اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۱۳۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۰۸ تير ۱۳۹۸ - 29 June 2019
اسوشیتدپرس:
خبرگزاری اسوشیتدپرس روز جمعه نوشت که کشورهای اروپایی با ایجاد سپر دیپلماتیک حول شرکت ها از تبادلات تجاری آنان با ایران حمایت خواهند کرد.

اروپا در مقابل آمریکا از اینستکس حمایت می کندبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از خبرگزاری اسوشیتدپرس، تحلیلگران اقتصادی شورای اروپا بر این باورند که حضور سه کشور قدرتمند اقتصادی اروپا (انگلیس، فرانسه و آلمان) در اینستکس می تواند ریسک پذیری تحت فشار قرارگرفتن آمریکا را کاهش دهد.

کشورهای اروپایی ایجاد کننده اینستکس می گویند که برای درگیر نشدن مستقیم با تحریم های آمریکا، در مراحل اولیه اجرای ساز و کار مالی اینستکس بیشتر بر نیازهای اولیه جامعه مردمی ایران مانند دارو، دستگاه های پزشکی و محصولات کشاورزی متمرکز خواهد شد.

«کورنلیوس آدباهر» دستیار شورای روابط خارجی آلمان گفت: شرکت های اروپایی که از سیستم پرداخت اینستکس استفاده می کنند، شرکت های کوچک دارای روابط تجاری طولانی مدت با منطقه خاورمیانه که با امریکا هیچ رابطه تجاری و کاری ندارند، خواهند بود.

به گفته آدباهر، در مراحل اولیه شرکت های بزرگ اروپایی وارد این ساز و کار مالی برای تبادلات تجاری با ایران نخواهند شد.

وی همچنین با اشاره به تلاش کشورهای اروپایی خاطر نشان کرد، ما فقط صحبت نمی کنیم، ما کار انجام می دهیم. این مهم است و این همان چیزی است که اروپایی ها در آن کار می کنند.

وزارت خارجه آلمان نیز دقایقی پیش در صفحه توییتری خود اعلام کرد از اینکه شرکای اروپایی ما یعنی انگلیس و فرانسه و نیز اتحادیه اروپا از راه اندازی کانال مالی ویژه، موسوم به «اینستکس» حمایت می کنند تا به این وسیله، تجارت مشروع با ایران امکانپذیر شود، استقبال می کنیم.

ما به طور مشترک از حفظ «برنامه جامع اقدام مشترک» و تامین امنیت از طریق خلع سلاح هسته ای نیز حمایت می کنیم.

دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین پایتخت اتریش ساعتی قبل، پس از نزدیک به سه ساعت و ۳۰ دقیقه مذاکره میان طرف‌های شرکت‌کننده به پایان رسیده است.

این نشست، ساعت ۱۲ به‌وقت وین در سطح معاونان و مدیران کل سیاسی ایران و گروه ۱+۴ به ریاست هلگا اشمید دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ وین برگزار شد.

هدف از نشست امروز، اطمینان از ادامه اجرای برجام در تمامی ابعاد آن و تبادل‌نظر درباره راه‌های مقابله با چالش‌های ناشی از خروج و اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران عنوان‌شده بود.

نماینده روسیه در نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، نشست امروز کمیسیون مشترک برجام را رضایت‌بخش توصیف کرد.

میخائیل اولیانوف در توییتر خود نوشت: البته هرچند پیشرفت مورد نظر حاصل نشد اما قطعاً یک شکست نبود. همه شرکت‌کنندگان بر تعهد کامل به برجام به رغم وجود مشکلات تأکید کردند.


نام:
ایمیل:
* نظر: