اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۴۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۷ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - 29 July 2019
وزیر جهاد کشاورزی گفت : نسبت به پیش‌بینی‌هایی که داشته‌ایم بخش دولتی بین ۲ تا ۲ و نیم میلیون تن گندم کمتر خریداری کرده است.

به گزارش  عصرپرس از خانه ملت محمود حجتی، در خصوص میزان خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری افزود: بخشی از گندم برداشت شده توسط کشاورزان در سال زراعی ۹۸-۹۷ به سمت صنف و صنعت هدایت شده که روند آن طبیعی است.

وی با تاکید بر اینکه بخش دیگری از گندم موجود از سوی واسطه‌ها خریداری شده که آن‌ها نیز ناچار هستند در پایان آن را به دولت بفروشند، خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان و به هیچ کسی اجازه خروج گندم از کشور داده نمی‌شود.

قیمت کود شیمیایی افزایش نمی‌یابد

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه غیرعلنی امروز مشخص شد که در بخش کود شیمیایی هیچ افزایش قیمتی نخواهیم داشت و همان قیمت ۶۱۲ تومان محاسبه می‌شود.

اسدالله عباسی در جمع خبرنگاران در تشریح جلسه غیرعلنی امروز اظهار داشت: موضوع بهره وری تامین آب مورد نیاز اولویت دوم نمایندگان در جلسه غیرعلنی بود.

وی افزود: وزارت نیرو باید مسئولیت تامین آب را بر عهده گیرد و اعلام کند که میزان آب مورد نیاز چقدر است.

عباسی گفت: تسهیلات و اشتغال، دیگر اولویت مورد بررسی در جلسه غیرعلنی مجلس بود که براساس آن تسهیلاتی که در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفته در بخش بانکی سهم آن هفت درصد است که در مقایسه با سهم صنعت که ۲۰ درصد است بسیار ناچیز و ناکافی است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: تسهیلات مربوط به اشتغال روستایی از دیگر نکاتی است که امروز در بخش کشاورزی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و بر این اساس قرار شد سهم بخش کشاورزی در این زمینه مانند بخش گلخانه‌ای بیشتر باشد.

عباسی افزود: یکی از چالش‌های مهم بخش کشاورزی مساله افزایش قیمت کود شیمیایی بوده است بیش از شش میلیون تن تولید کود اوره داریم که شرکت‌ها غالبا وابسته به دستگاه‌های اجرایی هستند. این دستگاه‌ها از جمله شامل تامین اجتماعی و همچنین مربوط به بازنشستگان وزارت دفاع و ارتش است.

وی با بیان اینکه قیمت کود شیمیایی افزایش نخواهد داشت تصریح کرد: براساس بند الف ماده یک قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۱۳۹۴ قیمت بورس مبنای قیمت گذاری بوده است و دولت نیز باید یارانه مورد نیاز مصرف کننده را در اختیار دستگاه داخلی قرار دهد و دولت باید در این زمینه سیاست گذاری کند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: قیمت کود کشاورزی بر اساس قیمت ۶۱۲ تومان محاسبه می‌شود و افزایش قیمت نخواهد داشت و دولت مابه التفاوت قیمت را پرداخت خواهد کرد.

تولید، تامین، توزیع و خودکفایی کالا‌های اساسی؛ مهمترین محور جلسه غیرعلنی 

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت:تولید، تامین، توزیع و خودکفایی در کالا‌های اساسی و کنترل و تعادل قیمت مهمترین موضوع محور‌های جلسه غیرعلنی امروز نمایندگان بود.

اسدالله عباسی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در نشست دیروز هیئت رئیسه مصوبه‌ای درباره دستاورد اجرایی موضوع تبصره ۳۶ قانون آیین نامه داخلی تصویب شد که بر مبنای این مصوبه عضویت نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی براساس تحصیلات، تخصص و سوابق تقنینی و اجرایی آن‌ها امتیازبندی می‌شود.

وی با اشاره به جلسه غیرعلنی امروز نمایندگان گفت: این جلسه با حضور وزیر جهاد کشاورزی و دستگاه‌های ذیربط و همچنین سازمان برنامه و بودجه و معاون اقتصادی و هماهنگی وزارت اقتصاد برگزار شد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با اشاره به سه محور اصلی جلسه غیرعلنی امروز ادامه داد: تولید، تامین و توزیع و خودکفایی کالا‌های اساسی و ذخایر راهبردی و کنترل و تعادل قیمت مهمترین محور‌های جلسه غیرعلنی نمایندگان بود.

عباسی با بیان نمونه‌هایی همچون گندم، جو، ذرت، شکر، برنج، کنجاله، دانه‌های روغنی و حبوبات به عنوان کالا‌های اساسی اضافه کرد: ما به ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تن گندم نیاز داریم که تاکنون شش میلیون و ۳۰۰ هزار تن از این رقم خریداری شد است.

وی افزود: نیاز به برنج نیز سه میلیون و ۲۵۰ هزار تن است که براساس مصرف چهل کیلوگرم برای هر نفر حدود ۶۵ درصد از این میزان تولید داخل است و الباقی بعد از تولید، عرضه و کسری آن تامین می‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: