اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۴۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۲۶ تير ۱۳۹۸ - 17 July 2019
نتایج یک پژوهش نشان داد: جنگ در خلیج فارس سبب می‌شود قیمت نفت ابتدا جهش یابد، سپس کاهشی شود و سرانجام دوباره افزایش داشته باشد.

جنگ در خلیج فارس قیمت نفت را دچار نوسان شدید می‌کندبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از خبرگزاری رویترز، مؤسسه مشاوره رپیدان آمریکا پس از بررسی فرض‌های مختلف مربوط به اختلال نفت جریان نفت پس از درگیری، اعلام کرد که اگر ایران تنگه هرمز را ببندد، قیمت نفت ۱۵ تا ۲۰ دلار افزایش می‌یابد، اما پس از مداخله نیروهای نظامی آمریکا، بلافاصله کاهش خواهد داشت.

این گروه اعلام کرد واکنش نموداری قیمت نفت به چنین رویدادی، شبیه حرف M خواهد بود که نشان می‌دهد پس از جهش اولیه، قیمت‌ها یک افت پیش از موعد خواهند داشت، اما دوباره افزایش می‌یابند.

طبق اعلام رپیدان، اختلال در تنگه هرمز احتمالا طولانی‌تر از انتظار بازارها خواهد بود، زیرا امکانات لازم برای انجام حمله‌های متناوب و مستمر به کشتی‌ها را دارد که می‌توانند حرکت کشتی‌ها را چند هفته یا شاید بیشتر مختل کنند.

این مؤسسه پیش‌بینی کرد یک هفته اختلال در جریان نفت در خلیج فارس، می‌تواند قیمت شاخص نفت خام برنت را به حدود ۸۰ تا ۹۰ دلار برای هر بشکه برساند و اگر این اختلال یک ماه یا بیشتر طول بکشد، قیمت برنت سه رقمی خواهد شد.

پس از پایان درگیری، قیمت نفت تا حدی کاهش می‌یابد، اما ترس از اختلال سبب خواهد شد قیمت‌ها حداقل پنج دلار گران‌تر از شرایط عادی باشد.

پژوهش این مؤسسه نشان می‌دهد درگیری شدید ممکن است آمریکا و ایران را به مذاکره تشویق کند که در آن صورت، به دلیل بازگشت صادرات نفت ایران به بازارها، قیمت‌ها به پایین‌تر از سطح پیش از درگیری کاهش خواهند یافت.


نام:
ایمیل:
* نظر: