اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۳۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۳ - ۰۵ تير ۱۳۹۸ - 26 June 2019
معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران همزمان با فرا رسیدن روز صنعت و معدن کارنامه عملکرد و برنامه های این سازمان را برای سال ۹۸ تشریح کرد.

ارتقای ظرفیت بهره برداری واحدهای صنعتی در سالجاریبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از شاتا، محسن صالحی نیا مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با اشاره به استقرار ۹۹۳ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب در سطح کشور، گفت: از این تعداد ۶۵ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی فعالند و ۶ شهرک نیز در قالب مناطق ویژه اقتصادی واخدهای صنعتی مختلفی را در خود جای داده اند.

وی افزود: در مجموع بالغ بر ۴۴ هزار واحد صنعتی در شهرک ها و نواحی فعالیت می کنند که امکان اشتغال مستقیم بیش از ۸۹۸ هزار نفر را فرآهم آورده اند.

صالحی نیا با تاکید بر محورهای مختلف برنامه راهبردی سازمان صنایع کوچک برای ایجاد و توسعه شهرک های فناوری، اظهار داشت: برنامه ریزی همه جانبه ای برای تسهیل و تشویق صنایع کوچک برای تبدیل شدن به صنایع متوسط و بزرگ در دستور کار سازمان می باشد.

اجرای برنامه پایش صنایع کوچک

مدیرعامل شهرک های صنعتی کشور یکی از مهمترین برنامه ها و اقدامات در دست اجرای سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران را پایش صنایع کوچک و برنامه ریزی جامع برای توسعه واحدهای موجود اعلام کرد و در این خصوص توضیح داد: در برنامه پایش میزان تولید فعلی رصد و روش های احیاء و یا افزایش ظرفیت تولید واحدها مورد نظر خواهند بود.

احیای فعالیت۱۲۵۰ واحد صنعتی توسط سازمان صنایع کوچک در سال ۹۷

این مسئول اعلام کرد: در سال ۹۷ طی پیگیری های انجام گرفته و در قالب ستاد های تسهیل و رفع موانع تولید در سطح استان ها، ۱۲۵۰ واحد صنعتی تعطیل مستقر در شهرک های صنعتی مجددا به چرخه تولید بازگشته اند.

صالحی نیا افزود: برای سالجاری احیای بیش از ۲ هزار واحد صنعتی در برنامه سازمان می باشد و در همین مقیاس ارتقای ظرفیت بهره بردای ۴۰۰۰ واحد صنعتی در کل کشور و البته با تعهد ۵۰ درصدی واحدهای مستقر در شهرک های صنعتی در دستو کار قرار گرفته است.

نهضت ساخت داخل

وی با اشاره به جایگاه مهم واحدهای کوچک و متوسط به خصوص واحدها دانش بنیان در طراحی، ساخت و تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز واحدها بزرگ صنعتی کشور، گفت: برای تحقق عینی اهداف "نهضت ساخت داخل"، تسهیل امور در راستای توسعه مراکز R&D و مراکز نوآوری در سطوح مختلف رشته های صنعتی در راس برنامه های سازمان صنایع کوچک کشور بوده و با جدیت برنامه های عملیاتی آن در حال پیگیری است.

صالحی نیا خاطرنشان کرد: برای توسعه صادرات و برای افزایش توان تامین در واحدهای مستقر در شهرک های صنعتی، برنامه توسعه خوشه ها و شبکه های کسب و کار در حال پیگیری است و تاکنون ۴۶۶ خوشه صنعتی در کشور شناسایی شده اند.

افزایش ۲ برابری منابع صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به پیگیری های انجام گرفته جهت افزایش ۲ برابری منابع صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک و تهیه لایحه ای در این خصوص گفت: منابع موجود با محدودیت بسیاری مواجه شده است که امیدواریم ذیل تبصره ۱۸ قانون هدفمند سازی یارانه ها برای افزایش منابع صندوق ضمانت صنایع کوچک اقدام مقتضی انجام گیرد.

وی افزود: تخصیص بخشی از منابع درآمدی مالیات بر ارزش افزوده جهت توسعه زیرساخت های شهرک های صنعتی نیز برای مجموعه دارای اهمیت فراوانی است که امیدورام هرچه سریعتر محقق شود.

۱۶۰ میلیارد تومان هزینه بازسازی زیرساخت شهرک های صنعتی مناطق سیل زده

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران برآورد اولیه از حجم زیان های وارده به زیرساخت های شهرک های صنعتی مستقر در مناطق سیل زده را بالغ بر ۱۶۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با وجود اقدامات اولیه برای بازسازی زیرساخت ها، هنوز منابعی از سوی مدیریت بحران کشور به این بخش ها تخصیص نیافته است.

عارضه یابی مشکلات واحدهالی تولیدی

صالحی نیا در پایان به یادآوری اهمیت تدوام فعالیت واحدهای صنعتی در شرایط موجود اقتصادی کشور، اظهار داشت: برنامه عارضه یابی مسائل و مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی با تخصیص اولیه ۵۵ میلیارد ریالی به استان ها آغاز و تلاش خواهیم کرد تا با شناسایی و رفع بسیاری از دغدغه های صنعتگران در سال "رونق تولید" مانع توقف فعالیت آن ها شویم.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: