اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۴۰۱۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۱۲ تير ۱۳۹۸ - 03 July 2019
وزیر صمت تاکید کرد:
وزیر صمت باتاکید بر اینکه برای اصلاح صنعت خودرو جدی هستیم، گفت: برنامه ما دو ساله است و صنعت خودرو را اصلاح خواهیم کرد.

ت به گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس  از صدا و سیما، رضا رحمانی وزیر صمت با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به نوسانات نرخ ارز و تاثیرات آن بر بازار افزود: ​اوایل تا اواسط پارسال، نابسامانی هایی در بازار پیش آمد و در ماه های اخیر هم در حوزه ارز، ثبات نسبی ایجاد و رشد قیمت ها هم متوقف و برخی کالاهای خاص هم به صورت موردی مدیریت شد.

وی با اشاره به اختصاص 14 میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی در پارسال گفت: 70 درصد این میزان در حوزه کالاهای اساسی و به ویژه مواد غذایی بود که با مسولیت وزارت جهاد کشاورزی تامین شد و در اختیار مردم قرار گرفت و 23 درصد آن هم در حوزه دارو و درمان بود که در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مدیریت شد و یک درصد هم در حوزه کاغذ بود که وزارت ارشاد مسئول آن بود و 6 درصد هم برای لاستیک و خمیر کاغذ بود که وزارت صنعت​،​معدن و تجارت مسئول آن بوده است.

رحمانی درباره انتظارات مطرح شده درباره اختصاص ارز 4 هزار و 200 تومانی به برخی کالاها گفت: در زمانی که دولت، این سیاست را اتخاذ کرد بحث ممنوعیت و محدودیت مطرح نبود اما در 16 مرداد 97 سیاست های جدید ابلاغ شد.

وی ادامه داد: واردات 1339کد تعرفه کالا ممنوع شد و دولت تصمیم گرفت ارز 4 هزار و 200 تومانی را فقط به کالاهای اساسی اختصاص دهد.

رحمانی اضافه کرد:​کالاهایی که مشمول ارز 4 هزار و 200 تومانی نشدند حدود 2 برابر نسبت به کالاهایی که این ارز را دریافت کردند رشد قیمت داشتند.

وزیر صنعت،معدن و تجارت گفت: اگر بخواهیم سیاست های اختصاص ارز 4 هزار و 200 تومانی به اهداف مورد نظر خود برسد باید شبکه توزیع هم در دست دولت باشد هر جا نرخ ها چند نرخی شد حتما فساد، رانت و نابسامانی پیش می آید.

رحمانی با اشاره به اینکه خصوصی سازی از سیاست های دولت است، افزود:​ مجلس و دولت برای پرداخت ارز 4 هزار و 200 تومانی اتفاق نظر دارند اما در مورد چگونگی و ساز و کار توزیع آن بحث وجود دارد.

وی درباره بازار خودرو و صنعت خودرو هم گفت: این صنعت مانند هر بخشی دیگر مشکلاتی دارد و همچنین وضعیت فعلی خودرو در شان ملت ایران نیست اما نباید صنعت خودروسازی را تعطیل کرد.

رحمانی ادامه داد: اینگونه نیست که از صنعت خودرو حمایت ویژه ای داشته باشیم بلکه این صنعت هم مانند دیگر صنایع است و ما وظیفه داریم از همه صنایع حمایت کنیم تا تولید، رونق بگیرد.

وزیر صنعت،​ معدن و تجارت افزود: طرح ساماندهی خودرو در حال انجام و هدف از اقدامات ما این است که از وضع موجود به وضعی برسیم که در شان ملت ایران باشد و این موضوع به گذشت زمان نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده خودرو یعنی قیمت محاسباتی و قیمت بازار داريم،​ اضافه کرد: فعلاً به علت نوسانات حوزه کلان اقتصادی مانند ارز و جنبه های روانی بازار،​ برخی تقاضاها برای حفظ ارزش پول به طور غیرواقعی ایجاد شد.

رحمانی افزود: از ابتدای امسال تا کنون 6 میلیون تقاضای خرید خودرو داشتیم در حالی که کل تولید خودرو، در سال، یک میلیون دستگاه است.

وی درباره نتایج قیمت گذاری خودرو بر مبنای 5 درصد زیر حاشیه بازار گفت: خودرو از آبان تا اسفند پارسال تاکنون 5 تا 15 درصد کاهش قیمت داشت و از اسفند پارسال با موج دوم افزایش قیمت مواجه شدیم اما اکنون این روند کاهشی شده است.

رحمانی اضافه کرد: کاهش سود سپرده های بانکی از اسفند پارسال یکی از علل افزایش قیمت در موج دوم بوده و اکنون به علت کنترل نرخ ارز، قیمت ها کاهشی شده است.

وی با بیان اینکه خودرو پراید هزار و 660 دلار وابستگی ارزی دارد، گفت: داخلی سازی این قطعات را آغاز کردیم و هر قدر ارزبری کمتری شود تاثیر نرخ خودرو از نوسانات نرخ ارز کمتر می شود.

رحمانی تاکید کرد: ساخت داخل و اصلاح ساختار را جدی گرفتیم و از خودرو ساز خواستیم اموال غیر تولیدی نداشته باشند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه برای اصلاح صنعت خودرو جدی هستیم،​گفت: هر کدام از خودرو سازان بزرگ مکلف شدند اموال غیرتولیدی خود را بفروشند و از این محل، حداقل 1000 میلیارد تومان برای رونق تولید، تامین کنند.

وی اضافه کرد: نمایشگاه دائمی ساخت داخل برگزار کردیم.

رحمانی با اشاره به اینکه میانگین تولید روزانه خودرو، 4 هزار دستگاه است، گفت: همیشه تعدادی خودرو در پارکینگ های خودروسازان موجود است و اکنون هم به علت تحریم و کمبود برخی قطعات، تعدادی خودرو در پارکینگ ها موجود مي باشد که مشکل آن در حال حل شدن است.

وی ادامه داد: ​همزمان با تولید،​خودروهای پارکینگ تحویل مشتریان می شود.

رحمانی با بیان اینکه قیمت تمام شده پراید 111 حدود 35 تا 36 میلیون تومان است، افزود: قیمت بازاری آن اکنون حدود 50 تا 51 میلیون تومان است.

وی ادامه داد: در پی آن هستیم تا شرایط عادی و کیفیت و تنوع و تیراژه خودرو، اصلاح شود.

رحمانی گفت: طرح ساماندهی و برنامه دو ساله داریم و خودرو سازی را به اهلش واگذار خواهیم کرد تا اصلاح شود.

تاکید بر نهضت ساخت داخل؛ سیاست امسال

وزیر صنعت،معدن و تجارت گفت: شاه بیت سیاست ما در سال 97 حفظ وضع موجود تولید بود اما امسال علاوه بر آن،​نهضت ساخت داخل است.

رضا رحمانی در ادامه برنامه گفت و گوی ویژه خبری با اشاره اینکه نرخ رشد صنعت تا پایان امسال می تواند افزایش یابد و مثبت شود،​ افزود: پارسال نرخ رشد صنعت، منفی بود و حجم تولید کاهش یافت.

وی ادامه داد: پارسال 24 هزار و 414 مورد برای کارهای صنعتی جواز گرفتند که در مقایسه با سال پیش از آن، 16 و هشت دهم درصد افزایش و از نظر اشتغال هم 15 و نیم درصد افزایش داشته است.

رحمانی گفت: پروانه بهره برداری در سال 97 نسبت به سال 96، هفت درصد افزایش داشت و در اشتغالزایی هم 2 و 2 دهم درصد مثبت بود.

وی افزود: این نشان می دهد مردم امیدوارند و برای کار تولیدی انگیزه دارند. اما حجم تولید کاهش یافت و به همین علت رشد صنعت، منفی شد.

وزیر صنعت،معدن و تجارت گفت: امسال بنا داریم در حوزه تولید قطعات، 400 میلیون دلار داخلی سازی کنیم. برای عملی کردن این سیاست به نقدینگی و سرمایه در گردش نیاز داریم.

رحمانی افزود: بر اساس قانون، حداقل 40 درصد تسهیلات بانکی باید به صنعت و معدن داده شود اما طبق آمار در سال 97، حدود 28 درصد عملی شد و بر اساس آمار ما، این رقم حتی کمتر بوده است.

وی گفت: تامین نقدینگی برای رونق تولید، حیاتی است اما بانک ها معمولا علاقمند هستند به دلالان و علاقمندان کار بازرگانی که پولدار هستند تسهیلات دهند زیرا بازگشت این تسهیلات در آن ها بیشتر است.

رحمانی افزود: محور باید تولید باشد و بقیه سیاست ها باید با آن هماهنگ شود اما اکنون در برخی از بخش ها این گونه نیست.

وی در پایان سخنانش از سازمان صدا و سیما برای تدوین و ساخت برنامه هایی در جهت رونق تولید، تشکر کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: