اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۴۰۳۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۳ - ۱۴ تير ۱۳۹۸ - 05 July 2019
به دنبال سفر نخست وزیر پاکستان به کشورمان در اردیبهشت ماه سال جاری یکی از مواردی که مورد توجه مسئولان دو کشور همسایه قرار گرفت حجم پایین مبادلات تجاری و اقتصادی بود.
ایران و پاکستان در مسیر توسعه روابط تجاری و اقتصادیبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از شاتا، 1.5 میلیارد دلار تبادل تجاری میان ایران و پاکستان با لحاظ ظرفیت جغرافیایی، اقتصادی و روابط دیرینه دو ملت نشان از سطح پایین همکاری های اقتصادی دو طرف داشته و نخست وزیر پاکستان نیز در دیدار با اعضای اتاق بازرگانی بر این موضوع تاکید کرد.

نخست وزیر پاکستان: سطح مناسبات تجاری با ایران را گسترش می‌دهیم

نخست‌وزیر پاکستان در ملاقات با نمایندگان بخش خصوصی ایران، با اشاره به اینکه کشورهای موفق در اقتصاد جهانی، همواره از یک اسلوب پیروی کرده‌اند و آن، تعامل و توسعه روابط دو جانبه با کشورهای همسایه است، گفت: اگرچه کشورهای جنوب‌شرق آسیا که در اقتصاد به ببرهای آسیا معروف هستند، به خوبی از این الگو برای رشد و تعالی اقتصاد خود بهره برده‌اند اما متاسفانه کشورهای پاکستان، ایران، هندوستان و افغانستان که در همسایگی یکدیگر هستند و از ظرفیت بالایی در بخش‌های مختلف اقتصادی بهره دارند، نتوانسته‌اند روابط دوجانبه و چندجانبه اقتصادی میان خود را توسعه دهند.

عمران‌خان افزود: این در حالی است که کشورهای پاکستان و ایران در طول تاریخ از روابط نزدیک سیاسی برخوردار بوده و هیچ‌گاه شاهد تنش میان این دو کشور نبوده‌ایم، بنابراین در دولت جدید پاکستان به دنبال آن هستیم که فصل تازه‌ای از روابط تجاری دوجانبه را با ایران آغاز کنیم و حتی با وجود تشدید تحریم‌ها، سطح مناسبات اقتصادی را گسترش دهیم.

ارتقای مناسبات تجارت و اقتصادی ایران و پاکستان از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت و به صورت ویژه از سوی رضا رحمانی در دیدار با خانم مسعود سفیر پاکستان در ایران با جدیت در این مدت دنبال شده و مقدمات سفر رحمانی به پاکستان فرآهم آمد.

وزیر صمت قبل از آغاز سفر 2 روزه خود به اسلام آباد، جلسات فشرده ای با نمایندگان دستگاه های مختلف و بخش خصوصی خود ترتیب داد و همه موارد و موانع پیش روی گسترش همکاری های طرفین را احصاء کرد.

وی پیش از سفر به پاکستان نشستی هم با فعالان اقتصادی استان سیستان و بلوچستان داشت.

استانهای مرزی در توسعه صادرات و تنظیم مبادلات تجاری با کشورهای همسایه جایگاه ویژه ای دارند

وزیر صنعت،معدن و تجارت به فعالان اقتصادی سیستان و بلوچستان در فرودگاه زاهدان گفت: جمهوری اسلامی ایران با 15 کشور همسایه است و بر همین اساس باید ضمن شناسایی نیازهای کالایی این کشورها، از همه ظرفیت های خودمان برای توسعه صادرات و تنظیم مبادلات تجاری با همسایگان با محوریت استانهای مرزی بهره ببریم.

وی گفت: هم اکنون 54 درصد صادرات غیر نفتی از جمهوری اسلامی ایران به کشورهای همسایه صورت می گیرد و برای توسعه صادرات از ظرفیت های بازاریابی و معرفی کالاهای ایرانی اقدامات بهتری باید صورت پذیرد.

رحمانی در ادامه گفت: بزودی و جهت توسعه صادرات و مبادلات تجاری، اختیاراتی به استانهای مرزی داده خواهد شد تا با همکاری تشکل های خصوصی تحرک مناسبی در روابط تجاری ایجاد شود.

وزیر صنعت،معدن و تجارت هدف از سفر خود به پاکستان را شرکت در اجلاس مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور به جهت افزایش مناسبات تجاری و اقتصادی عنوان کرد و افزود: حجم مبادلات ایران با پاکستان 1.3 میلیارد دلار است که این سطح باید با نهایی شدن موافقتنامه تجارت آزاد به پنج میلیارد دلار افزایش یابد.

وی تصریح کرد: ایران و پاکستان مشترکات فراوانی در زمینه دینی، فرهنگی و تاریخی دارند و ایران به پاکستان به عنوان کشوری مهم و تاثیر گذار در معادلات منطقه می نگرد.

رحمانی اظهار کرد: دو ملت ایران و پاکستان به عنوان دو ملت دوست و مستقل برای افزایش قدرت و رفاه خود نیازمند توسعه همه جانبه همکاری ها هستند و این می‌تواند یک زمینه همکاری بلند مدت و گسترده را فراهم سازد.

وی خاطرنشان کرد: ایران ظرفیت‌های مهمی در زمینه تولید انواع مصالح و تجهیزات ساختمانی از قبیل فولاد، شیرآلات، چینی ساختمانی، کاشی و سرامیک، گچ و خصوصاً دو کالای مهم قیر و سیمان داراست و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان در این عرصه است.

در اولین نشست وزیر ایرانی با مشاور نخست وزیر پاکستان در امور سرمایه‌گذاری خارجی و نساجی، رحمانی از حضور نساجان و سرمایه‌گذاران پاکستانی در بخش نساجی و تولید پوشاک ایران استقبال نمود.

وی از ظرفیت های بالای صنعتی و معدنی ایران و توانمندی های بالقوه فعالان بخش خصوصی ایران سخن گفت و ابراز امیدواری کرد تا با توسعه همکاری ها شرایط شکوفایی روابط اقتصادی دو طرف باشیم.

امضای سند همکاری های مشترک اقتصادی

وجود برخی مسائل، مشکلات و موانع در برقراری تعامل سازنده اقتصادی میان ایران و پاکستان در هشتمین جلسه کمیته مشترک تجاری دو کشور با حضور رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و عبدالرزاق داود مطرح و بنابر پیشنهادات و نظرات دستگاه های دولتی و بخش خصوصی طرفین، سند همکاری های مشترک ایران و پاکستان به امضای دو طرف رسید.

ظرفیت های بسیار بالای بنادر و کشتیرانی ایران و اعلام آمادگی طرف ایرانی برای گسترش سطح همکاری ها در این حوزه، در دیدار وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با علی حیدر زیدی"وزیر بنادر و کشتیرانی پاکستان" مطرح شد.

ایجاد خطوط منظم کشتیرانی میان ایران و پاکستان برای تعمیق روابط

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ایجاد خطوط منظم کشتیرانی میان ایران و پاکستان اقدام مهمی برای تحول در روابط دو کشور است.

رضا رحمانی افزود: ایران علاقمند به توسعه و تعمیق حمل و نقل دریایی با کشور پاکستان است.

وی زیرساخت توسعه روابط تجاری را توسعه حمل و نقل دانست و تصریح کرد: توسعه همکاری های حمل و نقل به خصوص در حوزه دریا ضرورت دارد.

ضرورت نگاه دراز مدت به روابط دو کشور و لزوم برطرف شدن موانع

در این ملاقات بر نگاه دراز مدت به روابط دو کشور و لزوم برطرف شدن موانع روابط دو کشور تاکید شد.

وزیر بنادر و کشتیرانی پاکستان نیز با تاکید بر توسعه همکاریهای حمل و نقل بالاخص دریایی میان دو کشور گفت: نباید میان دو کشور موضوعات منفی و مشکلات وجود داشته باشد و پاکستان برای توسعه همکاری های میان دو کشور تمام تلاش خود را خواهد کرد.

علی حیدر زیدی با تاکید بر اینکه خطوط کشتیرانی منظم می تواند تحول در تجارت دو کشور ایجاد کند، از طرف ایرانی خواست تا برای زائران پاکستانی به مقصد ایران و عراق تسهیلات تردد برقرار شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: