز بود عدم کنترل بیماری‌های غیر واگیر ما را به عرصه پرچالش ديگري خواهد كشاند كه اگر دورانديشي نكنيم در اين سياه چاله به شدت محبوس خواهيم شد. گرچه روند مدیریتی در وزارت بهداشت به تعطیلی و ادغام این اداره کل منجر شد، اما خوشبختانه به عنوان یک سرباز نظام سلامت سه دهه پیش زمانی که کسی حتی در این مسیر چراغی روشن نکرده بود، توانستم اولین شمع راه را روشن کنم.

نمکی ادامه داد: اگر چه امروز توجه به بیماری‌های واگیر مانند HIV و بیماری‌ های مشترک بین انسان و حیوان، در کشور اهمیت بالایی دارد، اما تفسیر مرگ‌های سال‌های گذشته و همچنین ناتوانی‌های ایجاد شده در افراد به ما نشان می‌دهد که کنترل بیماری‌های غیر واگیر بسیار مهم است.

وزير بهداشت خاطرنشان كرد: در سال‌های گذشته از ۳۸۰ هزار مرگ سالانه، ۳۱۳ هزار مرگ به دلیل بیماری‌های غیر واگیر و ۲۵ هزار مرگ به دلیل بیماری‌های واگیردار بوده است. در این میان حدود ۱۰۰ هزار مرگ به دلیل ابتلا به فشار خون و عوارض ناشی از آن اتفاق افتاده است که این امر تاثیری زیاد بر بودجه و اقدامات سیاستگذاران عرصه سلامت دارد و نشان می‌دهد ورود فعال به حوزه بیماری‌های غیر واگیر باید در اولویت قرار گیرد. تفاوت در بیماری‌های غیر واگیر و بیماری‌های واگیر دار نشان می‌دهد نوع سیاستگذاری در این بخش نیز باید متفاوت از یکدیگر باشد.

نمکی عنوان كرد: اگرچه که آموزش یکی از ارکان کمک کننده در حوزه سلامت بود، اما توسعه زیر ساخت شبکه بهداشتی، درمانی بسیار کارآمد بود؛ هرچند که نمی‌توان از تاثیر آموزش و تربیت متخصصین غافل شد. وجود هزینه‌های سنگین در بیماری‌های غیر واگیر سبب می‌شود که ما نیاز به مشارکت بین بخشی داشته باشیم.

وزير بهداشت گفت: در روزگاری ما توانستیم با پنج دلار افراد را علیه شش بیماری مهلک مسري قابل پيشگيري با واكسن، واکسینه کنیم، اما در حال حاضر درمان سرطان با استفاده از ارزان‌ترین داروها، معادل یک دوره کامل واکسیناسیون کودکان در یک روستای بزرگ می‌شود. همچنین، بستری شدن بیماری در بخش ICU در ارزان‌ ترین کشور کمتر از ۵۰۰ دلار نیست. این نگاه باعث شد بیشتر به سمت کنترل بیماری‌ های غیر واگیر که سردمدار آن فشار خون است، برویم.

نمكي ادامه داد: خوشبختانه همكاران ارجمندمان در دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور در اين طرح ملي افتخارآفرین عمل کردند؛ اگر ۳۰ سال پیش در کنترل بیماری‌ های واگیر در حوزه کشورهای مدیترانه رتبه اول کسب کردیم، امروز دانشگاه ‌های علوم پزشكي كشور، بزرگترین پروژه جهاني در کنترل فشار خون را اجرا كردند و این امر با کمک سازمان بسیج جامعه پزشكي، سازمان نظام پزشكي، بهداري رزمي، انجمن‌های پزشکی، دانشجویان گروه‌های پزشکی و داروسازان میسر شد، کمک این افراد باعث شد علیرغم تصور ما که می‌خواستیم ۵۰ درصد از جمعیت ۳۰ تا ۷۰ ساله مورد هدف را شناسایی کنیم، بتوانیم ۷۵ درصد را غربالگری کنیم. در همین راستا ٢ ميليون و ٧٠٠ هزار مورد جديد پيدا كرديم، همچنين، برآورد شده است كه ۱۰ میلیون نفر نيز در مرحله قبل از ابتلا به فشار خون قرار دارند که می‌توانیم با کنترل موثر بار این بیماری را از دوش نظام سلامت کاهش دهیم.

وزير بهداشت خاطرنشان كرد: در عرصه بیماری‌های غیر واگیر چند عامل قابل توجه است. اول آن که با توجه به مولفه‌های مختلف مشارکت بین بخشی در  کنترل بیماری بسیار اهمیت دارد و ما تنها در وزارت بهداشت نمی‌توانیم برای کنترل بیماری غیر واگیر اقدام کنیم. همچنین تدوین برنامه‌های مدون آموزشی برای گروه‌های مختلف هدف از مدیران نظام سلامت گرفته تا مردم، اهمیت زیادی دارد. طراحی این برنامه برای گروه‌های مختلف باید متفاوت باشد. ما در کشوری زندگی می‌ کنیم که با تنوع اقلیم و تنوع فرهنگ و تنوع رفتارهای اجتماعی روبه رو هستیم که همین باعث می‌شود با یک مدل نتوان برای همه تصمیم گرفت.

نمكي افزود: تدوین پکیج آموزشی برای گروه هاي مختلف باید براساس آمار و ارقام و با استفاده از مدل هاي متفاوتی صورت گیرد؛ به قول سهراب سپهری" چشم‌ها را باید شست جور دیگر باید دید" يا به قول حافظ؛ " در خلاف آمد عادت بطلب کام که من، کسب جمعیت از آن زلف پریشان کردم" دیگر نمی‌توان با روش هاي گذشته به توفيقات زيادي دست پيدا كرد. باید از رسانه‌ها حداکثر استفاده را کرد و از آنجایی که مردم ما اکثرا به موبایل دسترسی دارند باید به سوی طراحی اپلیکیشنی برویم که بتوانند آموزه‌های ما را منتقل کند.

خبرنگار: پویا مرادی


نام:
ایمیل:
* نظر: