اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۴۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۴ - ۱۹ تير ۱۳۹۸ - 10 July 2019
وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛
اسلامی با تشریح تمهیدات وزارتخانه راه و شهرسازی برای ساماندهی بازار مسکن، گفت: وزارت راه و شهرسازی در اصلاحیه‌ای ماده ۵۳ قانون مالیات‌های مستقیم، برای اجرای تبصره ۱۱ اقدام کرده و آن را به دولت فرستاده است؛ در این راستا مشوق‌هایی برای صاحبخانه‌هایی که مراعات مستاجران را می‌کنند، در نظر گرفته شد.

به گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی امروز در حاشیه جلسه هیات دولت با خبرنگاران در خصوص بازار مسکن و تمهیدات وزارت راه و شهرسازی و مالیات بر خانه‌های خالی اظهار داشت: در حال حاضر، خانه‌های خالی عاملی شده که منابع کشور در تله قرار بگیرد. معقتدیم اگر این خانه‌ها وارد سیستم عرضه شوند، خود به خود به ایجاد رونق تولید و ساخت و ساز در بخش مسکن کمک می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد تحرک در بخش مسکن یک امر ضروری است خاطرنشان کرد: قانون هم برای این اقدام وجود دارد اما نکته مهم این است که یک سیستم اطلاعاتی دقیقی باید وجود داشته باشد که سازمان امور مالیاتی بتواند این خانه‌ها را شناسایی کند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: از ابتدا در این قانون به صورت دقیق پیش‌بینی نشده که آن دستگاهی که بیشترین اشراف را به این موضوع و به داده‌های اطلاعاتی  دارد، بتواند محور باشد. این موضوع را دنبال کرده‌ایم و تعاملی که بین دستگاه‌ها ایجاد شده تا سیستم‌های اطلاعاتی را به یکدیگر متصل سازیم که سازمان بهره‌بردار از این اطلاعات، سازمان امور مالیاتی باشد.

اسلامی درباره زمان اجرای این قانون اظهار کرد: به دنبال این هستیم که این سیستم در سال جاری به اجرا برسد.

ساماندهی بازار اجاره بها

محمد اسلامی در خصوص برنامه های وزارت راه و شهرسازی در ساماندهی بازار اجاره بها، اعلام کرد: دولت هیچگاه در حوزه اجاره‌بها مداخله‌ای نداشته است. بدین‌معنا، قانون‌هایی که در این رابطه وجود دارد از جمله قانون مالک و مستاجر عمدتا ناظر به بخش حقوقی طرفین بوده است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه دولت هیچگاه در بخش اجاره‌بها وارد تعرفه و قیمت نشده است، افزود: وزارت راه و شهرسازی در اصلاحیه‌ای روی ماده ۵۳ قانون مالیات‌های مستقیم، در تبصره ۱۱ اقدام کرده است و آن را به دولت فرستاده است که بر اساس آن مشوق هایی را برای صاحبخانه‌هایی که مراعات مستاجر را  دارند و در حق مستاجران احجاف نمی کنند، در نظر بگیرد.

اسلامی ادامه داد: بر اساس این اصلاحیه که در کمیسیون دولت برای بررسی و تصویب قرار دارد یک نوع مالیات و مشوق‌هایی را  در نظر گرفته‌ایم تا کسانی که اجاره‌نامه‌های بالای یکسال و بیش از یکسال را به امضا می‌رسانند و شاخص‌های معمول را برای اجاره در نظر می‌گیرند، تشویق شوند.

مالیات بر خانه های خالی 

وی خاطرنشان کرد: در خصوص پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در اصلاحیه ماده ۵۳ قانون مالیات‌های مستقیم، سازمان امور مالیاتی روی فوق بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار امیدواری کرد تا اینکار در کمیسیون دولت به نتیجه برسد و کسانی که اجاره نامه های بالای یکسال و بیش از یکسال را منعقد می کنند، تشویق شوند.


نام:
ایمیل:
* نظر: