اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۴۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۱۸ تير ۱۳۹۸ - 09 July 2019
مدیرکل دفتر طرح جامع و مدل‌های حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی:
مدیرکل دفتر طرح جامع و مدل‌های حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه زیرساخت‌های اولیه لجستیک در کشور نیازمند سرمایه‌گذاری سالانه ۱۵ هزار میلیارد تومان است، گفت: طرح جامع حمل‌ونقل که تا یک ماه آینده رونمایی می‌شود، مکمل سند آمایش مراکز لجستیک است که موجب سوق یافتن بودجه به سمت پروژه‌های برخوردار از توجیه فنی اقتصادی بیشتر می‌شود.

زیرساخت‌ لجستیک نیازمند سرمایه‌گذاری سالانه ۱۵ هزار میلیارد تومانی استبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس به نقل از پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، مهدی صفری‌مقدم در نخستین میز ملی لجستیک ایران که به میزبانی منطقه آزاد ماکو برگزار شد با اشاره به اقدامات وزارت راه‌ و شهرسازی در حوزه لجستیک اظهار داشت: طبق مطالعات جهانی، کشورهای همسایه و رقیب ایران تا دو درصد تولید ناخالص ملی خود را در حوزه زیرساخت لجستیک سرمایه‌گذاری می‌کنند. از این رو ایران برای افزایش سهم خود در حوزه ترانزیت، تجارت بین‌المللی و ترانشیپ کالا نیازمند سرمایه‌گذاری همسان با رقبای خود در منطقه است.

وی افزود: در میان کشورهای همسایه، گرجستان بیش از دو درصد، ترکیه بیش از یک درصد و آذربایجان نزدیک به دو درصد تولید ناخالص ملی خود را در حوزه زیرساخت لجستیک سرمایه‌گذاری می‌کنند. این درحالی است که رقم سرمایه‌گذاری همسایگان جنوبی و حوزه خلیج‌فارس برای توسعه های لجستیکی رقم بسیار قابل توجهی است.

مدیرکل دفتر طرح جامع و مدل‌های حمل‌ونقل وزارت راه‌وشهرسازی بودجه‌های دولتی برای توسعه مراکز لجستیکی را ناکافی دانست و گفت: در ستاد مراکز لجستیک به دنبال تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با پیشنهاد سیاست‌های مالکیت سرمایه‌گذاری هستیم. و از طرفی کمک‌های دولتی برای ایجاد زیرساخت‌های اولیه معطوف می‌شود.

صفری مقدم در ادامه بیان کرد: برای ایجاد زیرساخت‌های اولیه لجستیکی نیازمند سرمایه‌گذاری سالانه ۱۵ هزار میلیارد تومان هستیم. که باعث می‌شود بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه تشویق و احساس امنیت کنند.

وی با اشاره به مدل‌های بین‌المللی سرمایه‌گذاری در لجستیک بیان داشت: براساس اعلام مراجع بین‌المللی از جمله UNSCOP که ایران نیز عضو آن است با مدل مشارکت عمومی – خصوصی و قراردادهای PPP زیرساخت‌های اولیه را دولت و تجهیزات مورد نیاز از سوی بخش خصوصی فراهم می‌شود.

مدیرکل دفتر طرح جامع و مدل‌های حمل‌ونقل با بیان اینکه سند آمایش مراکز لجستیک در سال ۹۷ تدوین و ابلاغ شده است، گفت: فاز اول طرح جامع حمل‌ونقل نیز تا یک ماه آینده رونمایی می‌شود. که مکمل اصلی سند آمایش مراکز لجستیک است.

وی در پایان تأکید کرد: با قرارگرفتن سند آمایش مراکز لجستیک و طرح جامع حمل‌ونقل، طبق برنامه‌ریزی باید بودجه به سمت پروژه‌های دارای توجیه فنی اقتصادی بیش‌تر سوق یابد.

صفری مقدم در ادامه یادآور شد: سند آمایش مراکز لجستیک به همت وزارت راه  شهرسازی در سال گذشته تدوین شد. و منطقه آزاد ماکو به عنوان یکی از مراکز مهم لجستیکی در این سند مشخص شده است. به همین خاطر باید بررسی‌هایی برای فراهم شدن شرایط تسهیل در سرمایه‌گذاری لجستیک انجام شود.

وی افزود: یک  اقدام دیگر تسهیل در شکل‌گیری شرکت‌های لجستیکی برای ارائه خدمات بهینه به صاحبان کالا است. در حال حاضر قوانین و مقررات دست و پاگیری برای شرکت‌های علاقه‌مند به کار در حوزه لجستیک وجود دارد. از این رو در وزارت راه وشهرسازی آیین‌نامه جامعی تصویب شده است که بر مبنای آن این شرکت‌ها بتوانند در قالب یک شرکت و فرایند پنجره واحد فعالیت‌های لجستیکی خود را تجمیع کنند. و تمامی مجوزهای لازم برای ارائه خدمات لجستیکی از طریق همان پنجره‌ی واحد صادر شود.

وی با اشاره به یکپارچه‌سازی فعالیت‌ها و فرایندها که از سوی وزارت راه‌وشهرسازی در حوزه لجستیک انجام شده است، خاطرنشان کرد: در راستای این اقدام ما به دنبال دستیابی به معماری جدیدی هستیم که این پروژه در وزارت راه‌وشهرسازی شروع شده و در حال مذاکرات و ارزیابی اطلاعات هستیم و قرار است در سه لایه کسب‌وکار، سامانه‌ی اطلاعاتی، سخت‌افزاری و هوشمندسازی لجستیک یک فرایند معماری یکپارچه ارائه شود تا بتواند تبادل اطلاعات بین دستگاه‌ها را تسهیل کند.

صفری مقدم یادآور شد: اقدام فوق، هماهنگی بین دستگاه‌های لجستیک را افزایش می‌دهد و به ماندگاری کالا، کاهش هزینه و انجام سریع اقدامات لجستیکی می‌انجامد.  

نام:
ایمیل:
* نظر: