اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۴۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۷ - ۲۶ تير ۱۳۹۸ - 17 July 2019
نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:
نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس و نماینده زرند و کوهبنان (استان کرمان) گفت: برگزاری نمایشگاه «فرصت‌های ساخت داخل» برای رونق گرفتن تولید داخلی حیاتی است.

تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان باید در سامانه‌ای به هم مرتبط شوندبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از شاتا، حسین امیری خامکانی نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس در خصوص نخستین نمایشگاه «فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید» اظهار کرد: یکی از حلقه‌های مفقودشده در زمینه رونق تولید در داخل کشور، ضعیف بودن پل ارتباطی بین تولیدکنندگان و صنایع است؛ در بسیاری از موارد، وقتی اعتراض می‌شود که چرا کالایی به کشور وارد شده است، پاسخ می‌دهند که نمونه داخلی آن تولید نمی‌شود، در حالی که ما بعد متوجه می‌شویم که همان کالا در ایران تولید می‌شده است. البته در بسیاری از موارد، عنادی در کنار نیست و این اتفاق به‌دلیل بی‌اطلاعی رخ می‌دهد.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من در یکی از شهرستان‌ها شاهد بودم که واحدی تولیدی به خدماتی نیاز داشت که در واحد تولیدی دیگری در همان شهر در دسترس بود؛ اما آن‌ها کالا را با هزینه بیشتر، از یک استان دیگری می‌آوردند و مدت‌ها بعد، متوجه این موضوع شدند.

وی با بیان این‌که نمایشگاه‌هایی مانند «فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید» یکی از ابزارها و راهکارهای تقویت و رونق تولید هستند، گفت: اگر بخواهیم تولید رونق یابد، باید مصرف شدن تولیدات داخلی را تضمین کنیم؛ این کار نیز وقتی انجام می‌شود که ارتباطی تنگاتنگ بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به‌وجود آید و صنایع از ظرفیت‌های تولید داخل مطلع باشند. در این نمایشگاه، چنین ارتباط‌هایی برقرار می‌شود و صنایع می‌توانند کالای مورد نیاز خود را سفارش دهند.

امیری در ادامه بیان کرد: اگر استانداردهای مورد نظر مصرف‌کنندگان داخلی تبیین شود، تولیدکنندگان به همان استانداردها می‌پردازند و در صورت نیاز، روی واحدهای پژوهشی‌شان کار می‌کنند تا به نیازهای داخلی پاسخ مناسب دهند.

این نماینده مجلس همچنین توضیح داد: تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان باید با هم ارتباط داشته باشند و بدانند چه کالایی در داخل کشور تولید می‌شود. قطعا دولت، بخش خصوصی یا اتاق‌های بازرگانی می‌توانند سامانه‌هایی را تعریف کنند که نیازهای هر بخش در آنجا مشخص و ارتباط لازم برقرار شود. اگر دولت چنین سامانه‌ای را تعریف کند و ارتباط‌ها برقرار شوند، این کار دو حُسن دارد؛ یکی اطلاع یافتن از ظرفیت‌های داخلی، دیگری این‌که تولیدکنندگان از نیاز مصرف‌کنندگان آگاه می‌شوند تا بتوانند خط تولید خود را توسعه دهند یا خط تولید جدیدی برای رفع نیازها ایجاد کنند.

وی با اشاره به این‌که هیچ کشوری از روز نخست، توانایی تولید کالای داخلی را نداشته است، گفت: کشورهای دیگر با تولید و مصرف کالاهای تولید خودشان، ایرادهای کار شناختند و آن‌ها را برطرف کردند. با مصرف کالاهای داخلی، گردش مالی در واحدهای تولیدی ایجاد و در نتیجه، رونق تولید بیشتر می‌شود و می‌توان در بخش پژوهش، بیشتر هزینه کرد که باعث ارتقای کیفیت و توسعه فن‌آوری می‌شود. بهبود توانایی‌های داخلی در زمینه تولید به این بستگی دارد که زنجیره مصرف و تولید در کشور شکل بگیرد.

امیری همچنین اضافه کرد: نمایشگاه «فرصت‌های تولید داخل و رونق تولید» به هر اندازه که در مصرف تولیدات داخل موثر باشد، به همان اندازه از خروج ارز جلوگیری خواهد شد. از سوی دیگر، یک قلم کالا که بیشتر در داخل تولید شود، به همان نسبت میزان اشتغال بیشتر می‌شود.

براساس این گزارش، نخستین نمایشگاه «فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید» از ۲۷ تا ۳۰ تیرماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران توسط «ایدرو» برگزار می‌شود و میزبان نخبگان، کارآفرینان و صاحبان صنایع خواهد بود.


نام:
ایمیل:
* نظر: