اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۳۹۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۱۱ تير ۱۳۹۸ - 02 July 2019
عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:
عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:اینستکس چیزی نیست که منافع ایران از برجام را تامین کند و باعث فرصت سازی برای آمریکا و فرصت سوزی برای ما می شود.

اینستکس موجب فرصت سازی برای آمریکا و فرصت سوزی برای ما می شودبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس از خانه ملت، سیدحسین نقوی‌حسینی با اشاره به اقدام اخیر طرف های اروپایی برجام در پیش راه اندازی اینستکس گفت:اروپایی ها بعد از خروج آمریکا از برجام  مدعی شدند به تعهدات خود به طور کامل عمل خواهند کرد و با پیشنهاد راه اندازی سازوکار مالی موسوم به SPV به دنبال این بودند که ایران را در برجام حفظ کنند.

وی افزود :بعد از حدود یکسال از این پیشنهاد و رفت و آمد های سیاسی مختلف و مطرح کردن مباحثی نظیر  پیدان کردن کشور میزبان و  شکل اجرا، این فرصت را به آمریکا دادند که با برنامه ریزی تحریم های جدید را طراحی کنند و خودشان نیز یک به یک تعهدات برجامی را زیر پا گذاشتند و روشن شد که هیچ اراده ای برای اقدام ندارند.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی گفت:پس از این بحثی تحت عنوان اینستکس مطرح شد که به هیچ وجه انتظارات را بر آورد نمی کرد و خواسته اصلی ایران یعنی امکان فروش نفت و تبادلات مالی را در بر نمی گرفت و امروز شاهدهستیم پس از مهلت 60روزه ایران به طرف های اروپایی آنها به تکاپو افتاده اند تا مارا به حداقل قانع کنند.

وی ادامه داد:اینستکس عملا برنامه ای برای مبادله ی دارو و غذا است که اساسا طبق قوانین بین المللی شامل تحریم نمی شود و حتا اگر کشوری توسط سازمان ملل مورد تحریم قرار گیرد دارو و غذا تحریم نمی شود لذا جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه آن را کافی نمی داند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد:به نظر بنده لازم است گام دوم کاهش تعهدات برجامی محکم و سریع برداشته شود  چرا که اروپایی ها به ظاهر در برجام مانده اند اما در عمل در کنار آمریکا ایستاده اند و از تحریم ها پیروی می کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر: