اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۱۳۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۰۵ تير ۱۳۹۸ - 26 June 2019
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اعلام کرد:
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: تامین آب از منابع جدید به تنهایی چاره مقابله با تنش های آبی نیست بلکه باید با مدیریت مصرف این موضوع را حل و فصل کرد.

ضرورت مدیریت مصرف در کنار تامین آب از منابع جدیدبه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در همایش سازگاری با کم آبی با اشاره به اینکه این تامین و توزیع آب روستایی در شرایط موجودبسیار سخت است، گفت: تابستان سال گذشته تابستان سختی بود اما با مدیریت همکاران توانستیم که از این شرایط عبور کنیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور با بیان اینکه فضای عمومی جامعه نمی پذیرد کم آبی داشته باشیم، گفت:در تابستان امسال با توجه به بارش های مطلوب نمی توان کمبودها را توجیه کرد،این درحالی است که  تامین منابع آبی و احداث مخازن آبی شرایط را برای مدیریت مصرف مهیا می کند.

وی با تاکید بر این‌که آب باید به مردم برسد، اظهار کرد: در حال حاضر حتی در برخی از پرآب‌ترین نقاط کشور مشکلاتی از قبیل مدیریت تأمین آب، احداث سامانه‌های مناسب، شبکه‌های توزیع و غیره وجود دارد.

جانباز ادامه داد: باید با اطلاع رسانی شفاف در بحث مدیریت مصرف اقدام کنیم و با مردم صمیمانه روبرو شده و نیازهای آنان را شناسایی و برطرف کنیم.

رویداد سازگاری با کم آبی،فرصتی مناسب برای شرکت های آبفادر مدیریت مصرف است

وی افزود: رویداد سازگاری با کم آبی رویداد ملی است که با استفاده مطلوب صنعت آب و فاضلاب از این رویداد می توان در مدیریت مصرف اقدام نمود و این فرصتی مناسب برای شرکت های آبفا است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور ادامه داد: ما باید به جای اینکه هر روز به سراغ اجرای پروژه های و طرح های متعدد برویم در راستای نهادینه کردن مدیریت مصرف آب در جامعه تلاش کنیم.

جانباز با بیان این‌که همواره در کشور شاهد رویکرد توسعه‌ای در همه بخش‌ها بوده‌ایم، اظهار کرد: این رویکرد در نقاطی آسیب وارد کرده است. ما دائماً دنبال این هستیم که آب را از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل کنیم. باید بررسی کنیم که آیا کشورهای دیگری که مانند ما کم‌آب هستند، هم همین کار را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: باید گفت طرح‌های انتقال آب در همه کشورهایی که اقلیمی مشابه ایران دارد، شکل می‌گیرد اما توجه در این کشورها معطوف مدیریت مصرف است.

155 لیتر سرانه مصرف آب برای هر ایرانی است

جانباز در ادامه سرانه مصرف آب هر ایرانی را 155 لیتر عنوان کرد و گفت: متوسط سرانه مصرف هر استانی با توجه به میزان جمعیت آن متفاوت است اما باید گفت این میزان بیش‌تر از متوسط مصرف در شهرهای پرمصرف صنعتی اروپاست.

وی افزود: این سرانه از 220 لیتر به 155 کاهش یافته اما هنوز تعدادی از آب شرب در مصارف غیر ضروری استفاده می کنند.

30 درصد کاهش مصرف آب با نصب تجهیزات کننده 

مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور با بیان اینکه تنها با نصب تجهیزات کننده می توان 30درصد مصرف را کاهش داد،تصریح کرد: نقش مادران به عنوان مدیران خانه می توان در مدیریت مصرف موثر باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه با وارد مدارشدن کولرها آبی در کشور 11 تا 20 درصد مصرف افزایش می یابد، گفت: نصب این تجهیزات حدود ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار تومان برای مشترک هزینه دارد و در این راستا طی بخشنامه‌ای به شرکت‌های آب و فاضلاب اعلام کرده‌ایم که این میزان را به صورت اقساط از روی قبوض کم کنند.

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در ادامه، گفت: در آینده نزدیک تغییر در ساختار شرکت های آبفا را خواهیم داشت و مدیریت پروژه های آبی را به صورت یکپارچه انجام خواهیم داد بصورتی که یک واحد از اجرا تا انتها مرحله خدمت رسانی را مدیریت می کند.

وی افزود: هدف از اجرای پروژه افزایش رضایت مندی در مشترکین است.

بازچرخانی آب تحولی اعظیم در اجرایی پروژه های آبفا است

جانباز در ادامه در جمع خبرنگاران در حاشیه همایش بازچرخانی آب را مهم دانست و گفت: بازچرخانی آب تحولی اعظیم در اجرایی پروژه های آبفا است و در هر منطقه با روش های مدرن آب را تصفیه و به مصرف صنایع و فضای سبز می رسانیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور در ادامه با اشاره به حمایت از شرکت های دانش بنیان در بحث مدیریت مصرف آب، گفت: ما می توانیم با حمایت از شرکت های دانش بنیان که جوانان مستعد کشور در آن فعالیت می کنند به بحث بازچرخانی آب و تصفیه پساب  موفق عمل کنیم.

جانباز در ادامه با اشاره به 7 میلیارد متر مکعب آب مصرفی در کشور، گفت: سرانه مصرف آب از 10 سال گذشته کاهش یافته و این نشان از آن است که مدیریت مصرف راه خود را پیدا کرده است.

افزایش دو برابری بازچرخانی آب تا پایان برنامه ششم 

وی افزود: از این میزان آب1/2 باز چرخاند می شود در برنامه ششم این رقم دو برابر خواهد شد.

جانباز ادامه داد: باید جمعی از کارشناسان کشور مطالعات را با توجه به تفکیک اقلیم های مختلف انجام دهند تا بتوانیم مصرف را بر اساس اتکا به منابع مدیریت کنیم.

با هوشمندسازی شبکه و مدیریت فشار توانستیم بخشی از کم‌آبی‌ها را جبران کنیم

وی با بیان این‌که ۲۳۳ شهر در تنش آبی هستند، گفت: در برخی از شهرها منابع تأمین آب نداریم. برای مثال شهرهایی مانند کرمان، خراسان جنوبی و بخش‌هایی از استان فارس از آب‌های زیرزمینی بهره‌مند می‌شوند اما در برخی از شهرها سامانه‌های توزیع آب وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب ادامه داد: کم‌آبی‌ها در بخش‌هایی از استان اصفهان به این دلیل است که نتوانستیم بخش‌هایی از سامانه‌هایی که باید آب را تأمین کند، احداث کنیم یا در بخش‌هایی از کشور با کمبود مخزن مواجه هستیم. البته از حدود پنج سال قبل با هوشمندسازی شبکه و مدیریت فشار توانستیم کم‌آبی‌ها را جبران کرده و از پرت جلوگیری کنیم.

جانباز از کاهش فشار شبکه در طول شب خبر داد و گفت: کاهش فشار شبکه در شب‌ها باعث می‌شود بخش زیادی از پرت شبکه‌ها کمتر شود.

 برنامه‌ای برای نوبت‌بندی آب نداریم

وی در ادامه با تاکید بر این‌که برای نوبت‌بندی آب در هیچ کدام از شهرهای کشور برنامه‌ای نداریم اظهار کرد: البته ممکن است کاهش فشار داشته باشیم، همچنین ممکن است در بخش‌هایی از سامانه‌های گسترده در سطح کشور احتمال ترکیدگی یا از مدار خارج شدن وجود داشته باشد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: تابستان امسال نسبت به سال‌های گذشته وضعیت آب هم در روستاها و هم در شهرها بهتر است.





خبرنگار: پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: