اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۴۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۱ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - 27 July 2019
معاون کل وزارت بهداشت عنوان کرد:
معاون کل وزارت بهداشت،گفت: تمام داروهایی که از طریق شبکه های ماهواره ای تبلیغ می شوند تقلبی است و از شبکه های غیررسمی و قاچاق وارد شده اند.

بیش از 99 درصد تبلیغات در حوزه پزشکی و دارویی غیر قانونی یا فاقد مجوزند

به گزارش عصرپرس از وزارت بهداشت، دکترایرج حریرچی، در ارتباط تلفنی با برنامه زنده شبکه رادیویی گفتگو در خصوص نحوه نظارت بر تبلیغات پزشکی در رسانه ها و فضای مجازی با اشاره به اینکه، قریب به اتفاق تبلیغات پزشکی و دارویی کذب و یا غیر قانونی هستند، گفت: تبلیغ داروها و ذکر خواص درمانی در تبلیغات هر نوع مواد و محصول در رسانه هاي عمومی که مخاطب آنهـا عمـوم مـردم می باشند، طبق قانون ممنوع است.

وی در ادامه افزود: بیش از 99 درصد تبلیغات در حوزه پزشکی و دارویی  فاقد مجوز هستند در حالیکه طبق آیین نامه بند ب ماده سه سازمان نظام پزشکی همه این تبلیغات باید شماره اخذ مجوز داشته باشند.

معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: منظور از تبلیغات پزشکی و دارویی هرگونه پیام یا اطـلاع رسـانی اسـت کـه منجر به ترغیب دریافت یا مصرف خدمات و محصولات می شود چرا که مشتری کافی ندارد و یا  تبلیغات برخی پزشکان که اکثرا هم پزشکان مطرح و برجسته ای نیستند به اشکال مکتوب، شنیداری، گزارش و ... صرفا برای برای جلب مشتری صورت می گیرد.

حریرچی با تاکید بر اینکه، تمامی تبلیغات فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای کذب هستند، گفت: تخلفات مذکور در رسانه های رسمی هم به میزان قابل توجهی وجود دارند، ولی در فضای غیر رسمی خصوصا شبکه های ماهواره ایی و فضای مجازی شدت بسیار زیادی دارند.

وی خاطرنشان کرد: تمام داروهایی که از طریق شبکه های ماهواره ای تبلیغ می شوند تقلبی است و از شبکه های غیررسمی و قاچاق وارد شده که اصلا معلوم نیست در چه شرایطی نگهداری شده اند، و مصرف آنها ممنوع است.

به گفته حریرچی، اکثریت جامعه پزشکی به طور سالم خدمات خود را ارائه می دهند و در شرایط فعلی که کمبود متخصص داریم، وجود صف انتظار برای ویزیت متخصصین، انجام تبلیغات گران قیمت توسط تعداد اندکی از پزشکان می تواند نشانه کمبود مشتری آنها و احتمالا کیفیت عملکرد ایشان باشد.

معاون کل وزارت بهداشت در پایان گفت: سازمان نظام پزشکی که مسئولیت قانونی نظارت بر تبلیغات پزشکی را بر عهده دارد، اخیرا اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده اند. حلقه اول برخورد سازمان نظام پزشکی در مورد تبلیغات غیر اخلاقی است.


نام:
ایمیل:
* نظر: