اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۱۳۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۱۰ تير ۱۳۹۸ - 01 July 2019
وزیر امور خارجه در مراسم روز ملی صنعت و معدن
وزیر امور خارجه گفت: فشارهای آمریکا امروز ناشی از قدرت آمریکا نیست بلکه به دلیل شکست های مستمر ایالات متحده در حوزه منطقه‌ای و بین المللی در برابر جمهوری اسلامی ایران است.

فشارهای آمریکا ناشی از شکست‌های این کشور در برابر ایران است

به گزارش خبرنگار عصرپرس، محمد جواد ظریف در مراسم روز ملی صنعت و معدن که هم اکنون در سالن اجلاس تهران با حضور وزیر صنعت در حال برگزاری است، گفت: فشارهایی که امروز به ایران وارد شده فشارهایی از سوی آمریکا نیست بلکه به خاطر شکست‌های مستمر این کشور در برابر ایران در منطقه است.

وی با اشاره به افزایش قدرت و نفوذ ایران در منطقه و همچنین منزوی شدن امریکا در عرصه بین المللی افزود: آمریکا برای اینکه علیه ایران حامی پیدا کند به هر وسیله ای متوصل شده و ناموفق بوده است. سال گذشته ۴ مرتبه جلسه شورای امنیت را برای محکوم کردن ایران برگزار کردند ولی هربار ناموفق بوده اند که این شرایط امریکا را وادار کرده از تنها حربه یعنی حربه اقتصادی علیه ایران استفاده کند.

ظریف گفت: ایران اکنون در حوزه میدانی دچار ضعف نیست بلکه آمریکا در بسیاری از کشورهای منطقه شکست خورده و در همه مناطق شکست را تجربه کردند و این در حالی است که در حوزه اقتصادی از فرصت میان مدت حضور حاکمه دلار بر دنیا استفاده کردند تا به ایران فشار وارد کنند ولی چین و روسیه تصمیم گرفتند تا به دلار معامله نکنند و در ایران و ترکیه نیز ٣٥ درصد معاملات بدون حضور دلار صورت می گیرد.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: نقش دلار در معاملات رو به کاهش است و نزدیکترین متحدان آمریکا از این کشور در حال فاصله‌گرفتن هستند؛ ما ناگزیریم از طریق اتکای به تولید داخلی این حربه را ناکارآمد کنیم. امریکا به ابزار اقتصادی روی آورده اما ما می توانیم با تولید و صنعت ملی، نقش امریکا را کمرنگ کنیم؛ البته مقام معظم رهبری نیز در این رابطه به درستی رهنمود فرموده اند تا به تولید و صنعت داخلی متوسل شویم.

وی تصریح کرد: ایران در سال های اخیر نشان داده در برابر احترام با احترام برخورد می کند و در مقابل فشار مقاومت می کند؛ در حالیکه آمریکا به مردم فشار وارد می کند و معیشت آنها را مورد هدف قرار می دهد؛ اما ما بعنوان دولت و شما بعنوان صنعتگر، در برابر مردمی که همه چیز را وام دار آنها هستیم، وظیفه داریم.

ظریف با بیان اینکه مردم بر گردن ما حق بسیاری دارند، افزود: باید تلاش کنیم تا با تامین معیشت مردم مقاومت را به پیش ببریم؛ کارآفرینانی که در حوزه دانش بنیان ها پیش رفته اند، توانسته اند در اقتصاد موثر باشند؛ ما اجازه نمی دهیم هیچ کشوری با مردم ایرانی با زبانی جز تکریم صحبت کند.

وی در ادامه تصریح کرد: اینستکس گرچه پاسخی به تعهدات اروپایی ها و خواست ایران نیست اما یک ارزش استراتژیک دارد.



خبرنگار: پروین مرادی

نام:
ایمیل:
* نظر: