اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۱۴۰۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۸ - ۱۲ تير ۱۳۹۸ - 03 July 2019
مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان:
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان از راه‌اندازی مدرن‌ترین مرکز پایش خشکسالی کشور در شهر زاهدان به‌منظور بررسی و پردازش داده‌های مربوط به بخش آب خبر داد.

مرکز پایش خشکسالی کشور در زاهدان راه‌اندازی می‌شودبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پاون، اتابک جعفری مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان در جمع خبرنگاران درصد بهره مندی مردم کشور از آب آشامیدنی سالم را ۷۴ درصد، اما در این استان را معادل ۶۲.۲ درصد عنوان کرد و افزود: آمار بالای جمعیت و پراکندگی روستاها، بیشتر بودن جمعیت روستایی نسبت به جمعیت شهری، تداوم خشکسالی‌ها، فقر طبیعی منابع آبی، بارندگی بسیار کم و عقب ماندگی تاریخی در زمینه زیرساخت آبرسانی از ویژگی‌های خاص استان سیستان و بلوچستان است.

وی اظهار داشت: استفاده از آب شیرین‌کن در برخی نواحی ساحلی و نواحی نزدیک خطوط انتقال آب مرتبط، می تواند راهکار مناسبی برای تامین آب باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: ارزیابی محلی منابع آب و اجرای طرح‌های کوتاه مدت برای رفع ضرورت‌های تامین آب (به‌ویژه در بخش‌هایی که فاصله قابل ملاحظه‌ای تا منبع تامین آب فعلی دارند) نیز از اولویت بالایی برخوردار است.

جعفری افزود: متوسط بارندگی در کشور ۲۵۰ میلی متر و در سیستان و بلوچستان ۱۰۳ میلی متر است، آب سطحی در کشور ۱۰۵ میلیارد مترمکعب و استان 1.6 میلیارد متر مکعب، آب زیرزمینی کشور ۵۶ میلیارد مترمکعب و در سیستان و بلوچستان 1.4 میلیارد مترمکعب است که هشت درصد بارندگی تبدیل به رواناب و هفت درصد تبدیل به نفوذ در سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود.

وی افزود: حجم رواناب سطحی سالیانه با 1.6 میلیارد مترمکعب هشت درصد بارش‌ها و میزان حجم نفوذ سالیانه آب زیرزمینی 1.4 میلیارد مترمکعب یعنی هفت درصد بارش‌ها را تشکیل می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان اظهار داشت: حجم فعلی سدهای استان نسبت به سال آبی قبل ۱۵۱ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: هم اینک ۲۷ طرح شامل ۱۴ طرح سد سازی، پنج طرح شبکه آبیاری و زهکشی و هشت طرح تامین آب و آبرسانی توسط شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان آماده بهره‌برداری، ۱۷ طرح با اعتباری بالغ بر هزار و ۹۱۵ میلیارد ریال در دست اجرا و ۲۸ طرح با اعتباری بیش از چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال نیز در حال انجام مطالعات است که امیدواریم در سال آینده به اجرا برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان به منابع و مصارف آب‌های زیرزمینی در استان اشاره کرد و گفت: اکنون ۱۸ هزار و ۸۵ حلقه چاه، چشمه و قنات با تخلیه یک میلیارد و ۹۱۸ میلیون مترمکعب در استان است.

وی شمار چاه‌های مجاز و غیرمجاز استان را حدود ۱۵ هزار و ۹۷۳ حلقه ذکر کرد و اظهار داشت: هشت هزار و ۵۷۲ حلقه چاه مجاز، ۲ هزار و ۱۵۲ حلقه چاه فرم یک غیرمجاز و چهار هزار و ۱۸۵ حلقه چاه فرم پنج غیرمجاز در استان وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان بیان کرد: برداشت از چاه‌های غیرمجاز و اضافه برداشت چاه‌های مجاز و چاه‌های تعیین تکلیفی ۴۴۶ میلیون متر مکعب است که هرچه سریع‌تر باید به پر کردن چاه‌های غیرمجاز و کنترل اضافه برداشت از طریق نصب کنتور و تعیین تکلیف چاه‌های فرم یک برای تامین نیاز آب آشامیدنی اقدام شود.

وی گفت: به منظور احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی ۱۵ پروژه در نظر گرفته شده که ۱۳ مورد آن مربوط به آب منطقه‌ای و ۱۲ مورد مربوط به جهاد کشاورزی است.

جعفری افزود: بر اساس برنامه اقتصاد مقاومتی در بخش آب باید ۱۷۰ حلقه چاه مجهز به ابزار اندازه‌گیری کنتور هوشمند، پروانه ۲ هزار و ۶۱۰ حلقه چاه تعدیل و ۲۲۰ حلقه چاه پر شود.

وی با اشاره به عملکرد جمع‌آوری دستگاه حفاری در سال ۹۷ اظهار داشت: کار حفاری در هفت شهرستان با ۲۱ دستگاه انجام می‌شود.

وی گفت: امسال حدود ۶۰ حلقه چاه را با همکاری خود مردم مسدود کردیم که روند صعودی خیلی خوبی داشته و در طول تاریخ استان بی‌سابقه بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان افزود: در حال حاضر مردم و ارگان‌های مختلف همکاری خوبی دارند و کشاورزان واقعی نیز متوجه وضعیت و شرایط سفره‌ها شده‌اند؛ به همین سبب چاه‌های غیرمجاز را پر می‌کنند تا برای نسل آینده مشکل خاصی به وجود نیاید.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: