اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۴۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۵ - ۱۲ تير ۱۳۹۸ - 03 July 2019
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور:
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با بیان اینکه پارک علم و فناوری استان زنجان به عنوان آغازکننده رونق تولید و توسعه پایدار باید با هم‌دلی و همراهی تمامی بخش‌ها حمایت شود گفت:حضور بخش خصوصی در این پارک به صادرات محصولات کمک می کند.

رونق تولید در گروی سرمایه‌گذاری روی پارک علم و فناوری استبه گزارش سرویس علمی عصرپرس از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در بخش پایانی سفر یک‌روزه به استان زنجان با حضور در نشست شورای اقتصاد مقاومتی استان، در جمع فعالان دانش‌بنیان و دانشگاهیان استان حاضر شد و پای صحبت‌هایشان نشست.

ستاری، حمایت از پارک علم و فناوری استان را اساس رونق تولید و صادرات دانست و گفت: پارک علم و فناوری استان، نیازمند حمایت‌های مردمی است. حضور بخش خصوصی در ایجاد پارک‌های علم و فناوری و شتابدهنده‌ها، مدل نوآورانه‌ای است که به رونق تولید دانش‌بنیان و صادرات منجر می‌شود. نمونه‌های موفق این الگو اکنون در پایتخت و شهرهای بزرگ قابل مشاهده است.

رییس بنیاد ملی نخبگان  در ادامه گفت:رونق پارک علم و فناوری از دل استان آغاز می  شود و اگر حمایت زیرساختی نیاز داشته باشد، آمادگی کامل داریم حمایت کنیم. اگر ساختمانی به این موضوع اختصاص یابد، به طور کامل  از آن پشتیبانی وهزینه تجهیز و توسعه  را تامین  می کنیم. باید در بسیاری از زیرساخت های پارک در داخل شهر و کنار دانشگاه ها و همچنین مراکز نوآوری دانشگاهی کار جدی صورت بگیرد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، محور و اساس تحقق یافتن اقتصاد دانش‌بینان را وجود «زیست بوم» عنوان کرد و گفت: همدلی و همراهی همه بخش‌ها، روح این زیست‌بوم است. اگر بدانیم به اتفاق، حرف مشترکی بیان می‌کنیم نیمی از راه توسعه زیست بوم را پیموده‌ایم. باید بدانیم آینده استان زنجان با این حجم منابع ارزنده و زیرساخت های طبیعی قرار است به چه سمت و سویی حرکت کند.

ستاری بر این موضوع که باید آینده توسعه استان بر پایه نوآوری جوانانش بنا شود، تأکید کرد و گفت: باید تعریفی صحیح از مفهوم توسعه مطرح کنیم. توسعه ای که از ویژگی های ذاتی نجوشد  نمی تواند ماندگار باشد ،توسعه ای پایدار خواهد بود که به طور طبیعی با بوم استان ارتباط برقرار کند.

وی یکی از مزیت‌ها و فرصت‌های زنجان را وجود ظرفیت‌های بکر این استان  دانست و گفت: نیروی انسانی محیط زیست و طبیعت بکر استان، جزو مزیت‌های بومی زنجان است و از آن‌جایی‌که این استان درگیر خطاهای گذشته در توسعه ناپایدار نشده است فرصت بسیار خوبی دارد تا حرکتش را در مسیر توسعه پایدار آغاز کند.

ستاری با بیان این‌که دانشگاه باید تأثیر حضورش را در این موضوع مهم نمایان کند، اظهار کرد: خروجی های دانشگاهی ما باید برای اقتصادی که در آن، وجود دانشگاه و دانش‌آموخته یک برتری است، آماده و کارآمد باشند. به دلیل این که عمده سرفصل‌های دانشگاهی و مفاهیم پیرامونی آن منطبق با محیط بومی ما نبوده، ارتباط میان دانشگاه و جامعه و نیز دانشگاه و صنعت شکاف‌هایی داشته است، اما نگاه نو که به واسطه رونق زیست‌بوم نوآوری در دانشگاه‌ها جان‌گرفته، مسیر را به سوی استفاده از دانشگاه‌ها حرکت داده است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری شکل گرفتن مراکز رشد ، شتابدهنده ها و مراکز نوآوری حول دانشگاه‌ها را گامی اثرمند در تحول دانشگاه‌ها به سوی کارآفرینی و خلق ارزش افزوده دانست و گفت: وابستگی صرف دانشگاه به بودجه دولتی، سقف آمال و آرزوهای دانشگاه را کوتاه می‌کند. دانشگاه باید عدد قابل توجهی از درآمدش را که در اغلب دانشگاه‌های موفق بیش از ۸۰ درصد است، از محل فروش فناوری و قراردادهای ارتباط با صنعت به دست بیاورد. دانشگاه‌هایی چون «استنفورد» که بخش قابل توجهی از نیروی انسانی دره سیلیکون را تربیت می کند، با تکیه بر همین الگو موفق شده اند.

 پژوهش، میدان هنرنمایی بخش خصوصی است

رییس بنیاد ملی نخبگان، حضور بخش خصوصی را یک اصل مهم و حیات‌بخش پژوهشی عنوان کرد و گفت: چند اصل مهم در پژوهش وجود دارد که باید ملاک پژوهش باشد. نخست این که محصول مفید از پژوهش بخش خصوصی حاصل می‌شود، چراکه پژوهشی که از دل بودجه دولتی بیرون بیاید به حل مشکلی از مشکلات جامعه کمک نخواهد کرد.

وی افزود: وقتی به آزمایشگاه یا پژوهشگاهی سر می‌زنم و با دستگاه‌های گران‌قیمت بدون استفاده مواجه می‌شوم، افسوس می‌خورم. زیرا برای به راه‌افتادن پژوهشگاهی با این امکانات گران‌قیمت از بودجه کشور هزینه شده است و باید این هزینه، نتیجه‌بخش باشد. راه‌کار، در دست بخش خصوصی است که هزینه را به سمت و سوی کارآمد هدایت کند.

 معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری  ادامه داد:تحول کشور به سوی حمایت از کسب‌و کارهای دانش‌بنیان به  بیش از ۴هزار و ۴۰۰ شرکت و فروش محصولات آن به بالای ۹۰ هزار میلیارد رسیده است. شرکت هایی داریم که از مرز میلیاردی شدن عبور کرده اند، در حالی که کم‌تراز  یک سال گذشته، ارزش و دارایی مادی چندانی نداشتند. مهم‌تر از این‌که همه این بخش سنتی اقتصاد ، توانمندی های این نسل تازه  را به خوبی شناخته است. تنها راهکار ماندگاری بخش سنتی در حمایت از این نسل است و به این طریق جریانی از نوآوری به بدنه اقتصاد تزریق می شود.

ستاری با اشاره به ظرفیت‌های استان برای پیوستن به زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری، گفت: بخش قابل توجهی از فعالان فناوری اطلاعات و ارتباطات، زنجانی هستند و در دنیا معروفند. بسیاری از شرکت های چندهزار میلیاردی جوانان خلاق برخاسته از این استان دارند. شرکت هایی که در سال های نخست قیمت چندانی نداشتند اکنون به شرکت های هزار میلیاردی تبدیل شده اند و این الگوهای موفق نشان دهنده اهمیت سرمایه گذاری خطر پذیر است.

اهمیت بخشی به سرمایه‌های انسانی

ستاری با تأکید بر تحول نگرش نسبت به کارآفرینان و سرمایه های جوان و خلاق گفت: این که به جوانان مان و نوآوری هایشان اهمیت دهیم و جوانی که خلاقیت و نوآوری دارد توجه شود به جای این که بر پایه یک فرهنگ نادرست، به دارایی های مادی اش توجه شود، بخشی از فرهنگ اقتصاد دانش بنیان است.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس ‌جمهوری، باید کارآفرینی یک ارزش در استان باشد همان طور که در گذشته بوده است و باید این ارزش بیش تر شود. برخی مدیران دو "کشو" در میزشان دارند که در یک "کشو" قوانینی مانع تولید و پیشرفت وجود دارد و در" کشو" دیگر قوانین تسهیل گر تولید و همراه با کارآفرینی وجود دارد که همه باید به این باور برسند که در کشوی حاوی قوانین دست و پاگیر را ببندند و قوانین تسهیل را برای کمک به کارآفرین ارائه کنند. تصمیم با مدیر تصمیم گیر است که آیا قصد دارد به کارآفرین کمک کند.


نام:
ایمیل:
* نظر: