اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۱۳۹۹۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۱ - ۱۱ تير ۱۳۹۸ - 02 July 2019
رئیس اداره شیلات ساری و میاندورود خبرداد:
رئیس اداره شیلات ساری و میاندورود خبرداد: 35درصد تکثیرطبیعی بچه ماهی سفید مازندران درمنطقه صیادی ساری و میاندورود صورت گرفته است.

تکثیرطبیعی 35 درصدی بچه ماهی سفید مازندران درمنطقه صیادی ساریبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس ، میرزاعباس صادقی رئیس اداره شیلات ساری و میاندورود در افتتاح استخر تکثیر طبیعی بچه ماهی سفید درحاشیه و ضلع غربی رودخانه تجن، گفت: دومنطقه با وسعت ۳۷۵۶کیلومتر مربع فعالیت آبزی پروری و صیدوصیادی در ساری و میاندورود یکی ازمهمترین مناطق شیلاتی درتامین بخشی ازپروتیین سالم و مورد نیاز جامعه ( ماهی). است.

وی افزود:درمحدوده فعالیت شیلاتی این دوحوزه دارای هزار مزارع آبزی پروری (خاویاری،گرمابی،سردآبی وزینتی)و ۸ شرکت تعاونی صیادی پره باجمعیتی بالغ بر سه هزار نفر ازطریق صیدوصیادی و بازار امرارمعاش کرده از نظر ایجاد اشتغال دراستان جایگاه ویژه ای دارد.

صادقی درادامه بااشاره به اینکه 35 درصد تکثیر طبیعی بچه ماهی سال جاری در اراضی ساحلی جایگاههای پره این دوشهرستان مرکز استان و میاندرودصورت گرفته، گفت:جامعه صیادی امروز به درجه ای ازرشد وخود آگاهی رسیدند که به کمک شیلات و در یک حرکت جهادی وبه صورت خود جوش باهدایت و راهنمایی های کارشناسان شیلاتی با ایجاد سایت و استخر تکثیر بچه ماهی ،زمینه بازسازی ذخایر آبزیان بویژه ماهی سفید دریا فراهم می نمایند ودرواقع برای تثبیت اشتغال صیادی منطقه خود تلاش و کوشش می نمایند.

رﺋیس اداره شیلات شهرستانهای ساری و میاندرود، ازهمکاری و مساعدت دستگاههای مرتبط از جمله ،بخشداران منطقه، منابع طبیعی،پژوهشکده اکولوژی دریای خزر،اتحادیه پره و نیز تشکلهای صیادی در توسعه استخرهای تکثیر به 10 استخر در سال جاری خبرداد.

تکثیرطبیعی 35 درصدی بچه ماهی سفید مازندران درمنطقه صیادی ساری

وظیفه همه ما حفظ و نگهداری منابع طبیعی برای نسل های آینده است

در ادامه این مراسم یوسف نژاد نماینده مردم شهرستان‌های ساری و میاندرود و عضو هیات رﺋیسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه همه باید شیلات را در بازسازی و حفاظت از ذخایر آبزیان دریا کمک و یاری کنند، گفت: دریا و جنگل دو امانت الهی است که با بهره برداری صحیح و اصولی باید آن را برای نسلهای آتی حفاظت و نگهداری کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کار شیلات منحصر به فعالیت صید و صیادی در دریا نیست، اظهار داشت: رودخانه ها که رگ حیاتی دریا و زایشگاه طبیعی ماهیان مولد دریایی هستند حفاظت و نگهداری آن تنها به عهده شیلات نیست و همه دستگاههای دولتی و نیز مردم باید در فراهم نمودن رودخانه ها برای مهاجرت ماهیان درفصل تخم ریزی همکاری و مشارکت داشته باشند.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس درادامه بهره برداری نامناسب در رودخانه ها، قاچاق خاویار و صید بی رویه،  کاهش ذخایر آبزیان دریا در سالهای اخیر را بدنبال داشته، افزود: مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر شیلات مازنداران که سالانه میلیونها قطعه بچه ماهی راتکثیر و در رودخانه های منتهی به دریا رهاسازی می کند یک سرمایه عظیم ملی است که باید تقویت، نگهداری و تجهیز شود.

وی درپایان ضمن تاکید بر پیگیری مطالبات جامعه صیادی استان از طریق مراجع قانونی،تصریح کرد: وجود ۱۷ هزار هکتار آببندان در استان یک منبع اقتصادی خوبی برای هم تامین آب زراعی و هم محیطی مناسب برای پرورش آبزیان است که می توان با سرمایه گذاری مناسب در توسعه گردشگری هم از آن بهره برداری نمود و در این زمینه برای بازسازی آببندانها بودجه خوبی دیده شد.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: