اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۱۴۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۴ - ۲۰ تير ۱۳۹۸ - 11 July 2019
وزیر امورخارجه گفت: انتخابات امسال و سال آینده دارای ارزشی راهبردی برای کشور است و بار‌ها ثابت کرده ایم امریکا با فشار نمی‌تواند با مردم ایران صحبت کند.

ظریف:انتخابات پیش‌رو، دارای ارزشی راهبردی است

به گزارش عصرپرس، محمدجواد ظریف در اجلاس سراسری فرمانداران کشور گفت: تحریم بعنوان حرکت ضدانسانی و جنایت علیه بشر می‌تواند به مردم فشار اقتصادی وارد، اما نمی‌تواند مردم را از حاکمیت جدا کند.

وی ادامه داد: اگر ادبیات تحریم را بخوانیم، هدف کلاسیک تحریم می‌گوید با فشار آوردن به مردم می‌توانیم یک نتیجه سیاسی بگیریم یعنی فشار اقتصادی منجر به نتیجه سیاسی شود، یعنی مردم را با فشار از حاکمیت جدا کنیم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه امروز نیز سیاست فشار حداکثری برای جدا کردن مردم از حاکمیت است، اظهار داشت: امریکا در شرایط کنونی احساس می‌کند که از نظر سیاسی و میدانی شکست خورده است، شب گذشته امریکا جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را تشکیل داد و در این جلسه خودش منزوی شد، من نمی‌دانم با چه عقل و درایتی این کار را انجام داده است.

ظریف افزود: ابرقدرت جهان، بزرگ‌ترین قدرت سیاسی و اقتصادی، عضو شورای حکام که همه متحدین آن نیز عضو شورای حکام هستند، حتی نتوانست یک بیانیه یک خطی از رئیس شورای حکام بگیرد.

وی با بیان اینکه امریکا در سال گذشته ۴ بار جلسه شورای امنیت را تشکیل داد، اظهار داشت: یک بار خود رئیس جمهور امریکا در جلسه شورای امنیت شرکت کرد و یکبار نیز وزیر خارجه این کشور حتی در جلسه نشست تا کارشناس بعضی کشور‌ها هم سخنرانی کردند، اما نتوانست یک کلمه از شورای امنیت علیه ایران بگوید.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: آن‌ها هر بهانه‌ای که توانستند آوردند از موشکی، یمن و منطقه مطرح کردند، اما نتوانستند یک قطعنامه از شورای امنیت بگیرند.

ظریف گفت: امریکا روز گذشته نیز در برابر اقدام قانونی ایران دوباره به شورای حکام رفت و خیال کرد می‌تواند این کار را انجام دهد، امریکا در صحنه سیاسی در دنیا منزوی شده است.

وی با بیان اینکه امریکا در صحنه میدانی احساس می‌کند در خاورمیانه شکست خورده است، اظهار داشت: البته یکی از دلایل شکست امریکا، مقاومت مردم و همراهی جمهوری اسلامی ایران با مقاومت است که یک نقطه برتر ایران در ۴۰ سال گذشته بوده، اما یک نکته دیگری که باعث پیروزی ایران و قدرت مقاومت شده، سیاست‌ها و انتخاب‌های غلط امریکا و متحدین منطقه‌ای آن است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: ما نبودیم که از طالبان و القاعده حمایت کردیم، ما نبودیم که به صدام ۷۰ میلیارد دلار پول سعودی دادیم، ما نبودیم که به صدام آواکس امریکایی، اگزوست فرانسوی، چیفتن انگلیسی، میگ روسی، کرم ابریشم چینی و سلاح شیمیایی آلمانی دادیم. ما نبودیم که از داعش حمایت کردیم و ما نبودیم که نخست وزیر یک کشور را سه هفته در زندان نگه داشتیم، ما نبودیم که علیه مردم یمن از بالاترین سلاح‌ها استفاده کردیم.

ظریف تأکید کرد: آن‌ها اشتباه و از سیاست‌های اشتباه استفاده کردند و انتخاب‌های اشتباه داشتند.

وی ادامه داد: آن‌ها از دیکتاتورها، قاتل ها، تروریست ها، کسانی که علیه مردم خودشان از خشونت استفاده کردند و همین طور از اشغالگران صهیونیست و از کسانی که حقوق مردم فلسطین را زیرپا می‌گذارند حمایت کردند و نتیجه آن نیز این شد که در منطقه منزوی شدند.

وزیر امور خارجه گفت: آن‌ها تعهدات بین المللی خود را زیرپا گذاشتند نه فقط با ایران، بعضی از دوستان ما می‌گویند برجام استحکام نداشت و برای همین امریکا آن را زیرپا گذاشت، حالا برجام محکم نبود که خیلی هم بود، انشاءالله در آینده هم بیشتر خواهیم دید، منافع ملی اجازه نمی‌دهد ما فیلم بسازیم، البته پول هم نداریم.

ظریف ادامه داد: گفتند برجام محکم نبود آیا نفتا هم محکم نبود؟ آیا توافق موشکی با روسیه که توافق بین دو ابرقدرت امریکا و شوروی سابق بود هم محکم نبود؟ آیا اساسنامه یونسکو و کنوانسیون محیط زیست هم محکم نبود؟ یعنی آیا همه دنیا و هر کسی که توافق کرد، سر همه کلاه رفته است؟ نه. سیاست امریکا سیاست یکجانبه گرایی است که این سیاست منجر به انزوای جهانی امریکا شده است.

وی افزود: روز گذشته در جلسه دیدیم، اگر عاقلانه رفتار کنیم انشاءالله بازهم خواهیم دید.

ظریف تأکید کرد: اگر براساس سه اصل رهبری یعنی عزت، حکمت و مصلحت رفتار کنیم حتماً نتایجش را خواهیم دید.

 انتخابات پیش‌رو، دارای ارزشی راهبردی است

محمدجواد ظریف در اجلاس سراسری فرمانداران کشور افزود: اگر اولین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره جنگ ایران و عراق را نگاه کنید، تاریخ آن به یک هفته پس از آغاز جنگ بازمی گردد و در آن قطعنامه حتی گفته نشده است که عراق از سرزمین‌های ایران خارج شود.

وی ادامه داد: کلیشه‌ای در سازمان ملل وجود دارد که بر اساس آن، هر جنگی که اتفاق می‌افتد می‌گویند آتش بس و عقب نشینی. اما قطعنامه ۴۷۹ شورای امنیت، قطعنامه‌ای است که پس از هفت روز از آغاز جنگ تصویب شد و حتی این کلیشه را نیز رعایت نکرد.

وزیر امور خارجه با بیان این که آن‌ها حتی ظاهرسازی هم نکردند، اظهار داشت: این سیاست غلط که حتی ظاهرسازی هم نکنند از خلق و خوی استکباری آن‌ها ناشی می‌شود و از ابتدای انقلاب وجود داشته است.

ظریف افزود: از ابتدای انقلاب، مردم، این سیاست غلط را با دست خالی و امکانات کم به شکست کشاندند؛ همین بسیجی‌ها و رزمندگان و مردم عادی در آن زمان این سیاست را به شکست کشاندند و دوباره هم این سیاست را به شکست کشاندند.

وی گفت: آن‌ها بار‌ها پیش بینی کردند با سیاست‌ها و فشار‌های خود می‌توانند مردم ما را به زانو درآورند، اما مردم هر بار با حضور خود ثابت کردند این سیاست موفق نخواهد شد.

وزیر امور خارجه تأکید کرد: ان شاءالله امسال نیز مردم با حضورشان در انتخابات، بار دیگر ثابت خواهند کرد این سیاست آن‌ها یک سیاست شکست خورده است.

ظریف با بیان این که مهم نیست چه کسی در انتخابات پیروز می‌شود، اظهار داشت: مهم این است در انتخابات، ایران پیروز می‌شود و امریکا شکست می‌خورد.

وی تصریح کرد: انتخابات امسال و سال آینده دارای ارزشی راهبردی برای کشور است و بار‌ها ثابت کرده ایم امریکا با فشار نمی‌تواند با مردم ایران صحبت کند.

وزیر امور خارجه افزود: در انتخابات سال ۹۲، امریکایی‌ها خیال کرده بودند مردم ایران با صندوق رأی قهر کرده اند، نه فقط پیش بینی کرده بودند بلکه می‌گفتند مردم بعد از سال ۸۸ به پای صندوق رأی نخواهند آمد، اما ۷۳ درصد مردم آمدند و در انتخابات شرکت کردند.

ظریف گفت: با تمام صداقت می‌گویم آن چه باعث شد بتوانیم در مقابل شش قدرت جهانی بایستیم، مقابله کنیم و توافقی را به نتیجه برسانیم که رئیس جمهور امریکا می‌گوید بدترین توافق در تاریخ امریکا است، ذکاوت ما نبود بلکه حمایت مردم بود.

به گزارش صداوسیما، وی ادامه داد: این بود که امریکایی‌ها فهمیده بودند با حضور مردم در انتخابات و با حضور ۷۳ درصدی همین مردم، فارغ از این که چه کسی پیروز شد، با این حضور آن‌ها فهمیدند تحریم به نتیجه‌ای که آن‌ها می‌خواهند نخواهند رسید.

 

 

 

 

 


نام:
ایمیل:
* نظر: