اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۴۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۷ - ۱۷ تير ۱۳۹۸ - 08 July 2019
معاون اول رییس جمهور با اشاره به شرايط حساس منطقه و نيز همدستي عربستان و رژیم صهیونیستی براي مقابله با ايران، گفت: از نخبگان و صاحبنظران كشور انتظار مي رود مسائل منطقه را با دقت رصد كنند و هشدارهاي لازم را به موقع اعلام نمايند.

جهانگيري: نخبگان كشور مسائل منطقه را با دقت رصد كنند

به گزارش عصرپرس، اسحاق جهانگيري پيش از ظهر امروز( دوشنبه ) در نشست روساي دانشگاه ها و موسسات پژوهشي و فناوري كه با موضوع هم انديشي دانشگاه و دولت در شرايط تحريم در دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد، با اشاره به خروج يك جانبه آمريكا از برجام و وضع تحريم ها عليه ايران اظهار داشت: آمريكايي ها اجازه ندادند كه ملت ايران از دستاوردهاي برجام بهره مند شوند و پس از خروج از برجام تحريم هاي سنگيني را عليه ايران وضع كردند.

وي با اشاره به اينكه تحريم هاي اعمال شده علیه کشورمان در سالهای ۹۰ و ۹۱ تفاوت فاحشي با تحريم هاي جاري دارد، افزود: آمريكايي ها در تحريم هاي جديد تمام قدرت و توان خود را بكار گرفته و با حضور و پيگيري در كشورهاي منطقه و كشورهاي اروپايي به تعبير خودشان جنگ اقتصادي واقعي عليه ملت ايران به راه انداخته اند.

جهانگيري ادامه داد: يكي از اهداف اصلي آمريكايي ها در تحريم ها اعمال فشار بر مردم و ايجاد تنگناي اقتصادي در كشور است تا از اين طريق مردم را عليه نظام بشورانند و منجر به فروپاشي نظام و يا حداقل فروپاشي اقتصاد كشور شود.

معاون اول رييس جمهور افزود: آمريكايي ها همزمان با جنگ اقتصادي، جنگي رواني نيز عليه ملت ايران آغاز كردند كه متاسفانه شايد در اين بخش تا حدي فضا را از دست داديم اما خوشبختانه به فضل الهي امروز هم در بخش اقتصادي و هم در بخش رواني وضعيت كشور تثبيت شده و شرايط براي مقابله با تحريم ها مهيا است.

وي ادامه داد: پس از خروج آمريكا از برجام، جمهوري اسلامي ايران به تمامي تعهدات خود در چارچوب برجام پايبند بوده است اما طرف مقابل كه پنج كشور بزرگ هستند كمترين قدمي در راستاي اجراي تعهدات برجام برنداشته اند و طبيعي است كه ايران در مقطعي از خود عكس العمل نشان دهد چرا كه هم دوره اي دارد.

جهانگيري با اشاره به اينكه كاهش تعهدات جمهوري اسلامي ايران در برجام مطابق مواد ۲۶ و ۳۶ برجام است،‌ اظهار داشت: ايران مي تواند برخی تعهدات نظیر افزایش ذخایر اورانيوم را غني شده در كشور بیش از ۳۰۰ كيلوگرم و درصد غني سازي اورانيوم نيز از ۳.۶۷ افزايش دهد اما همواره تاكيد كرده ايم كه كاهش تعهدات ايران در چارچوب برجام درصورت پايبندي طرف مقابل به تعهدات، قابل بازگشت است.

معاون اول رييس جمهور اضافه كرد: اخيراً در مذاكراتي كه برخي روساي جمهور كشورهاي طرف قرارداد برجام با رييس جمهور انجام داده‌اند از ايران درخواست كرده اند تا پيش از شروع گام دوم كاهش تعهدات، يك هفته فرصت به آنان داده شود و اين در حالي است كه در ۱۴ ماه گذشته هيچ اقدام عملي انجام نداده اند و حالا يك هفته فرصت مي خواهند.

وي در ادامه با اشاره به شرايط حساس منطقه و نيز همدستي عربستان و رژیم صهیونیستی براي مقابله با ايران، گفت: از نخبگان و صاحبنظران كشور انتظار مي رود مسائل منطقه را با دقت رصد كنند و هشدارهاي لازم را به موقع اعلام نمايند.

جهانگيري افزود: در شرايط خطير پيش رو به صورت توأمان هم با محدوديت و هم با فرصت هايي روبرو هستيم كه اين محدوديت ها و فرصت ها تاثيرجدي و تعيين كننده اي بر همه نهادهاي كشور و بخصوص دانشگاه ها دارد و نقش و عملكرد آنها تحت تأثير اين شرايط قرار خواهد گرفت.

معاون اول رييس جمهور ادامه داد: در شرايط جديد پيش رو هيچ منظومه اي صاحب نظرتر و متخصص تر از جمع دانشگاهيان وجود ندارد و هيچ كس براي ارائه راهكارهايي در جهت برون رفت كشور از شرايط پيش رو ذيصلاح تر از دانشگاهيان نيست چرا كه آنها هم از بيماريهاي مزمن گذشته آگاهي دارند و هم ظرفيت ها و تنگناهاي كشور را به خوبي مي شناسند.

وي با بيان اينكه تجربه تاريخي در ادوار گذشته نشان مي دهد كه حل مسائل سياسي، اجتماعي و اقتصادي با اعتماد به دانشگاه ها قابل انجام است، گفت: البته بايد اين را در نظر داشته باشيم كه ضرورت ها، تنگناها و اولويت هاي دانشگاه ها در واقع ضرورت ها، تنگناها و اولويت هاي ملي و مربوط به كل كشور و حكومت است و نبايد اين مسائل را مختص به نهاد دانشگاه در نظر بگيريم چرا كه آينده كشور در دانشگاه ها رقم مي خورد.

جهانگيري با بيان اينكه دانشگاه عقل نقاد جامعه و نهاد زنده و پويايي است كه پيوند عميقي با جامعه دارد، گفت: دانشگاه نهادي نيست كه نتوان به آن نزديك شد و آن را نقد كرد. دانشگاه يك فرمانبر سياست نيست كه بتوان هر دستوري را به آن تحميل كرد بلكه يك نهاد علمي است كه مسائل را با انديشه و فكر مورد بررسي قرار داده و براي حل مشكلات راهكار ارائه مي دهد.

معاون اول رييس جمهور اضافه كرد: براي اينكه دانشگاه بتواند عقل نقاد جامعه باشد نيازمند استقلال علمي، آزادي هاي آكادميك، التزام اجتماعي و حاكميت اصول و هنجارهاي اخلاق علمي است و در درون دانشگاه نيز بايد از استقلال علمي دانشگاه ها حفاظت و حراست شود و اين مسئوليتي است كه بر دوش روساي دانشگاه ها قرار دارد.

وي افزود: در راستاي حفاظت و حراست از آزادي هاي آكادميك و اصول و هنجارهاي اخلاق علمي در دانشگاه ها، اخيراً آيين نامه اي در دولت براي شناسايي و برخورد با تقلب در پايان نامه ها و كارهاي علمي و تحقيقاتي تصويب شده كه البته اين آيين نامه تكمله اي دارد كه در كميسيون علمي دولت با پيگيري هاي وزير علوم، تحقيقات و فناوري تصويب خواهد شد.

جهانگيري با تاكيد بر اينكه دانشگاه ها مي توانند در زمينه خلاقيت و نوآوري كه نياز جدي امروز كشور است، گام هاي اساسي بردارند، اظهار داشت: ايفاي اين نقش از سوي دانشگاه ها مستلزم شجاعت و مسئوليت پذيري روساي دانشگاه ها است تا بتوانند اين مسئوليت مهم و كليدي را ايفا نمايند.

معاون اول رييس جمهور افزود: البته براي تحقق اين امر، حمايت دولت و همه نهادهاي حاكميتي نيز لازم است و بايد نسبت به دانشگاه حسن ظن وجود داشته باشد و حقوق و جايگاه دانشگاه به رسميت شناخته شود چرا كه امنيتي و سليقه اي كردن دانشگاه ها باعث منفعل شدن و ناكارآمدي دانشگاه ها خواهد شد.

وي با اشاره به برگزاري چند جلسه با روساي ۱۳ دانشگاه برتر كشور در خصوص حل مسائل كشور خاطرنشان كرد: اين دانشگاه ها در همين راستا كارگروه هايي را تشكيل داده اند و نظرات و راهكارهايي را به دولت ارائه كردند كه اين نظرات دستور كار برخي كميسيون هاي دولت شده است كه اميدوارم اين گونه تشكل هاي غيررسمي به ساير دانشگاه ها نيز تسري پيدا كند.

جهانگيري با اشاره به وقوع سيلاب و تخريب هاي ناشي از آن در ابتداي سال جاري، گفت: در جريان اين اتفاقات يكبار ديگر حضور يكپارچه و ملت بودن مردم ايران به نمايش گذاشته شد و به پيشنهاد رييس جمهور دانشگاه به دليل برخورداري از سرمايه علمي و سرمايه اجتماعي به عنوان نهادي تعيين شد تا در خصوص سيلاب و حضور مردم گزارش دقيقي تهيه و ارائه دهد.

معاون اول رييس جمهور با تاكيد بر نقش دانشگاه ها در توسعه علمي كشور، افزود: دانشگاه ها پيش نياز و زمينه ساز توسعه پايدار كشور هستند اما نقش دانشگاه محدود به توسعه علمي نيست بلكه در همه زمينه هاي عام توسعه نقش دارد و مي تواند سرمشق و پيشران باشد.

وي افزود: بايد كاري كنيم كه مشاركت عمومي در همه زمينه ها شكل گيرد و پيش نياز اين امر مهم اين است كه دانشگاه ها در همه مسائل كشور مشاركت داشته باشند و فقط نظاره گر نباشند و دانشجويان نيز دچار يأس نسبت به آينده نشوند.

جهانگيري يكي از مهمترين رسالت ها در مقطع فعلي را افق گشايي نسبت به آينده برشمرد و خاطر نشان كرد: اگر بي تفاوتي، نااميدي و يأس در جامعه ايجاد شود و مردم سرنوشت خود را از نظام جدا بدانند اين موضوعي خطرناك است و اگر اين اتفاق در درون دانشگاه ها رخ دهد خطرناك‌تر و مخرب‌تر خواهد بود.

معاون اول رييس جمهور گفت: لازمه تحرك در توسعه ملي و توسعه علمي كشور بالا بردن حس تعلق، همبستگي، اعتماد و مشاركت نخبگان جامعه در همه بخش ها و زمينه ها است.

وي در ادامه به نقش آفريني دانشگاه ها در شرايط پيش روي كشور و اجراي راهبرد انتخاب شده در اين مقطع اشاره كرد و گفت: مقام معظم رهبري مواكداً‌ در سخنراني هاي مختلف و بخصوص در سخنراني سالگرد ارتحال امام خميني (ره) تاكيد كردند كه راهبرد امروز جمهوري اسلامي ايران مقاومت است و به نظر مي رسد كه براي اجراي اين راهبرد راهي جز بالا بردن تاب آوري سياسي، اجتماعي، اقتصادي و مديريتي كشور نداريم چرا كه يكي از اهداف آمريكايي ها فشار بر طبقات مختلف جامعه و ايجاد نارضايتي در آنها بوده است.

جهانگيري با اشاره به شرايط دشوار زندگي مردم گفت: معيشت بخش وسيعي از مردم كشور امروز به سختي مي گذرد و حتماً يكي از مولفه ها در تاب آوري اقتصادي اين است كه چه كنيم تا مردم بتوانند اين شرايط را تحمل كنند كه در اين زمينه نقش دانشگاه ها و راهكارهايي كه به دولت پيشنهاد مي كنند بسيار تأثير گذار و مهم است.

معاون اول رييس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به تدوين بودجه سال ۹۸ كل كشور از سوي دولت و تذكر مقام معظم رهبري مبني بر اينكه بودجه بايد به گونه اي باشد كه شرايط تحريم از آن استنباط شود، گفت: پس از تاكيد ايشان، بودجه مورد بازنگري قرار گرفت و به ۴۰۷ هزار ميليارد تومان كاهش يافت و اين رقمي بود كه سازمان برنامه و بودجه آن را به عنوان رقمي اعلام كرد كه ديگر نبايد كاهش پيدا كند.

وي ادامه داد: پس از اين بازنگري توسط دولت، مجلس شوراي اسلامي بودجه را به ۴۴۷هزار ميليارد تومان افزايش داد و پس از آن مقام معظم رهبري تكليف ديگري را بر عهده دولت قرار دادند تا بودجه با حداقل اتكاء به درآمدهاي نفتي اصلاح شود كه پس از اين بازنگري بودجه به عدد ۳۶۸ هزار ميليارد تومان كاهش يافت كه در شوراي عالي اقتصادي قواي سه گانه به تصويب رسيد و مقام معظم رهبري نيز آن را تاييد كردند

جهانگيري خاطر نشان كرد: در حال حاضر براي اداره كشور دو راهكار پيش رو داريم كه يكي خلق منابع جديد بدون اتكاء به منابع نفتي و ديگري صرفه جويي در هزينه ها است.

معاون اول رييس جمهور با يادآوري اينكه ايران كشوري ثروتمند است كه از ذخاير و منابع عظيم نفت و گاز برخوردار است،‌ تصريح كرد: درآمد سالانه ما از بخش نفت حدود ۱۵۰ ميليارد دلار در سال بوده است و هر كشور قدرتمندي كه تمايل داشته باشد با ايران كار كند مي تواند براي دو سه سال آينده نفت ايران را پيش خريد كند.

وي با تاكيد بر اينكه برنامه كاهش هزينه ها و صرفه جويي بايد در همه بخش هاي كشور در دستور كار قرار گيرد گفت: سازمان برنامه و بودجه برنامه اصلاح ساختاري اقتصادي بودجه كشور را بر روي سايت اطلاع رساني خود قرار داده كه از دانشگاه ها و صاحب نظران كشور تقاضا داريم اين برنامه را مطالعه و در خصوص آن اظهار نظر كنند.

جهانگيري با بيان اينكه بايد در بخش تاب آوري سياسي و اجتماعي به حد قابل قبولي از اعتماد و اميد دست پيدا كنيم گفت: نبايد به مسائل داخلي بي توجه باشيم و همه كساني كه به ايران علاقمند هستند بايد امكان حضور در ميدان كار و فعاليت پيدا كنند همانطور كه مقام معظم رهبري در دوران انتخابات رياست جمهوري سال ۹۲ نيز اعلام كردند كه اگر نظام را هم قبول نداريد بخاطر ايران پاي صندوق هاي رأي حاضر شويد.

معاون اول رييس جمهور با تاكيد بر ضرورت هم افزايي قواي سه گانه و افزايش تاب آوري مديرتي، افزود: تاب آوري مديريتي يعني بتوانيم به موقع تصميم گيري كنيم و همه شهروندان احساس كنند كه نظام مي تواند ايران را از اين شرايط عبور دهد.

وي افزود: بايد به گونه اي برنامه ريزي كنيم كه در شرايط تحريم كه كشور با مشكلاتي روبروست، روند توسعه علمي كشور دچار وقفه نشود و اين رسالتي مهم بر دوش دانشگاه هاي كشور است كه در روند توسعه علمي كشور توقف بوجود نيايد.

جهانگيري ادامه داد: ما بايد از سرمايه هاي علمي، اساتيد و محققان كشور حراست و حفاظت كنيم و وضعيت معيشتي آنها را مورد توجه قرار دهيم تا اين سرمايه ها در معرض بي آيندگي و خروج از كشور قرار نگيرند.

معاون اول رييس جمهور ضرورت ارتباط دانشگاه و صنعت را مورد تاكيد قرار داد و با اشاره به تجربه موفق وزارت نفت در استفاده از توانمندي دانشگاه ها در پيشبرد برنامه هاي صنعت نفت كشور گفت: امروز كه گفته مي شود ۱۴۰ هزار دستگاه خودرو به خاطر نبود برخي قطعات در پاركينگ هاي خودرو سازان متوقف شده اند، لازم است دانشگاه ها به ميدان بيايند و نياز صنعت و توليد كشور را مرتفع كنند.

در اين مراسم دكتر غلامي وزير علوم، تحقيقات و فناوري هم با اشاره به اينكه دانشگاه ها در حل مسائل كشور سابقه اي طولاني دارند گفت: اساتيد و نخبگان دانشگاهي در بخش هاي مختلف پزشكي، فني و علوم انساني در دوران دفاع مقدس خود را نشان دادند و تقويت بنيه دفاعي كشور بدون همكاري و مشاركت دانشمندان و محققين به دست نمي آمد.

رييس دانشگاه الزهرا (س) هم در اين مراسم با بيان اينكه ماموريت و رسالت دانشگاه ها همواره پرداختن به مسائل كشور بوده است گفت: امروز كه در شرايط خاصي قرار گرفته ايم و دشمن درآمدهاي كشور را هدف گرفته، فرصتي براي كشور بوجود آمده تا با ارتباط هر چه بيشتر ميان دولت و دانشگاه بتوانيم بر اين مشكلات غلبه كنيم.


نام:
ایمیل:
* نظر: