اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۴۱۴۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۴ - ۱۹ تير ۱۳۹۸ - 10 July 2019
وزیر امور خارجه:
ظریف تاکید کرد: موضع ایران بسیار شفاف است و هیچ گاه مذاکره تحت فشار امکان پذیر نیست.

سازوکار ماشه هیچ جایگاهی نداردبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس از صداوسیما، محمد جواد ظريف وزیر امور خارجه در حاشیه جلسه هیئت دولت با اشاره به اینکه مشکل اصلی اروپاییان فعلا آمریکاست که از برجام خارج شده و باید اروپایی‌ها این مشکل را حل کنند

وزیر امور خارجه افزود: باید فشار‌ها و تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران را متوقف کنند و بعد از آن برای اجرای برجام می‌توان صحبت کرد.

وي در پاسخ به سوالی در خصوص جلسه امروز شورای حکام گفت: خیلی جالب است کشوری که برجام را نقض کرده برای اقدامی که داخل برجام است و هیچ ارتباطی با پادمان و پروتکل الحاقی ندارد، تشکیل جلسه داده است.

وی افزود: شورای حکام موضوعیتی در این زمینه ندارد جز در حوزه برجام که آن را هم باید آژانس باید گزارش دهد.

ظریف افزود: خیلی جالب است کشوری که برجام را پاره و آن را نقض نموده برای رسیدگی به اقدامی توسط ایران که از سوی آن‌ها نقض برجام است تقاضای جلسه کرده است.

ظریف در پاسخ به سوالی در خصوص تهدید غربی‌ها برای عملیاتی کردن اجرای سازوکار ماشه گفت: ماشه قابل عملیاتی شدن نیست و برجام یک ساز و کاری دارد و آن ساز و کار بر این است که مانع نقض برجام شود.

وی با اشاره به اینکه برجام نقض شده و جمهوری اسلامی ایران آن ساز و کار را عملیاتی کرده است گفت: در ۵ نامه که به موگرینی نوشتم چه قبل از خروج آمریکا و به ویژه بعد از خروج آمریکا رسما ساز و کار ماده ۳۶ عملیاتی و جلسه کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزرا برگزار و در سطح وزرا در جلسه اول ۱۱ تعهد به ایران داده شد و در جلسه دوم این ۱۱ تعهد مورد تاکید قرار گرفت.

وی افزود:، اما تاکنون حتی یکی از این ۱۱ تعهد اجرا نشد و اروپایی‌ها علاوه بر اینکه این تعهدات را اجرا نکردند تعهدات خودشان را نیز نقض کردند.

ظریف تاکید کرد: اقداماتی که اخیرا انگلیس انجام داده نقض تعهد آنهاست، چون این اقدام را از طرف آمریکا و در اجرای تحریم‌های نفتی آمریکا انجام داده و هیچ ارتباطی با سوریه ندارد و صرفا کاری است که از طرف گروه بی، انگلیسی‌ها آن را انجام داده اند.

ظریف توقیف کشتی حامل نفت ایران را نقض اساسی برجام دانست و گفت: اقداماتی که برخی کشور‌های اروپایی در دستگیری ایرانیان از طرف آمریکا انجام داده اند نیز نقض برجام است.

وی با اشاره به اینکه سازوکار ماشه در مورد ایران اصلا جایگاهی ندارد گفت: چرا که ایران از روش جبرانی داخل برجام استفاده کرده است و اروپایی‌ها دارند استفاده ابزاری می‌کنند.

او افزود: البته خودشان می‌دانند مکانیزم ماشه جایگاهی ندارد و اعلام کرده اند که این به معنی استفاده از مکانیزم ماشه نیست.

از طرح «فریز» فرانسوی‌ها بی اطلاع هستم

وزیر امورخارجه کشورمان با تاکید بر حقوق بر زمین مانده ایران دربرجام گفت: از طرح «فریز» که گفته می‌شود فرانسوی‌ها به تهران می‌آورند بی اطلاع هستم.

محمدجواد ظریف در جمع خبرنگاران درباره «طرح فریز» که گفته می‌شود نماینده فرانسه قرار است به تهران پیشنهاد بدهد، گفت: ما نمی‌دانیم این طرح چه هست و درباره آن چیزی نشنیده ایم؛ اما کاملا مشخص است که ما به حقوق خودمان عمل می‌کنیم، اما طرف مقابل دارد حقوق ما را نقض می‌کند. راه حل این مشکل این است که تروریسم اقتصادی علیه ما برداشته شود.

وزیر امورخارجه درباره اقدام متقابل دستگاه دیپلماسی نسبت به اقدام انگلیس در تجاوز به نفتکش گریس یک، اظهار داشت: دستگاه دیپلماسی نه ابزاری دارد که عمل متقابل کند و نه می‌تواند نفتکش را روی دریا بگیرد؛ ابزار دستگاه دیپلماسی احضار سفیر است، توئیت است و ما با این ابزار‌ها کار می‌کنیم. ابزار اقدام متقابل دست کسان دیگری است که اگر قرار باشد عمل کنند باید آن‌ها انجام بدهند.

مسئول دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه انگلیسی‌ها با هدف فشار بر ایران برای آزادی نازنین زاغری به نفتکش گریس تجاوز کردند، گفت: چنین پیشنهادی نشده و این اقدام یک راهزنی دریایی است و اصلا جایگاهی ندارد که با این اقدام بخواهند معامله‌ای انجام دهند.

وی با اشاره به گام‌های ایران برای خروج از برجام گفت: این گام‌ها بستگی به خودمان دارد؛ برجام یک امکان به جمهوری اسلامی داد که بتواند از این امکان استفاده بکند؛ گام‌هایی که می‌توانیم طراحی بکنیم بستگی به خودمان دارد، اما اینکه تلاش کنیم زودتر از برجام خارج شویم ممکن است بعضی‌ها به خاطر مسائل سیاسی در داخل دوست داشته باشند، اما اگر خروج ما در حوزه منافع ملی ما باشد کسانی که باید برای منافع ملی تصمیم بگیرند می‌گیرند.

ظریف درباره اقدامات حقوقی ایران بعد از تجاوز انگلیس به نفتکش تصریح کرد: این نفتکش نه مالکیتش برای ایران است و نه پرچمش؛ پیگیری حقوقی به این معنی است کسی که مالکیت یا پرچم را دارد او باید پیگیری کند.

وزیر امورخارجه در این باره افزود: ما داریم فعلا پیگیری سیاسی می‌کنیم و صاحبان نفت و نفتکش می‌توانند پیگیری حقوقی انجام دهند.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره پهپاد متجاوز امریکایی در محدوده هوایی ایران نیز گفت: اولین کسانی که درباره پهپاد امریکایی ورود داشتند و مانع از این شدند که امریکایی‌ها بتوانند روایت غلط شان را به دنیا ارائه دهند ما بودیم و شاید از این طریق مانع این شدیم که امریکایی‌ها احساس کنند می‌توانند عملی انجام دهند؛ در واقع همکاری بسیار خوبی با ستاد کل داشتیم که باعث شد بتوانیم با فاصله بسیار کمی هم سفیر سوئیس را احضار کنیم، هم اعتراض کنیم و هم اطلاع رسانی کنیم و هم نامه بزنیم به دبیرکل سازمان ملل. ما اقدامات خودمان را انجام دادیم البته پول ندادیم درباره اش فیلم بسازیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: