اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۴۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۷ - ۲۴ تير ۱۳۹۸ - 15 July 2019
معاون وزیر بهداشت اعلام کرد:
معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: با تلاش دو‌ساله آموزش پزشکی وزارت بهداشت، آموزش پزشکی عمومی گواهی اعتبار را از فدراسیون جهانی آموزش پزشکی دریافت کرده و این موفقیتی جهانی برای وزارت بهداشت است.

کسب گواهی آموزش پزشکی عمومی ایران از فدراسیون جهانی آموزش پزشکی

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص گواهی اعتبار بخشی برنامه آموزشی پزشکی عمومی از فدراسیون جهانی آموزش پزشکی(wfme) گفت: با تلاش دو‌ساله آموزش پزشکی در آموزش پزشکی عمومی مورد تایید فدراسیون جهانی آموزش پزشکی قرار گرفت که تا ۱۰ سال آینده مورد تایید آنهاست.

کارت قرمز وزارت بهداشت به ۲۸ بیمارستان آموزشی 

لاریجانی در ادامه با اشاره به ارزیابی ۲۱۴ بیمارستان آموزشی در سال ۹۷، گفت: با ۹۱ سنجش بیمارستان‌های آموزشی درمانی را مورد ارزیابی قرارداده و ۱۰۸ مرکزتاییدیه یکساله،۸ مرکز تایید کامل، ۸مرکز تایید مشروط و ۲۸ مرکز اخطار دریافت کرده اند .

 وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار عصرپرس مبنی بر چگونگی ارزیابی بیمارستان های آموزشی درمانی در برنامه اعتبار بخشی ،گفت: مراکز درمانی که سنجه های درمانی را نداشته باشند، اجازه آموزشی شدن را ندارند چراکه این مراکز باید حداقل‌های لازم را دریافت کند. ضمن اینکه هر مرکزی که در اعتباربخشی نتواند، اعتبار لازم را دریافت کند گسترش آن به سرعت متوقف می‌شود و رشته جدید و کار جدید به آنها داده نمی‌شود.

لاریجانی تاکید کرد: برنامه وزارت بهداشت در حوزه اعتبار بخشی در تمامی رشته‌ها اعم از داروسازی، دندانپزشکی و غیره با جدیت اجرا می‌شود چراکه بر اساس اعلام فدراسیون جهانی آموزش پزشکی اگر تا سال ۲۰۲۰ دانشکده‌های پزشکی کشور اعتبار بخشی نشوند، مدارک فارغ التحصیلان مورد تأیید قرار نخواهد گرفت.

وی در ادامه تصریح کرد: بر این اساس تمامی رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی مورد اعتبار بخشی قرار خواهند گرفت.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به برنامه این وزارتخانه در خصوص اعتبار بخشی دانشگاه‌ها، گفت: در این راستای توسعه کیفی آموزش ۵۹ دانشگاه با ۴۲ شاخص استاندارد و همچنین ۲۴ استاندارد ترجیحی مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند و امسال نیز مراکزی که اعتباربخشی آنها قطعی اعلام نشده ، باید مجدداً مورد ارزیابی قرار گیرند تا فرآیند اعتباربخشی در سال جاری برای این مراکز نیز به پایان برسد.

ارزیابی ۸۰ مرکز درمانی

معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه در دست انجام امسال بیش از ۸۰ مرکز درمانی مورد ارزیابی بیرونی قرار خواهند گرفت و امیدوار هستیم این روند ارزیابی در حوزه‌های دانشکده‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی نیز و همچنین دوره‌های تخصصی نیز به خوبی انجام شود و ما بتوانیم تا پایان سال جاری تمامی مراکز وابسته را به صورت حداقل یک بار مورد ارزیابی قرار بگیرد.

بیش از ۷۰ درصد آزمون‌های وزارت بهداشت به صورت مجازی برگزار می شود

لاریجانی در ادامه با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد آزمون‌های وزارت بهداشت به صورت کاملاً مجازی یا مجازی - حضوری برگزار می‌شود، گفت: در حال حاضر بیش از هزار نفر در ۳۰ مرکز الکترونیکی با ۴ هزار ایستگاه کاری با این وزارت خانه همکاری می‌کنند و به دانشگاه‌ها اجازه داده شده که تزهای خود را به صورت مجازی ارائه کنند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر تمام امتحان‌های آزمون‌های جامع علوم پایه و پیش کارورزی به صورت مجازی برگزار می‌شود.

تصویب ۲۶ دوره مهارتی در دانشگاه‌های وزارت بهداشت

معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت در حوزه آموزشی توجه به موضوع آموزش‌های مهارتی دانشجویان است. چرا که ما به خوبی توانستیم آموزش‌های آکادمیک و دانشگاهی را به دانشجویان ارائه و در توسعه آن تلاش کنیم.

وی افزود: از سال گذشته به منظور کاهش مدرک گرایی در جامعه و توجه به حرفه گرایی و توانمندی‌های فردی آموزش‌های مهارتی را در دانشگاه‌های وزارت بهداشت مورد سازماندهی جدید قرار دادیم و تا کنون بیش از ۲۶ دوره مهارتی در دانشگاه‌های این وزارتخانه تصویب شده است و ۵۵ مرکز آموزش‌های مهارتی توانستند مجوزهای لازم را دریافت کنند.

هدف وزارت بهداشت، تربیت دانشجویان توانمند در حوزه پزشکی است

لاریجانی همچنین تاکید کرد: تلاش وزارت بهداشت این است که دانشجویی را تربیت کند که توانمندی‌های مورد نیاز لازم در حوزه وزارت بهداشت را داشته و بتواند به نیازهای شبکه‌ای این وزارتخانه پاسخ بدهد. بنابراین مراکزی که در عرصه مهارت آموزی برنامه دارند اگر توانمندی و اعتبار لازم را داشته باشند مورد حمایت قرار می‌گیرند.

استخدام بیش از هزار هیأت علمی طی روزهای آینده

معاون آموزشی وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به جذب اعضای هیأت علمی،گفت: در حال حاضر حدود ۲۰ هزار عضو هیأت علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مشغول فعالیت هستند اما در عین حال با توجه به گسترش‌هایی که صورت گرفته است نیازهای این وزارتخانه به جذب اعضای هیأت علمی زیاد است و در روزهای آتی بیش از هزار هیأت علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع و جذب خواهند شد.

برگزاری آزمون فوق تخصصی

لاریجانی درادامه گفت: ما امتحان آزمون دستیاری را با حضور بیش از هزار داوطلب برگزار کردیم، در صورتی که این داوطلبان آزمون ورودی را با موفقیت سپری کنند می‌توانند در مراکز مختلف کشور خدمات ارائه کنند.

وی افزود: علاوه براین در شهریور ماه امتحان فوق تخصص وزارت بهداشت برگزار خواهد شد که در مجموع بیش از هزار نفر طی دو ماه آینده به بخش ارائه کنندگان خدمت در کشور اضافه خواهند شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه آموزش مجازی پزشکی نیز در دستور کار قرار دارد، افزود: تمام دانشگاه‌ها امکان ارائه آموزش مجازی را دارند. در حال حاضر ۶۹ دانشگاه سامانه اختصاصی برای خود راه‌اندازی کرده‌اند. بیش از ۳۰۰ محتوای الکترونیک هم در سایت ما وجود دارد. یکی از بزرگ‌ترین دوره‌ها برای پزشکی عمومی است و امیدواریم در یک دوره ۱۰ ساله، ۱۵ هزار پزشک دوره پزشکی خانواده را به صورت مجازی پشت سر بگذارند.

رشته‌های پزشکی همچنان مورد علاقه داوطلبان کنکور است

لاریجانی در ادامه گفت: تمایل داوطلبان به تحصیل در رشته پزشکی همچنان بالاست و هنوز مورد توجه دانش‌آموختگان دبیرستانی قرار دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه کل اروپا فقط ۲۰۰ دانشکده پزشکی وجود دارد، افزود: ایران دارای ۴۵ دانشکده پزشکی است و در هشت سال گذشته تعداد دانشگاه‌های ما حدود ۶۰ دانشگاه است، اما از نظر تعداد رشته و مقطع، رشد بسیار زیادی در یک دهه اخیر داشته‌ایم.

وی ادامه داد: در ۱۰ ساله اخیر ۷ دانشگاه، ۱۷ دانشکده، ۹ دوره پزشکی، ۲۱ دانشکده دندانپزشکی، ۷ دانشکده داروسازی و ۳۸ دانشکده پرستاری ایجاد شده است. همچنین تعداد ۷۴۴ رشته محل در مقطع دکترای تخصصی و ۷۵۰ رشته محل در مقطع کارشناسی ارشد اضافه شده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به تعداد دانشجویان پزشکی در سال ۹۷، گفت:در سال ۹۷ تعداد دانشجوی پزشکی ما ۵۵ هزار نفر بوده که ۳۰ درصد این افراد به صورت بومی پذیرش شدند که پس از پایان تحصیل باید به مدت ۱۰ سال در شهر خود خدمت کنند.

وی افزود: در واقع براساس آمار ۱۰ ساله وزارت بهداشت، رشته پزشکی ۷۵ درصد، دندانپزشکی ۲۷ درصد، داروسازی ۴۹ درصد، پرستاری ۱۳۷ درصد، مامایی ۱۴ درصد افزایش ظرفیت داشته است. البته این در حالی است که ما در گروه تخصصی با وجود افزایش در برخی از رشته‌ها، اکنون با کم اقبالی برخی دیگر از رشته‌ها مواجه شدیم تا حدی که رشته اورژانس به عنوان یک رشته تخصصی با ۸۰ درصد ظرفیت خالی مواجه شده است که باید برای آن فکری کرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین به برنامه این وزارت خانه در شرایط تحریم اشاره کرد و افزود: در حال حاضر حدود ۳ هزار دانشجوی خارجی داریم و از دانشگاه‌ها خواسته‌ایم تعداد دانشجویان خارجی را افزایش دهند. هر چند با توجه به تحریم‌ها، شرایط کمی سخت است؛ اما تلاش می‌کنیم روند بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها را ادامه دهیم.

توان بالای آموزش پزشکی در داخل کشور

وی در ادامه گفت:اعزام دانشجو به دلیل مشکلات ارزی با کاهش مشخصی روبرو بوده است. البته ما این اتفاق را مشکل نمی‌دانیم؛ چون آموزش در داخل کشور به خوبی انجام می‌شود.

 لاریجانی در پایان درباره انتقال دانشجویان ایرانی از خارج به داخل کشور اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰ هزار دانشجوی ایرانی در گروه‌های علوم پزشکی در خارج از کشور تحصیل می‌کنند که از این تعداد ۷ هزار نفر در دانشگاه‌های معتبر و ۳ هزار نفر در دانشگاه‌های غیر معتبر هستند که این سه هزار نفر در صورت تمایل به بازگشت نیاز به تغییر دانشگاه خود دارند.

 


 

خبرنگار: پروین‌مرادی

 


نام:
ایمیل:
* نظر: