اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۳۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۱ - ۱۱ تير ۱۳۹۸ - 02 July 2019
وزیر نیرو:
وزیر نیرو کشور ارمنستان را دروازه ورود ایران به منطقه اوراسیا دانست و افزود: بدین منظور درصددیم به زودی جلسه‌ای با حضور وزرای مسئول اتحادیه اوراسیا در تهران برگزار شود تا اطلاع‌رسانی مناسبی میان تجار، صنعت گران و فعالان در این عرصه پیش آید.

ارمنستان دروازه ورود ایران به منطقه اوراسیا استبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس ،رضا اردکانیان وزیر نیرو در دیدار با معاون نخست وزیر ارمنستان با اشاره به اینکه موضوع الحاق ایران به موافقتنامه اوراسیا مراحل قانونی خود را در کشور ما طی کرده است، گفت: این مهم هم اکنون مورد تایید مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان قرار گرفته است.

اردکانیان با اشاره به سه برنامه موجود برای توسعه روابط برقی با ارمنستان، گفت: در ارتباط با خط سوم انتقال برق امیدواریم با توافق صورت گرفته حتما این پروژه در زمان بندی مشخص به نتیجه برسد.

وزیر نیرو ادامه داد: در ارتباط با نیروگاه مغری شرایط تعرفه‌ای به نتیجه رسیده و امیدواریم سرمایه گذاران علاقه مند هر چه زودتر این پروژه را شروع کنند.

اردکانیان با اشاره به پروژه سنکرون کردن شبکه برق ایران با روسیه، گفت: این طرح از دو مسیر ارمنستان، گرجستان و یا آذربایجان دنبال خواهد شد و درصددیم هر مسیری را که زودتر به نتیجه می رسد عملیاتی کنیم تا هر چه زودتر پروژه سنکرون کردن در چارچوب روابط ایران با روسیه عملیاتی شود.

وزیر نیرو با ابراز نگرانی از مسئله کیفیت آب رودخانه مرزی و مشترک ارس اشاره کرد و گفت: بخشی از جمعیت کشور ما و اراضی کشاورزی در پایین دست در معرض آلودگی‌های بالادست رودخانه هستند که امیدواریم هر چه زودتر این مسئله محیط ‌زیستی حل شود.

اردکانیان با اشاره به مسایل بانکی موجود میان دو طرف، گفت: همسایگان ما می توانند از فرصت تحریم برای توسعه همکاری با ایران استفاده کنند و با کمک به همسایگان خود یک رابطه پایدار بلندمدت را تنظیم کنند.

وزیر نیرو تاکید کرد: نحوه برخورد همسایگان در شرایط موقت و پرفشار به ویژه در مسایل بانکی بسیار حائز اهمیت است و در خاطر مردم ما باقی خواهند ماند، بنابراین انتظار داریم این مسئله مانع توسعه روابط ما نشود.

روابط ایران و اوراسیا در حالت تقویت است

همچنین در این نشست مهر گریگوریان معاون وزیر نخست وزیر نیرو ارمنستان نیز با اشاره به اینکه روابط ایران و اوراسیا در حالت تقویت است، گفت: ایران و ارمنستان همسایگان تاریخی صمیمی هستند؛ از این رو ارمنستان به عنوان عضوی از این اتحادیه تمام سعی خود را خواهد کرد تا از خواسته‌های ایران در این زمینه حمایت کند.

وی با تاکید بر اینکه محیط زیست مرزی ندارد، گفت: اطمینان می‌دهیم که مسائل مرتبط با محیط زیست را با حساسیت ویژه‌ای دنبال می‌کنیم و در ارتباط با آلودگی رودخانه ارس بی‌تفاوت نیستیم.

معاون نخست وزیر ارمنستان با اشاره به اینکه پروژه خط سوم انتقال برق میان دو کشور بایستی در مرکز توجه قرار بگیرد، ادامه داد: معتقدم فعالیت ایران در اوراسیا در ارتباط با این خط، توسعه بیشتری پیدا خواهد کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: