اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۱۴۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۸ - ۱۲ تير ۱۳۹۸ - 03 July 2019
معاون نظارت بر بهره برداری آبفای غرب استان تهران اعلام کرد:
معاون نظارت بر بهره‌برداری آبفای شهرها و شهرکهای غرب استان تهران با اشاره به اینکه شهرهای شهریار، قدس، ملارد، صفادشت و صباشهر به ترتیب جزو بحران خیز ترین نقاط در حوزه آب هستند، گفت: در راستای رفع مشکلات این شهرها در سه ماه اول سال جاری۳۲ حلقه چاه را احیا، بازسازی و احداث کرده ایم.

زنگ خطر بحران آب در شهریار، قدس و ملاردبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، گنجی خیبری معاون بهره برداری آبفای غرب استان تهران با تاکید بر شرایط  آبی خاص کشور و با توجه به افزایش گرمای زمین که ناشی از افزایش جمعیت و گازهای گلخانه ای می باشد، گفت: امروز جهان به ویژه کشور ما با توجه به قرار گرفتن در شرایط خشک و نیم خشک، با کم آبی روبرو است.

بارش های امسال به معنی عبور از بحران کم آبی نیست

وی ادامه داد: خوشبختانه امسال شاهد بارندگی های نسبتا خوبی در کشور بودیم اما برخی از مردم فکر می کنند که با این بارش ها از بحران و مشکل کم آبی عبور کرده ایم، این درحالی است که در غرب استان همچنان با مشکل تامین آب مواجه هستیم.

به گفته گنجی، شهرهایی همچون تهران با بهره گیری از آب های سطحی و تغذیه از ۴ سد مشکل کمتری در خصوص تامین آب دارند، اما در شهرها و شهرکهای غرب استان تهران با جمعیت یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفری آب شرب شهروندان از ۲۷۰ قطعه چاه با عمق بیش از ۲۰۰ متر تامین می شود که بارش های اخیر نه تنها تاکنون تأثیری بر افزایش دبی آب چاه ها نداشته بلکه در برخی از آنها به دلیل نشست و برخی مشکلات دیگر شاهد خشک شدن یا کاهش دبی آب هستیم.

معاون بهره برداری آبفای غرب استان تهران با اشاره به کاهش عمر برخی چاهها به سه سال، گفت: با توجه به تجربه ما در مورد افزایش مصرف آب در فصل تابستان که به عنوان فصل بحران در حوزه آب و انرژی لقب گرفته است تمهیدات لازم در خصوص نقاط حساس و بحرانی آب در دستور کار قرار دارد.

زنگ خطر بحران آب در شهریار، قدس و ملارد

وی ادامه داد: شهرهای شهریار، قدس، ملارد، صفادشت و صباشهر به ترتیب جزو بحران خیز ترین نقاط در حوزه آب هستند که در راستای رفع مشکلات این شهرها توانستیم با تلاش همکارانم ۳۲ حلقه چاه را احیا، بازسازی و احداث کنیم.

زنگ خطر بحران آب در شهریار، قدس و ملارد

معاون بهره برداری آبفای غرب استان تهران در ادامه افزود: از این تعداد چاه ۸ حلقه چاه جدید با افزایش دبی ۱۰۰ لیتر در ثانیه مهندسی و حفرشد، همچنین توانستیم با ترمیم و فرچه زنی، برخی از چاه هایی که کاملا از مدار خارج شده بودند به چرخه تولید بازگردنیم که در سه ماهه اول سال جاری باعث افزایش ۱۴۷ لیتر بر ثانیه ای تولید شده است.

گنجی ادامه داد: احداث ۱۵ حلقه چاه جدید باعث افزایش ۳۵۵ لیتر در ثانیه آب در سال جدید در این مناطق شده که در مجموع دبی استحصالی برای تامین آب شهروندان به ۶۰۰ لیتر بر ثانیه افزایش یافت.

 وی در ادامه پیگیری دسترسی آب های سطحی به مناطق غرب استان تهران را یکی از مسائل مهم در راستای سیاست های عدم استحصال آب از سفره های زیرزمینی از طریق چاه ها دانست و گفت: متاسفانه به دلایل مختلف به غیر از شهرهای غرب استان تهران همه مناطق این استان از آب های سطحی بهره مند می شوند در حالی که این مناطق از گذشته دارای حق آبه از سد کرج بودند اما به دلایل مختلف در حال حاضر این امکان وجود ندارد و سفره های زیرزمینی نمی‌توانند از آن بهره مند شوند.

 معاون بهره‌برداری آبفای غرب استان تهران در ادامه افزود: در همین رابطه با همکاری همه مسئولین شهرستان های غرب استان تهران به ویژه نماینده مجلس و فرمانداران و مدیران شرکت آبفا سعی نموده ایم با ایجاد امکانی برای انتقال آب های سطحی به این منطقه حرکت کنیم که با مذاکرات و جلساتی انجام شده در آینده نزدیک خبر های خوبی برای مردم خواهیم داشت.

استحصال آب شرب مردم غرب استان تهران از عمق ۲۴۰ متری زمین

وی در ادامه با تاکید بر رعایت الگوی مصرف آب توسط شهروندان، افزود: افزایش بارندگی ها در سال جاری باعث شده تا برخی از شهروندان نسبت به مصرف بی رویه آب اقدام کنند این در حالی است که آب شربی که در حال حاضر توزیع می شود، از عمق ۲۴۰ متری زمین با انرژی های مختلف بیرون کشیده و با کلر زنی و انتقال مناسب به دست مردم می‌رسد که مشترکین ما باید با رعایت الگوی مصرف و مصرف بهینه آب در جهت عبور از تابستانی بدون قطعی ما را یاری دهند.

قطعی چهارده هزار و ۲۴۵ دقیقه ای برق تاسیسات آبی در یک ماه گذشته

گنجی در ادامه با اشاره به قطعی های اخیر آب در برخی از مناطق شهرها و شهرکهای غرب استان تهران، گفت: به غیر از کم آبی و محدودیت هایی که در استحصال آب در غرب استان تهران وجود دارد قطعی های مکرر برق در تاسیسات، باعث قطع شدن آب و به وجود آمدن مشکلاتی در برخی از مناطق تحت پوشش شده است.

وی افزود: طبق آمار بدست آمده  در یک ماه گذشته از ابتدای خرداد تا ابتدای تیر ماه سال جاری بالغ بر چهارده هزار و ۲۴۵ دقیقه قطعی برق در تاسیسات آبی رخ داده است .

گنجی ادامه داد: این میزان قطعی برق باعث کاهش شدید میزان آب در مخازن ذخیره سازی و قطعاً  سبب کاهش استحصال آب از چاه‌ها در برخی از مناطق شده، البته در راستای رفع این موضوع تلاشهای بسیاری شد تا با ۳۵ دستگاه ژنراتور دیزل قسمتی از این کاهش تولید را تامین کنیم.

معاون بهره‌برداری آبفای غرب استان تهران، افزود: در حال حاضر ۳۳۰ تأسیسات برای انتقال آب شهروندان وجود دارد که تامین به موقع برق با دستگاه ژنراتور همه مناطق کاری مشکل و غیر قابل دسترسی است .

وی تصریح کرد: امیدواریم با همکاری مسئولین و مردم در جهت رفع مشکلات کم آبی در تابستان تلاش نموده تا از این بحران به راحتی عبور کنیم، هرچند که برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت در راستای کار شرکت آبفا قرار گرفته است اما عزم همگانی برای رفع شدن این مهم بسیار ضروری است .

 فرسودگی تجهیزات انتقال آب، مشکل اصلی شهرهای غرب استان تهران

گنجی در ادامه سخنان خود یکی از مشکلات اصلی برخی از نقاط شهرهای غرب استان تهران را در انتقال مناسب آب وجود لوله های قدیمی و آزبست دانست و افزود: تبدیل یکباره بافت روستایی و قدیمی به شهری و افزایش بی رویه جمعیت طبیعتاً موجب افزایش مصرف آب در این مناطق شده است اما تجهیزات فرسوده و قدیمی توان تامین آب مصرفی را برای این جمعیت را ندارد و یکی از مهمترین مشکلات آبفای شهرها و شهرکهای غرب استان تهران ترمیم و اصلاح خط لوله های جدید و استاندارد برای تامین آب مصرفی است.

وی ادامه داد: برای تعویض تمام خطوط لوله فرسوده نیاز به هزینه و بودجه های بسیار کلان و طرح های بلند مدت است اما در حال حاضر با طرح‌ها و پروژه‌های ضرب العجلی و مهندسی شده این مشکلات را تا حدودی رفع کرده ایم.

وی اظهار داشت: احداث ۴ حلقه چاه در شهر ملارد، دو حلقه چاه جدید در مسکن مهر صفادشت و چهار حلقه جدید در شهر قدس از دیگر اقدامات این شرکت است.

گنجی خیبری معاون نظارت بر بهره برداری آبفای غرب استان تهران ،گفت: به منظور رفع مشکلات آبی غرب استان تهران مطالعات لازم صورت گرفته که اختصاص سهمی حق آبه از تصفیه خانه شماره ۶ و ۷ تهران به غرب استان و همچنین اختصاص حقابه رودخانه کرج برای تزریق به سفره‌های زیرزمینی این مناطق در نظر گرفته شده است.

 



خبرنگار: پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: