اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۹ - ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - 12 December 2016
معاون وزير نيرو عنوان کرد؛
دائمی گفت:در پايان برنامه ششم، فقط 20 درصد برق کشور توسط نيروگاه هاي دولتي توليد مي شود و 80 درصد مابقي را که بيش از توليد برق شرايط فعلي کشور خواهد بود، توسط بخش غير دولتي انجام مي گيرد

سرویس اقتصادی عصرپرس: معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو ،تقویت صندوق‌های سرمایه‌گذاری صنعت برق را یکی از سیاست های وزارت نیرو عنوان کرد.

به گزارش پاون، علیرضا دائمی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های وزارت نیرو تقویت صندوق‌های سرمایه گذاری صنعت برق است و در این خصوص مذاکرات زیادی نیز با سازمان بورس انجام شده است، اظهار داشت: مذاکراتی نیز با مجموعه بانک‌ها و صندوق‌های پروژه و سرمایه‌گذاری صورت گرفته و در حقیقت این ابزاری است که در تمام جهان از آن استفاده می‌شود.

وی در ادامه به ایجاد صندوق‌های سرمایه گذاری صنعت برق به عنوان ابزاری برای مدیریت منابع مالی اشاره کرد و افزود: این صندوق‌ها به‌صورت یک تنظیم کننده در بازار عمل می‌کنند و در زمانی که نیاز به نقدینگی بیشتری داریم می‌توانند به عنوان تعادل دهنده نظام اقتصادی صنعت وارد بازار شوند.

علیرضا دائمی با بیان اینکه در استفاده از تسهیلات صندوق، منافع دو طرف لحاظ شده است که با تزریق منابع مالی از سوی صندوق موجب ایجاد تعادل در بازار خواهد شد و از سویی نیز سود حاصله نصیب صندوق نیز خواهد شد افزود: آنچه که معمولاً مورد درخواست این صندوق‌ها است تضمین لازم برای بازپرداخت و سلامت معاملاتی است که صورت خواهد گرفت.

وی در خصوص رویکرد وزارت نیرو در بخش برق و ارتباط آن با بورس انرژی گفت: سمت گیری وزارت نیرو در جهت ایجاد ظرفیت‌ برای ورود بخش‌های غیر دولتی و خصوصی است و در همین راستا بیش از 50 درصد برق تولیدی کشور توسط بخش‌های غیر دولتی و خصوصی و تمام برق تولیدی از منابع تجدید پذیر نیز توسط بخش خصوصی انجام می‌گیرد؛ در این خصوص نیاز به دو نهاد بورس انرژی و نهاد تنظیم مقررات بازار برق داشتیم تا بتوانیم ضمن تعریف رابطه خریدار و فروشنده، مدیریت آن برعهده سازمان بورس قرار گیرد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو ادامه داد: بورس انرژی و نهاد تنظیم مقررات برق می‌توانند شرایطی را فراهم کنند تا سرمایه‌های خرد و کلان نقشی را در تولید انرژی داشته باشند.

وی اضافه کرد: در پایان برنامه ششم، فقط 20 درصد برق کشور توسط نیروگاه‌های دولتی تولید می‌شود و 80 درصد مابقی را که بیش از تولید برق شرایط فعلی کشور خواهد بود، توسط بخش غیر دولتی انجام می‌گیرد.

او با بیان این مطلب که هدف گیری وزارت نیرو این است که بخش‌هایی از صنعت برق به‌تدریج با ساختارها و ملزومات خود از بخش دولتی مستقل شود، گفت: بایستی به جایی برسیم که مانند بسیاری از کشورهای جهان، برق از شکل دولتی به شکل غیر دولتی مدیریت شود و بازار رقابت ایجاد شود تا با تغییر قیمت و نوع خدماتی که ارائه می‌شود بتوان در بازار نقش داشت.

دائمی در ادامه با مثالی در خصوص تلفن‌های همراه گفت: زمانی ارائه سیم کارت با پرداخت هزینه‌های هنگفت و صرف زمان انتظار طولانی در اختیار دولت بود، ولی امروزه با ورود بخش خصوصی هزینه‌ها و زمان واگذاری به شدت پایین آمده و با ایجاد بازار رقابتی، مشتریان می‌توانند از مزایای متنوعی برخوردار شوند.

وی تصریح کرد: صنعت برق نیز بایستی در آینده به این شکل اداره شود تا بتواند در یک رقابت سالم خدمات بهتری را به مشترکان ارائه دهد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو در خصوص مشوق‌های بخش خصوصی برای ارائه خدمات بهتر گفت: مشوق‌های بسیاری در کشورهای دیگر شامل قیمت مناسب‌تر، دیماند، تقسیط، تخفیف در انشعاب برق، مدیریت مصرف در ساعاتی از شبانه روز به گونه‌ای که قیمت تمام شده برق مصرفی به قیمت بسیار ناچیز باشد، ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: با ابزار مدیریت در مصرف برق می‌توان پیک‌سایی کرد و چنانچه این اتفاق بیافتد استفاده از انرژی‌های نو نیز شتاب بیشتری خواهد گرفت.

دائمی در ادامه با بیان اینکه این مشوق‌ها می‌توانند صرفه اقتصادی برای دولت و ملت به همراه داشته باشند، افزود: در برخی موارد بایستی صرفه اقتصادی مد نظر باشد و در جایی نیز به تداوم و پایداری خدمات فکر کرد، لذا وظیفه اصلی دولت پایداری خدمات است، هرچند که این خدمات ممکن است هزینه بالایی به همراه داشته باشد.


/پایان پیام

نام:
ایمیل:
* نظر: