اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۳۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۱۰ تير ۱۳۹۸ - 01 July 2019
لاریجانی در مراسم روز ملی صنعت و معدن؛
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز باید در شرایط سخت همبستگی داشته باشیم و روی فکر درست "مقاومت" ایستادگی کنیم که تعبیر این مقاومت در کشور رونق تولید است.

تعبیر مقاومت رونق تولید است

به گزارش خبرنگار عصرپرس، علی لاریجانی در مراسم روز ملی صنعت و معدن با تبریک این روز به همه صنعت گران و صاحبان صنایع افزود: وی با اشاره به سخنان وزیر امورخارجه در این مراسم گفت: اوضاعی که آمریکایی‌ها درست کرده اند بهم ریختگی در نظامات بین المللی است و اختصاص به ایران هم ندارد.

وی ادامه داد: ترامپ یک موجود بدخیم است که هر منطقه‌ای را با رفتارهای غیر قابل پیش بینی خود سرگرم کرده است به گونه‌ای که یک روز توافق نامه پاریس را به هم می‌زند و روز دیگر با چینی‌ها و روس‌ها به نحوی درگیر است.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: البته در مورد ایران وضع فوق العاده ای را برای خودش در نظر گرفته است که تنها تعبیری که می‌توان برای این اقدامات به کار برد، تروریسم اقتصادی است که رئیس جمهور آمریکا در این زمینه رفتارهای رذیلانه ای از خود نشان می‌دهد و فرد بی آبرویی است.

وی گفت: نباید در این مورد تردید کرد که این دوره، دوره گذرایی است و این طور نیست که آن‌ها بتوانند این وضع را ادامه دهند.

لاریجانی تصریح کرد: نه ایران در این زمینه دست بسته است و نه کشور‌های دیگر تحمل می‌کنند.

وی افزود: الان مشاهده می‌کنید کسانی که از دول دیگر میدان داری می‌کنند برای اینکه این موضوع را به نوعی حل کنند.

رئیس مجلس گفت: ما از هر پیشنهاد سازنده‌ای که بتواند منافع ملی کشورمان را حفظ​ و صیانت کند استقبال می‌کنیم، اما بازیچه دست کسی نمی‌شویم.

لاریجانی افزود: تشخیص می‌دهیم که کدام پیشنهاد حرف حساب دارد و قابلیت اجرا دارد و کدامش حرف بدوی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در موضوع رونق تولید، جدا از تحریم‌های کذایی امریکایی‌ها که با مقاصد مختلف پیگیری می‌کنند، اشکالات ساختاری در نظام بودجه ریزی کشور وجود دارد و همه مسئله مربوط به تحریم‌ها نیست.

علی لاریجانی با اشاره به نامگذاری امسال گفت: تردیدی نیست که در شرایط متعارف، تولید بدون مناسبات، تعاملات و تجارت بین المللی رونق نمی‌یابد، اما شرایط ما متعارف نیست و این واقعیت قضیه است که در عرصه صادرات، ​ واردات و مسائل مالی و بانکی وضع متعارفی نداریم.

وی تاکید کرد: بنابراین باید به این موضوع توجه کرد که برای این دوره خاص، شرایط، مقررات و ساز و کار‌های خاص در نظر گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:​ زمانی، اصولا ممنوعیت واردات را در قانون برنامه برداشتیم و این نگاه درستی بود، زیرا وقتی تولید کشور می‌خواهد صبغه جهانی پیدا کند باید با همتاهایش قابل رقابت باشد، اما اکنون نمی‌توانیم این را اجرا کنیم، چون شرایط ما از منظر وضع تحریم‌ها متعارف نیست بنابراین باید برای شرایط کنونی مقررات خاص داشته باشیم.لاریجانی همچنین با اشاره به اظهارات رئیس اتاق بازرگانی و تایید آن گفت:​ من بر نکاتی که آقای شافعی گفت: تاکید می‌کنم و اخیرا هم دیدم که اتاق بازرگانی درباره رونق تولید مجموعه‌ای از تدابیر و دیدگاهایشان را ارائه کردند که به مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون‌های ذیربط و نیز به آقای نهاوندیان ارائه کردیم تا در شورای هماهنگی سران قوا مطرح کند و از آن بهره بگیریم که قطعاً از این دیدگاه‌ها استفاده می‌کنیم.

وی افزود:​ حتی آیین نامه مجلس را تغییر دادیم تا نماینده اتاق بازرگانی هم در کمیسیون‌ها و هم در صحن علنی مجلس حضور یابد و در کنار نماینده دولت به عنوان نماینده بخش خصوصی بتواند صحبت کند و ما از دیدگاه‌های تخصصی اتاق بازرگانی استفاده می‌کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آقای شافعی در این مراسم از قوانین سخن گفت و آقای مرتضوی اظهار داشت که از نظر تدوین قوانین کمبودی نداریم در حالی که در قانون تسهیل فضای کسب و کار، ظرفیت‌های بسیاری برای بهبود شرایط وجود دارد و من تایید می‌کنم که همه بخش‌های این قانون اجرا نشده است.

لاریجانی افزود: بر همین اساس گزارشی در مجلس تهیه و مشخص شد که این قانون ۲۹ ماده و ۵۳ حکم دارد که در مجموع ۹ حکمش کاملا اجرا شده، ۱۹ حکم آن یعنی ۳۶ درصد کل قانون، ناقص اجرا شده است و ۲۵ حکم که ۴۷ درصد آن را شامل می‌شود اصلا اجرا نشده و دیدگاه صنعتگران، درست است.

وی با اشاره به حضور معاون امور مجلس رئیس جمهور در این مراسم بر نظارت مجلس بر اجرای این قانون تاکید و اضافه کرد: آقای امیری به من گفت که برای اجرای درست این گونه قوانین، تماس‌هایی با معاونت نظارت مجلس دارند؛ قانون را برای اجرا می‌نویسند و این تعلل در اجرا درست نیست و باید به نگرانی صنعتگران احترام گذاشت.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پیشنهاد‌هایی برای نظام مالیاتی کشور ارایه شده است گفت: نظام مالیاتی باید تغییر پیدا کند و اصلاح در بخش اقتصادی کشور از ضروریات است.

علی لاریجانی در ادامه سخنانش در مراسم روز ملی صنعت و معدن اظهار داشت: یک مسئله مهم در قوانین کشور این نکته بود که این قوانین در سال‌های مختلف به دلایل مختلف تدوین شده است.

وی افزود: این قانون تسهیل در کسب و کار نیازمند آن بود تا تنقیح شود و برخی از امور که نسخ شده و نسخ ضمنی شده است کنار گذاشته شود تا معلوم شود که در چه جا‌هایی ما کمبود داریم.

لاریجانی با اشاره به حضور خود در جمع صنعتگران ادامه داد: این کار را معاونت قوانین انجام داد و در نهایت گزارش آن به هیات رییسه مجلس ارسال شد و به کمیسیون مرتبط دستور رسیدگی دادیم که در صحن علنی مجلس مورد رسیدگی قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: همین کار باید در بخش دولت نیز انجام شود واین نکته را به خانم جنیدی معاون حقوقی رییس جمهور گوشزد کردم تا بخش تولید را با توجه با آیین نامه‌های موجود در اولویت قرار دهد تا امسال مشخص شود پاکیزگی در این بخش ایجاد کرده ایم.

رییس مجلس با اشاره به گزارش سازمان برنامه درباره اصلاح ساختار بودجه اضافه کرد: اصلاح ساختار بودجه هم اکنون در دستور کار شورای هماهنگی سران قواست و این گزارش ابعاد مختلفی دارد بخشی از آن مرتبط با بانک هاست و بخشی از آن هم مربوط به صندوق‌های بازنشستگی مختلف است.

لاریجانی افزود: بخشی از آن نیز برای نظام یارانه‌ای کشور است همینطور نظام مالیاتی را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه در بخش نظام مالیاتی اشکالاتی وجود دارد تصریح کرد: در بخش‌های تولیدی و بخش‌هایی که حقوق ثابت دارند مالیات به شکل روشن اعم از اساتید دانشگاه ها، آموزش و پرورش و یا در ادارات و یا از کارگران یا تولیدکنندگان اخذ می‌شود.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:​، اما افرادی که کار‌های ملکی و ضد و بند‌های تجاری به این طریق دارند و از آن‌ها مالیات به حق گرفته نمی‌شود به همین دلیل سوق دادن نقدینگی به سمت تولید را با مشکل مواجه می‌کنند پس این نظام مالیاتی باید تغییر کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر تولید، محور توسعه و پیشران توسعه کشور و صنعت کشور است همه بخش‌ها باید به آن کمک کنند.

لاریجانی افزود: برنامه‌های آن‌ها (دشمن) به هم ریختگی در وضعیت داخلی کشور و بی ثباتی ارز بود.

وی گفت: یکی از مسایلی که امروز مطرح شد این بود که یکی از مسایل مخل تولید همین موضوع است و ملاحظه کردید که چه شتاب‌هایی می‌شد و همین طور یک انفجار در تورم کشور بیش از وضع موجود ایجاد شد، ما وضع خوبی نداریم، ولی آن‌ها تصورشان ونزوئلاسازی بود که موفق نشدند.

لاریجانی با بیان اینکه فکر و تدبیر شد، اظهارداشت: ساعت‌ها روی این مسایل بحث شد و وضعیت ارز درحال حاضر، آن نابسامانی گذشته را ندارد بلکه دارای تورم مختصری است. بانک مرکزی با کمک کمیسیون اقتصادی و دوستان مرکز پژوهش‌های مجلس، ساعت‌ها فکر کردند و به نتیجه رسیدند.

وی افزود: مسایل همچنان برخی از امور است، توصیه من به وزیر صمت، آقای رحمانی این است که متناسب با شرایط امروز، ضوابط و شرایط خاصی برای تولید درنظر بگیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: من مخالف نوشتن استراتژی صنعت نیستم، در این کشور از اینگونه اسناد زیاد نوشته می‌شود و برای شرایط عادی نیز خوب است و باید دورنمای درست داشته باشد، استقبال هم می‌کنم و اگر اتاق بازرگانی آن را تدوین کند ما نیز پیگیری خواهیم کرد.

لاریجانی افزود:، اما ما مسایل روزمره بسیار شدیدتری برای صنایع و تولید کشور داریم و باید به جای اینکه وقتمان را بر روی امر درازمدتی بگذاریم، شرایط امروز ما اقتضا می‌کند که مسایل فوری‌تر را حل و وقت اصلی را اینجا صرف کنیم.

وی گفت: قاطعانه به شما عرض می‌کنم ما برای صیانت از تولید و زنده نگه داشتن ظرفیت تولید کشور احتیاج داریم که در شرایط فعلی، ساز و کار‌های متناسب را در نظر بگیریم که خیلی از آن قانون نیست بلکه تدبیر است.

لاریجانی افزود: چند مثال برای شما می‌زنم تا مطلب روشن‌تر شود، به عنوان مثال در اخذ مالیات بر ارزش افزوده، به چه دلیل پرونده‌های ده سال قبل را بررسی می‌کنید، آیا الان زمان این کار است؟ آیا می‌توانند همه این پرونده‌ها را نگهدارند؟ این آزار به بخش تولید است.

رئیس مجلس افزود: من شنیده ام که آقای جهانگیری نیز بخشنامه کرده اند که برای یکسال قبل را بررسی کنید. باید قبول کنیم اگر تولید محور توسعه و پیشران توسعه کشور صنعت کشور است همه بخش‌ها باید به آن کمک کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قانون، اختصاص ۴۰ درصد تسهیلات به تولید را الزام کرده است گفت: اختصاص ۲۷ درصد تسهیلات به بخش تولید، خلاف قانون است.

علی لاریجانی با بیان اینکه لازم است از فعالان اقتصادی مالیات بگیریم، اما مالیات باید به اندازه وسعشان باشد افزود: باید امروز شرایط خاص این تولیدکنندگان را در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه همین مسئله درباره تامین اجتماعی هم هست افزود: نباید انتظار داشته باشیم که دولت بدهی ده سال پیش خود به سازمان تامین اجتماعی را امروز بپردازد البته که این سازمان باید بتواند سرپا بایستد به همین دلیل در قانون بودجه شرایطی ایجاد کردیم که دولت بتواند بدهی هایش به صندوق‌های کشور از جمله همین صندوق تامین اجتماعی را بپردازد.

لاریجانی ادامه داد: نمی‌گویم بدهی این دستگاه‌ها نباید پرداخت شود، اما عقل حکم می‌کند با توجه به شرایط امروز اینقدر به آن‌ها سخت نگیریم این تدبیر است.

رئیس مجلس گفت: در مورد سرمایه در گردش هم همین است واقعیت این است که دستگاه‌های تولیدی ما به سرمایه در گردش نیاز دارند، امروز آقای همتی گفتند تسهیلاتی را برای زنجیره تولید در نظر گرفته اند این کار خیلی خوبی است، این کمک به آن فکری است که آقای رحمانی وزیر صنعت گفتند برای جبران حلقه‌های مفقوده تولید لازم است.

وی همچنین با اشاره به اینکه در قانون آمده سهم تسهیلات بخش‌های صنعتی در کشور ۴۰ درصد است گفت: اینکه می‌گویند الان ۲۷ درصد شده خلاف قانون است، خب معلوم است بانک‌ها به تسهیلات زودبازده علاقه دارند آنجایی که باید به نظر من بانک مرکزی سخت بگیرد اینجاست. باید برود به سمت بخش‌های تولیدی کشور، باید این ۴۰ درصد به این بخش اختصاص پیدا کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی از نظام بانکی خواست درباره معوقات بانکی تولیدکنندگان سختگیری نکند.

لاریجانی در ادامه سخنان خود در مراسم روز ملی صنعت و معدن با اشاره به اینکه برخی از بخش‌های تولیدی معوقاتی دارند افزود:​ برخی از آن‌ها بدون دلیل این کار را کرده اند که کار خوبی نیست، اما برخی دیگر از تولید کنندگان بدلیل شرایط روزگار از جمله نوسانات ارز با مشکل معوقات بانکی مواجه شده اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی تولید کنندگان معوقات بانکی پیدا می‌کنند سیستم بانکی هم سختگیری به این‌ها را بیشترمی کند و امکانات دیگر را از آن‌ها می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بنگاه‌های اقتصادی باید به فعالیت‌های بانکی خود ادامه دهند تصریح کرد:​ وقتی این امکانات را از بنگاه‌های اقتصادی می‌گیرید آن‌ها بیشتر در مشکلاتشان فرو می‌روند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه می‌توان در این مورد تدابیر لازم را اتخاذ کرد گفت: قانونی در این باره گذرانده ایم که در ستاد‌های استانی در این مورد تدبیر کنند.

وی افزود:​جا‌هایی که واحد‌های تولیدی مشکل دارند بانک مرکزی کمک کند و بانک‌ها بپذیرند.

لاریجانی با اشاره به تدابیر رئیس کل بانک مرکزی در حل مسائل و وضعیت نابسامان یکسال اخیر امور بانکی از آقای همتی خواست به این موضوع هم فکر کنید و تدابیر لازم را اتخاذ کنید.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:​ فرض شما این باشد که ما در یک دوران محدودی به این شرایط فعلی رسیده ایم و این شرایط نمی‌تواند ماندگاری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه همه تلاش ما اینست که ما این سد را بشکنیم و خیلی از کشور‌ها دارند به ما در این زمینه کمک می‌کنند افزود:​ برخلاف تصور آن‌ها که می‌توانند فروش نفت ایران را صفر کنند و روابط تجاری را از بین می‌برند موفق نبودند و برخی از کشور‌های بزرگ و بعضی از همسایگان ما دارند با ما همکاری می‌کنند که ما از آن‌ها تشکر می‌کنیم.

لاریجانی با اشاره به اینکه این دوره محدود است گفت:آن‌ها می‌فهمند که باید طور دیگری عمل کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی از نظام بانکی خواست برای این دوره محدود سازو کار‌ها و ضوابط خاص درنظر بگیرد تا مشکلات تولیدکنندگان حل شود.

وی با اشاره به قانون پنجره واحد برای تسهیل در سرمایه گذاری افزود:​ وزارت صمت موظف است اجرای این قانون را سخت بگیرد که اگر کسی می‌خواهد سرمایه گذاری کند کفش آهنی نپوشد و شما باید این کار را حل کنید.

علی لاریجانی در ادامه سخنانش امور دیوانی کشور را دارای مشکلات دانست و افزود: عده‌ای نشسته اند تا مشکلات را بیشتر کنند لذا شما (مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت) باید بخشی را متولی رسیدگی به این موضوع کنید که از زمانی که کسی درخواست مجوز برای تاسیس کاری می‌کند تا زمان صدور مجوز چقدر طول می‌کشد ملاک ارزیابی دستگاه‌های زیرمجموعه شما باید این باشد چرا که این مشکل را می‌توان حل کرد، قانون وجود دارد بنابراین باید تدبیر کنید.

وی گفت: رئیس اتاق بازرگانی گفت که حال و روز امروزمان خوب نیست، فکر می‌کنم ما امروز در درون این مشکل هستیم؛ درست است که حال و روز ما خوب نیست، اما این کلام معصوم را به یاد داشته باشید که عیار انسان‌ها در شرایط سخت سنجیده می‌شود.

لاریجانی افزود: ما در شرایط سخت هستیم، اما اگر می‌خواهیم نشان دهیم که ایرانی با غیرت هستیم امروز است، ایرانی‌ها چنین خصلتی را در طول تاریخ نشان داده اند.

وی گفت: ایرانی‌ها در طول تاریخ نشان داده که ضربات خیلی سخت‌تر و وحشیانه را حذف کرده، ولی همبستگی داشته اند.

رئیس مجلس افزود: چند روز پیش مطلبی از اظهارات یکی از مسئولان این کشور‌های عجیب و غریب را می‌خواندم که گفته بود ما در همه فشار‌هایی که به ایران می‌آوریم نکته‌ای عجیب برایمان وجود دارد و آن اینکه در طول اعمال روش‌های مختلف برای فشار بر ایران، آن‌ها همبستگی ملی دارند.

لاریجانی گفت: بلوچ، ترکمن، کرد، عرب و ترک همگی باهم هستند و دشمن نتوانسته است رخنه‌ای در آن ایجاد کند لذا این مسئول می‌گفت: برای من مهم است که چه چیزی در این همبستگی وجود دارد و باید بررسی شود.

وی افزود: این همبستگی به تمدن و ریشه داربودن ایرانیان بازمی گردد، شما بی ریشه هستید، مشکل داشته و می‌ترسید، اما ایرانیان هزاران سال در این سرزمین سکونت داشته و سختی‌ها کشیده و روی غیرت ایرانی شان ایستادگی کرده اند.

لاریجانی گفت: امروز برای همه ما سخت است، اما باید همبسته باشیم و روی فکر درست مقاومت ایستادگی کنیم که تعبیر این مقاومت در کشور رونق تولید است.

وی افزود: برخی اوقات در روزنامه‌ها و سایت‌ها مسایل فرعی برجسته می‌شود، مشاجرات بلاوجه در کشور ایجاد می‌کنند؛ این نفهمی است چراکه بار‌ها رهبر معظم انقلاب فرمودند که روی مسایل اصلی بایستید نه مسایل فرعی، در کشوری مثل ایران اختلاف نظر وجود دارد، اما آیا امروز روزی است که فرعیات را بزرگ کنیم؟ یا بفهمیم این دشمن، دشمن همه و دشمن ملت ایران است؟ پس باید باهم باشیم.

رئیس مجلس گفت: صنعت گران ما باید احساس کنند که وزارتخانه‌های مختلف، روزنامه ها، رادیو و تلویزیون ما پشتیبانشان هستند و احساس تنهایی نکنند.

لاریجانی افزود: امیدوارم وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین همه دولت تلاش کنند تا برای ایجاد شرایط صیانت از رونق تولید راهی عملگرایانه داشته باشند. امروز مشکلات صنعتگران را می‌بینید و باید حل کنید تا تولید افزایش یابد و این افراد روی پای خود بایستند تا حلقه‌های مفقوده تولید را سامان دهند و به کشور‌هایی که برایمان مقدور است صادرات داشته باشیم.

وی گفت: باید نگاه شما نگاهی عملگرایانه باشد و پیگیری مداوم داشته باشید تا سال آینده شرایط ما بهتر شود، امیدوارم امسال رونق تولید در عمل محقق شود.

 



 خبرنگار:پروین مرادی


نام:
ایمیل:
* نظر: