اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۴۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۴ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - 28 July 2019
سخنگوی دولت در نشست خبری عنوان کرد:
سخنگوی دولت با بیان اینکه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ برای اقشار متوسط رو به پایین ساخته میشود اظهار داشت که سهم مسکن از تسهیلات بانکی نیز به میزان ۲۰ درصد افزایش می یابد.

سهم مسکن از تسهیلات بانکی به ۲۰ درصد افزایش می یابد

به گزارش عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی دولت، سخنگوی دولت با اشاره به جلسه با مدیران بخش مسکن کشور گفت: در این جلسه تصمیم گرفته شد سهم مسکن از تسهیلات بانکی از ۱۳ درصد به  ۲۰ درصد افزایش پیدا کند. رئیس کل بانک مرکزی هم موظف شد این سهم را در شورای عالی پول و اعتبار پیگیری و به تصویب برساند.

ربیعی ادامه داد: در این جلسه پیشنهاد شهردار تهران (پیروز حناچی) بود که بر این اساس وزارت کشور مامور و مکلف شد با شهرداری ها در شهرهای بزرگ و کلان شهرها مذاکره کند تا  آنها ساخت مسکن اجاره ای با متراژ کم را برای زندگی افراد برنامه ریزی کند که این وظیفه به وزیر کشور محول شد. همچنین قرار شد استانداران مشکلات تعاونی های مسکن و انبوه سازان مسکن را رفع کنند و مشکلات حقوقی واحدهای مسکن مهر ساخته شده در سال های اخیر را نیز پیگیری کنند

وی افزود: استانداران مشکلات مسکن را در سطح استان بررسی کرده و در چهار جلسه که در زمینه مسکن با موضوعات خاص تا پایان سال برگزار می شود، بیان کنند.

طرح مسکن کارمندان و مطالعات بیشتر

سخنگوی دولت بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی، طرح مسکن برای کارکنان دولت را در دستور کار قرار داده است؛ و درخواست شد در این زمینه مطالعات بیشتری انجام شود.

ربیعی گفت: پیشنهاد اول در طرح مسکن کارکنان این است که در این صندوق‌ها ۵ سال پول دریافت کنند و مسکن را ۲۰ ساله به اقساط واگذار کنند. همچنین بحث مکان یابی زمین های این مسکن ها مطرح شد و قرار شده کمیته ای با حضور وزارتخانه های راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، نیرو و نفت و وزارت کشور و شهرداری ها و بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات تشکیل شود که تصمیمات آن اطلاع رسانی می شود

وی اضافه کرد: تصمیم گرفته شده است ۵۰۰هزار مسکن مهر تکمیل شود که بخشی از آن در پردیس قرار دارد که مسکن بیشتر اصحاب رسانه در این منطقه واقع شده است.

ربیعی افزود: بنیاد مسکن سالانه مسکن ۷۰ هزار مسکن می سازد که قرار شد با حمایت های تسهیلاتی که از آن صورت می گیرد ظرف دو سال ۴۰۰ هزار مسکن یعنی سالانه ۲۰۰ هزار مسکن روستایی را هم تکمیل کند که رئیس بنیاد مسکن برنامه خود در ارائه کردند.

سخنگوی دولت افزود: وزیر راه و شهر سازی (محمد اسلامی) نیز متعهد شد۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا دو سال آینده برای اقشار متوسط به پایین با الگوی مصرف برای اقشار متوسط به پایین دنبال کنند. ضمن اینکه برای بازسازی و تعمیر مسکن سیل‌زدگان زمانبندی مشخص شد و قرار شد  طبق آن کار به پایان برسد.

ربیعی همچنین درباره مصوبات جلسه روز چهارشنبه هیات دولت گفت: در این جلسه، تمدید استمهال سه ساله تسهیلات کشاورزان مورد بررسی قرار گرفت که تا ۶ ماه دیگر با تخصیص ۲هزار میلیارد تومان پول اضافه از سوی سازمان برنامه و بودجه باید انجام شود که سازمان برنامه و بودجه درباره آن توضیح خواهد داد.

با کسانی که در زمینه ارز دولتی کوتاهی کرده‌اند مانند قاچاقچیان برخورد می‌شود

سخنگوی دولت درباره شرکت ها و افرادی که ارز دولتی دریافت کرده اند، به تشکیل یک کمیته اشاره کرد و گفت: این کمیته فرایندی که تک تک افراد و شرکت هایی که ارز دریافت کرده اند را بررسی خواهد کرد و اگر کوتاهی در کار انجام شده باشد را به مقامات قضایی ارجاع می‌دهد تا با آنها برخورد شود و تصمیم گرفته شده است که مانند قاچاقچیان با این افراد برخورد شود.

ربیعی همچنین به جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و واردات زیورآلات به کشور اشاره کرد گفت: واردات زیور آلات به کشور بسیار زیاد است و به صورت قاچاق هم وارد می‌شود، تصمیم گرفته شد برای واردات طلا و نقره تسهیلاتی ایجاد کنیم و ارزش افزوده ای که بخصوص در شهرهای مذهبی صورت می گیرد در همین جا انجام شود

دیپلماسی دولت در دو هفته گذشته بسیار فعال بوده است

ربیعی همچنین در ادامه با اشاره به سفر هفته گذشته محمد جواد ظریف به نیویورک و کشورهای آمریکای لاتین گفت:هر جا آمریکا بخواهد دیواری بکشد مرزی بسازد و ایران را حذف کند دیپلماسی فعال ما حرکتی که سربازان ما در جبهه دیپلماسی در مقابل پل هایی به پا کردند. دیپلمات‌های ما ارتباط میان افکار عمومی ملت ایران و افکار عمومی جهان را معماری کردند.

سخنگوی دولت با اشاره به سخنان رئیس جمهوری که گفت «ملت ما دیروز در مقطع دفاع مقدس قدرت نظامی خود را به اثبات رساندند و امروز این قدرت دیپلماسی و حقوقی و قدرت نرم ما است که حرف اول را می‌زند» افزود: این سخنان با سفرهایی که محمد جواد ظریف وزیر خارجه داشت مصداق پیدا کرد.

ربیعی افزود: سفر ظریف به ۶ کشور (از آمریکا تا منطقه آمریکای لاتین و آفریقا) و مذاکرات سنگین او طی دو هفته و حرکات رسانه‌ای بسیار مهم وی در نیویورک، نکات حائز اهمیتی بود که هفته گذشته انجام شد.

وی گفت: خوشبختانه گفت و گوهای ظریف با رسانه‌های پربیننده، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا را مجبور کرد که درخواست کند در رسانه های ایران با مردم گفت وگو کند.

سخنگوی دولت در پاسخ به ادعای وزیر امور خارجه آمریکا که «قصد دارد واقعیت را به مردم ایران بگوید»، گفت: خبرنگار ما خانم «مرضیه هاشمی» می‌تواند برود با او مصاحبه کند و چیزی را که می‌خواهد بیان کند.

ربیعی تصریح کرد: ما از شنیدن حرف ها گریزان نیستیم، کاری که آنها با خبرنگاران ما کردند و رفتاری که با خبرنگاران ایرانی در آنجا انجام می دهند نوعی بی احترامی به فضای رسانه و گفت وگو هم بوده است.

وی با اشاره به ارائه تصویر پویا از جمهوری اسلامی ایران در دنیا از سوی دیپلماتهای کشورمان اظهارداشت: ادعای آمریکا و اسرائیل که در دنیا منزوی است، هفته گذشته در هم شکست و هر جا که آمریکایی‌ها خواستند مرزی بسازند و دیوار و کروکی بکشند، مقامات وزارت خارجه به خصوص دکتر ظریف در مقابل آن ایستاد و حصر شکنی کرد.

مکان های غیرقانونی تولید ارز دیجیتال جمع آوری می‌شود

سخنگوی هیات دولت با اشاره به بررسی موضوع ارزهای دیجیتالی در جلسه دولت گفت: پیچیدگی و دیدگاه ها درباره این موضوع زیاد بود و بررسی آن به جلسات آینده احاله شد و باید توجه شود که در دوران پیک مصرف برق، از ارزانی آن سوءاستفاده نشود.

وی افزود: دولت تصمیم گرفت که مکان‌های غیرقانونی تولید ارز دیجیتالی جمع آوری شده و شهرک هایی پیش بینی شود تا افرادی که تمایل دارند، در این شهرک ها با گاز، نیروگاه ایجاد کنند و با برق تولیدی خود ارز تولید کنند.

ربیعی با تاکید بر اینکه در شهرک‌ها نرخ گاز یارانه ای نخواهد بود، گفت: نباید خود را از ارز دیجیتال محروم کنیم، اما این ارز باید سامان یافته و نظام‌مند شود و در این زمینه چند دستگاه باید به نتیجه برسند.

مردم ایران به طعم شیرین پیروزی های جوانان نیاز دارند

سخنگوی دولت با تبریک قهرمانی تیم ملی والیبال جوانان گفت: هم دولت و هم رییس جمهوری این پیروزی را تبریک می گوید، مشتاق تماشای این بازی بودیم که ظاهرا کارشکنی کشور میزبان اجازه پخش مسابقه والیبال را نداد، و این امکان میسر نشد که مانور خوب جوانان و شیرینی پیروزی را به کام مردم شیرین‌تر کنیم.

وی افزود: امیدواریم این پیروزی‌ها ادامه داشته باشد؛ مردم ایران به طعم شیرین این پیروزی ها نیاز دارند و  این پیروزیها را در همه عرصه ها تجربه خواهیم کرد.

ارائه گزارش عملکرد سالانه باعث ایجاد تشتت می‌شود

سخنگوی دولت در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه «آیا درخواست مجلس برای ارائه گزارش عملکرد سالانه منجر به تضعیف اصل ۵۷ قانون اساسی مبنی بر تفکیک قوا نمی‌شود؟» گفت: ما در دولت با تمام توان به قوانین احترام می گذاریم و به آن عمل می‌کنیم زیرا هر زمان به آن نکردیم متضرر شدیم.

ربیعی با بیان اینکه فرصت سوال، استیضاح و تذکر نمایندگان مجلس به دولت در قانون پیش بینی شده است، گفت:‌ اینکه سالانه گزارش عملکرد دهیم و پس از آن یک سری رفتارهای دیگر ساماندهی شوند را مفید نمی‌دانیم زیرا معتقدیم این کار نه تنها منجر به شفایت نمی‌شود، بلکه شفافیت را از بین می برد و تشتت ایجاد می‌کند.

وی توضیح داد: آقای امیری این موضوع را در دولت مطرح کرد و نامه‌ای بر اساس همخوان نبودن موضوع با قانون اساسی، خدمت رهبری ارسال شد که رهبری آن را به حکمیت حل اختلاف قوا ارجاع دادند که آقای ابوترابی مسئولیت آن را بر عهده دارند. هر آنچه حاصل ارجاع رهبری به حکمیت حل اختلاف قوا باشد می‌پذیریم و به آن عمل خواهیم کرد

ربیعی با تاکید بر اینکه سازکارهای موجود برای پاسخگویی را کافی می دانیم، گفت: بخش اعظمی از وقت وزرای دولت صرف پاسخگویی می‌شود.

حضور ناوگان اروپایی در خلیج فارس پیام خصمانه دارد

ربیعی در پاسخ به این سوال که گمانه زنی هایی درخصوص دیدار ظریف و وزیر خارجه عمان مبنی بر میانجیگری این کشور برای نفتکش بریتانیایی وجود دارد و اینکه بریتانیا اعلام کرده اگر ایران نفتکش بریتانیایی را تحویل بدهد اقدام متقابل اتفاق می‌افتد و همچنین گمانه زنی ها در خصوص خانم زاغری اظهار داشت: کشورهای مختلفی برای گفت و گوها درخصوص امنیت منطقه به جمهوری اسلامی ایران می‌آیند و البته پیشنهادهای خیرخواهانه ای هم مطرح می کنند اما این به معنای قبول میانجیگری نیست؛ بحث گفت و گو با سخن گفتن متقابل و انتقال دیدگاه‌ها است و ما هم به این کشورها که خیرخواهانه به ایران سفر می‌کنند و مذاکراتی انجام می دهند احترام می‌گذاریم.

سخنگوی دولت بیان کرد: مواضع ایران در زمینه کشتی ایرانی به سرقت رفته از سوی دولت انگلستان مشخص است و براساس یک چارچوب حقوقی اقدام کرده ایم که آنها باید دست از سرقت بردارند و کشتی را آزاد کنند قطعا ما هم براساس حسن نیت تصمیم می‌گیریم و این چیزی نیست که ابتدا ما بخواهیم آزاد کنیم و یا آنها بخواهد آزاد کنند.

ربیعی عنوان کرد:‌ به ما گفته شده که اعلام کنید که تضمین می‌کنید این کشتی نفت برای سوریه نخواهد بود البته ما قبلا این را اعلام کرده‌ایم که اصلا مقصدی اعلام نکرده ایم که برای سوریه بوده و یا نبوده و اساسا ما این حق را برای یک کشور مجاز نمی‌دانیم تحریمی که یک گروه اعمال کرده و سایر کشورها را وادار کند که از آن کشور تبعیت کنند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ما پیش از این هم اعلام کرده ایم که مقصد ما سوریه نبوده و هیچ دلیلی نمی‌بینیم که بخواهیم تضمینی بدهیم. ما قائل به این نیستیم که سربازان اجرای تحریم‌های یک گروه از کشورها هستیم و همانطور که گفتیم اعتقادی هم به این موضوع نداریم که هر گروهی بتواند تحریمی بگذارد و همه از آن تبعیت کنند.

 وی بیان کرد:‌چندی پیش هم ما شنیدم که می‌خواهند ناوگان اروپایی به خلیج فارس بیاورند. اعتقاد بر این است این قبیل اقدامات در شرایط کنونی تهدید کننده است و پیام خصمانه دارد و  به تنش ها دامن خواهد زد. جمهوری اسلامی ایران از همه کشورها دعوت کرده و می کند که از حمایت این رفتارهای تحریک آمیز خودداری کنند.

ربیعی گفت: ما کماکان معتقد هستیم که امنیت منطقه توسط کشورهای منطقه تامین شود و ایران بزرگترین مدافع تامین امنیت کشتیرانی در منطقه خواهد بود

سخنگوی دولت افزود: سوالاتی  در زمینه طرح مسکو برای تامین امنیت خلیج فارس مطرح بود که این طرح در واقع ضرورت تشکیل یک مجمع گفت و گوهای منطقه ای بوده و این پیشنهاد بارها توسط وزیر خارجه ایران بیان شده است.

ربیعی خاطرنشان کرد: ما از همکاری همه کشورها در این خصوص حمایت می کنیم منتهی ابتکار عمل در کشورهای منطقه خواهد بود و از هرگونه ابتکار عملی که به ترتیبات منطقه ای برای حفظ امنیت منطقه شود، کاملا استقبال می‌کنیم.

 بخشی از وظایف وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صمت منتقل شد

ربیعی درباره برخی خبرها از کنار گذاشتن طرح کمیسیون اجتماعی مجلس برای تشکیل وزارت بازرگانی توسط دولت، گفت:  از تشکیل وزارت بازرگانی استقبال می کنیم این درخواست دولت بوده است و اقدامی برای در دستور کار قرار نگرفتن نداشتیم بلکه از مجلس می خواهیم با درک شرایط و اظهار نیازی که دولت در این زمینه دارد، همراهی کند و وزارت بازرگانی تشکیل شود

وی افزود: دولت برای آنکه بتواند تامین به موقع کالا، عرضه و کنترل قیمت همزمان داشته باشد تدبیری  اتخاذ کرده که بخشی از آن که نیازمند قانون بود به تصویب سران قوا هم رسید و بخش دیگری با مصوبات خود دولت انجام شد.

به گفته سخنگوی دولت، ‌مدرس خیابانی (معاون بازرگانی وزارت صمت) مسئولیت این بخش را گرفت و بخشی از وظایف جهاد کشاورزی در جلسه سران قوا به این بخش انتقال پیدا کرد. امیدواریم شاهد تحرکات خوبی در این زمینه باشیم

ربیعی درباره سروسامان دادن به بازار اظهارداشت: مطلع بودیم جنس هایی وارد بازار می شد و در انبار نگهداری می‌شد و آنها مترصد بودند که این کالاها را با یک جهش ارز به بازار عرضه کنند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: کنترل از درون انبار تا مبدا از کارهای مهمی است که در زمینه واردات و حتی صادرات به موقع می‌توانیم انجام دهیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: