اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۴۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۱ - ۱۹ تير ۱۳۹۸ - 10 July 2019
با حضور رییس جمهور انجام می شود؛
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی گفت: این نیروگاه با ظرفیت ۳۲۰ مگاوات بخش بخار و ۹۰مگاوات در جهت سیستم خنک کننده در مجموع ۴۱۰ مگاوات با حضور ریاست جمهور در هفته آينده به بهره برداری می رسد .

وارد مدار شدن نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان به ظرفیت هزار و ۴۳۴ مگاوات

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، محسن طرز طلب مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی به مناسبت بهره برداری رسمی از واحد یک ‌بخار و راه اندازی واحد دوم بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان، گفت:ظرفیت کل این نیروگاه هزار۴۳۴ مگاوات است که بخش بخار آن با ۳۲۰ مگاوات و ۹۰مگاوات در جهت سیستم خنک کننده در مجموع ۴۱۰ مگاوات با حضور ریاست جمهور در هفته آينده به بهره برداری می رسد .

صرفه جویی ۴۵۰ میلیون دلاری هر واحد بخار نیروگاه

طرز طلب در ادامه با اشاره به ۲۵۰ میلیون متر مکعب صرفه جویی سوخت در هر واحد بخار به ارزش ۴۵۰ میلیون دلار، گفت: هزینه سرمایه گذاری در هر واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان ۱۳۰ میلیون یورو می باشد.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی در ادامه گفت:این نیروگاه توسط گروه مپنا در حال احداث است،همچنین با وارد مدار شدن آن نیاز منطقه خراسان شمالی، جنوبی و رضوی را بر طرف کرده و علاوه بر آن نیز به پایداری شبکه کمک می کند.

راندمان ۴۹/۹ درصدی نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان

وی در ادامه راندمان این نیروگاه را ۴۹/۹ درصد اعلام کرد ‌و گفت: این نیروگاه با هدف افزایش تولید برق منطقه و تامین بخشی از تقاضا شبکه سراسری برق کشور و کمک به پایداری شبکه راه اندازی شده است .

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی در ادامه دیگر اهداف این نیروگاه را استفاده از حداکثر توان مهندسی داخل کشور و ارتقا دانش فنی در ساخت نیروگاه های حرارتی دانست و گفت: تا پایان سال واحد دوم و سوم این نیروگاه وارد شبکه سراسری می شود.

طرز طلب گفت: با برنامه ریزی هایی که در پنج سال گذشته برای صرفه جویی در مصرف سوخت انجام شده تامین ۷هزار و ۵۰۰ مگاوات در دستور کار قرار گرفته که تاکنون ۵ واحد بخار وارد مدار شده و پنج واحد دیگر با ظرفیت ۱۶۰۰ مگاوات تا پایان سال سنگرون و تا سال ۱۴۰۰ به  ۳۵۰۰ مگاوات افزایش می یابد.

به گفته مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید و نیروی برق حرارتی ۵ واحد جدید بخار عسلویه، گل گهر، پرند، فردوسی و سبلان در بخش خصوصی تا پایان سال وارد مدار می شود که نیم درصد به راندمان کشور اضافه خواهد کرد.

تحریم ها تاثیری در تامین قطعات نیروگاهی نداشته است

طرز طلب در ادامه در پاسخ به این سوال خبرنگار عصرپرس مبنی بر اینکه تحریم ها تاثیری در تامین تجهیزات خارجی داشته است یا خیر؟ گفت: ۹۵ درصد تجهیزات نیروگاهی در داخل کشور و با توان داخلی و از طریق ۱۰۸ شرکت تامین می شود اما تولید برخی از تجهیزات صرفه اقتصادی ندارد به همین دلیل از خارج کشور وارد می شود.

وی افزود: تحریم ها تاثیر چندانی بر ورود قطعات به کشور نداشته اما در بخش جابجایی هزینه قطعات با کندی مواجه شده ایم.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید و نیروی برق حرارتی در ادامه با اشاره به اینکه ۳ هزار مگاوات نیروگاه فرسوده در آینده باز نشسته می شوند، گفت: تا کنون در همین راستا واحد جدید نیروگاه طرشت به ظرفیت ۲۵ مگاوات هفته آینده جایگزین می شود و قرارداد نیروگاه جدید ری نیز امضا خواهد شد.

پرداخت ۱۳ هزار میلیاردی بدهی شرکت مادر تخصصی برق حرارتی

طرز طلب در ادامه به تسویه ۱۳ هزار میلیارد بدهی شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی اشاره کرد و گفت: از ۱۵ هزار میلیارد بدهی شرکت ۱۳ هزار میلیارد تومان آن تسویه شده و در حال حاضر نیز ۵ هزار میلیارد به بخش خصوصی و ۲۲۰۰ هزار میلیارد به بانک مرکزی بدهی داریم.


خبرنگار: پروین مرادی


نام:
ایمیل:
* نظر: