اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - 28 July 2019
در نشست علني مجلس مطرح شد؛
رئیس سازمان انرژی هسته‌ای: ایران بعد از برجام ۳۰۰ کیلو اورانیوم را غنی‌سازی نکرده، بلکه بعد از توافق هسته‌ای ۲۴ تن اورانیوم غنی سازی شده است.

ایران در طول برجام ۲۴ تن اورانیوم را غنی‌سازی کرد

به گزارش عصرپرس، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در تشریح نشست امروز فراکسیون مستقلین ولایی مجلس افزود: علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در این نشست حول ۶ محور سخن گفت و در ابتدا تاکید داشت، تفاوت در دیدگاه سیاسی و ایدئولوژیک و خارج شدن ایران از مدار غرب بعد از انقلاب، مهمترین عامل اختلافات غرب با ایران است و در حوزه انرژی هسته‌ای آن‌ها اختلافی ندارند بلکه بهانه گیری می‌کنند. به طور کلی حتی اگر ایران موضوع هسته‌ای را نیز حذف کند بازهم مشکل غرب با ایران حل نمی‌شود و ادامه دار خواهد بود، زیرا آن‌ها با ایران مشکل سیاسی و ایدئولوژیک دارند.

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس اضافه کرد: صالحی متذکر شد، صنعت هسته‌ای به دلیل تضمن انرژی مطمئن، متعلق به نسل‌های آینده است یعنی هنگامی که ذخایر فسیلی تمام شود، انرژی هسته‌ای نقش خود را ایفا می‌کند، این صنعت باعث اقتدار علمی، فناوری و صنعتی می‌شود که نتیجه آن اقتدار و غرور ملی است.

وی افزود: صالحی در محور سوم سخنان خود اعلام کرد، سهم انرژی هسته‌ای در سبد انرژی کشور براساس محاسبات گوناگون انجام می‌شود که سهم قابل توجهی است. هر یک هزار مگاوات برق هسته‌ای، باعث صرفه جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی به میزان ۱۱ میلیون بشکه نفت در سال است و سبب عدم انتشار حداقل ۷ میلیون تن گاز‌های آلاینده خواهد شد.

جعفرزاده ادامه داد: رئیس سازمان انرژی هسته‌ای در محور بعدی سخنان خود اضافه کرد، برخی افراد با سوء استفاده از نبود اطلاع کافی مردم نسبت به ابعاد تکنولوژیکی صنعت هسته‌ای کشور، با ارائه عمدی اطلاعات غلط، اهداف سیاسی خود را دنبال می‌کنند که این کار باعث تشویش و نگرانی افکار عمومی می‌شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: صالحی در محور پنجم سخنان خود، گزارشی از پیشرفت‌های کشور در حوزه‌های مختلف هسته‌ای مانند اکتشاف، بیمارستان‌های یون درمانی، بیمارستان‌های هسته‌ای، غنی‌سازی و تولید و توسعه ماشین‌های پیشرفته به سمع و نظر نمایندگان رساند، همچنین صالحی تاریخچه‌ای را از صنعت هسته‌ای ایران از پیش از انقلاب اسلامی تا کنون و اهمیت این صنعت در حوزه‌های مختلف انرژی را برای نمایندگان تشریح کرد.

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بنابر اعلام صالحی، ایران بعد از برجام ۳۰۰ کیلو اورانیوم را غنی‌سازی نکرده، بلکه بعد از توافق هسته‌ای ۲۴ تن اورانیوم را غنی‌سازی کرده است. هر نیروگاه هزار تنی فسیلی، گاز آلاینده فسیلی تولید می‌کند و به همین جهت باید به سمت انرژی‌های پاک، تجدید پذیر و هسته‌ای برویم و از روش‌های فسیلی باید خارج شویم. 

بررسی سوال نمایندگان از وزرا فقط برای یک بار به تعویق خواهد افتاد

نمایندگان مجلس با اصلاح ماده‌ای از قانون آیین‌نامه داخلی مقرر کردند که اگر نماینده‌ای درخواست تعویق بررسی سوال را به کمیسیون ارائه دهد این امر فقط برای یک بار حداکثر به مدت یک ماه به تعویق خواهد افتاد.

نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی ماده (۳) طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با اصلاح تبصره (۱) ماده (۲۰۹) آیین‌نامه با ۱۵۷ رأی موافق، ۱۴ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

تبصره (۱) ماده (۲۰۹) اصلاحی به شرح زیر است: چنانچه نماینده یا نمایندگان سوال کننده ۴۸ ساعت قبل از زمان حضور وزیر درخواست تعویق بررسی سوال خود را مکتوب به کمیسیون ذیربط ارائه کنند، کمیسیون می‌تواند بررسی سوال را فقط برای یک بار حداکثر به مدت یک ماه به تعویق بیندازد. 

اصلاح قانون دائمی در حین بررسی بودجه سالانه به دو سوم رأی نمایندگان حاضر نیاز دارد

نمایندگان مجلس با اصلاح ماده‌ای از قانون آیین‌نامه داخلی مقرر کردند که اصلاح قانون دائمی در حین بررسی بودجه سالانه به دو سوم رأی نمایندگان حاضر نیاز دارد.

به گزارش خانه ملت: نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی ماده (۱) طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با اصلاح ماده (۱۸۵) آیین‌نامه با ۱۶۰ رأی موافق، ۳۴ رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

ماده (۱۸۵) اصلاحی به شرح زیر است: اصلاح قانون دائمی و قانون برنامه توسعه در حین بررسی لایحه بودجه سالانه و اصلاح برنامه توسعه در زمان بررسی دیگر طرح‌ها و لوایح به دو سوم رأی نمایندگان حاضر نیاز دارد.

استیضاح وزرا پس از ۳ کارت زرد اعلام وصول می شود

با موافقت نمایندگان طرح استیضاح وزرا پس از دریافت ۳ کارت زرد از نمایندگان در اولین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول می شود.

نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، 6 مردادماه) مجلس شورای اسلامی، ماده 5 طرح اصلاح موادی از قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با 167 رأی موافق، 8 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 232 نماینده حاضر در جلسه تصویب شد.

در متن ماده 5 آمده است: در ماده 209 قانون عبارت «و آئین نامه داخلی در دستورکار خواهد گرفت.» حذف می شود و عبارت (با تاکید بر موضوع سوال مطرح شده بدون ارجاع به کمیسیون در اولین جلسه علنی اعلام وصول می شود) جایگزین می شود.

گفتنی است بر اساس اصلاح صورت گرفته ماده 209 آئین نامه داخلی مجلس به شرح زیر تغییر می کند: چنانچه در هر دوره مجلس، 3 بار با رأی اکثریت نمایندگان حاضر سوالات نمایندگان از هر وزیر وارد تشخیص داده شود طرح استیضاح وزیر در صورت رعایت مفاد اصل 89 قانون اساسی با تاکید بر موضوع سوالات مطرح شده بدون ارجاع به کمیسیون در اولین جلسه علنی اعلام وصول می شود.

لازم به ذکر است ماده 4 طرح اصلاح موادی از قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با رأی نمایندگان به کمیسیون ارجاع داده شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: