اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۳۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - ۰۳ تير ۱۳۹۸ - 24 June 2019
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اعلام کرد:
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه در اکثر نقاط کشور اقدامات خوبی از محل صندوق توسعه ملی در جهت تامین آب شرب روستایی صورت گرفته، گفت: تاکنون حدود 6 و نیم میلیون نفر جمعیت روستایی از آب شرب سالم و بهداشتی بهره مند شده اند و پیش بینی می شود تا پایان دولت به بالای 9 میلیون نفر برسد.

بهره مندی 6 و نیم میلیون نفر جمعیت روستایی از آب شرب پایداربه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس،  حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی  آب و فاضلاب کشور در حاشیه همایش سازگاری با کم آبی در گفتگو با خبرنگار عصرپرس گفت: امسال در اکثر نقاط کشور بارشهای خوبی را شاهد بودیم و در حال حاضر به طور کلی در تامین آب سطحی کشور وضعیت خوبی داریم.

جانباز در ادامه با بیان اینکه حجم ذخیره تعداد زیادی از سدهای تامین کننده آب شرب شهرها و روستاها افزایش یافته است، گفت: این بدان معنی نیست که مشکلات کمبود آب ما حل شده است.

اصفهان،فارس و کرمان استانهای درگیر تنش آبی 

وی ادامه داد: در حال حاضر در استانهای اصفهان،فارس، کرمان و برخی از شهرها و روستا با مشکل کم آبی مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور با اشاره به اینکه در موضوع تامین آب شرب باید پایداری شبکه های شرب و حجم مخزن مناسب باشد، گفت: با تلاش همکاران ما تعداد زیادی از روستاهای کشور که آب رسانی سیار می شد از آب پایدار برخوردار شده اند .

بهره مندی 6 و نیم میلیون نفر جمعیت روستایی از آب شرب سالم و بهداشتی

مدیرعامل شرکت مهندسی  آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه در اکثر نقاط کشور اقدامات خوبی از محل صندوق توسعه ملی در جهت تامین آب شرب روستایی صورت گرفته، گفت: تاکنون حدود 6 و نیم میلیون نفرجمعیت روستایی از آب شرب سالم و بهداشتی بهره مند شده اند و پیش بینی می شود تا پایان دولت به بالای 9 میلیون نفر برسد.

وی در ادامه تصریح کرد: با اجرای مجتمع آبرسانی روستاهایی که باعث پایداری خدمات و ارتقاء کیفی آب می شود، تعداد روستاهای آبرسانی سیار به زیر چهار هزار روستا رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در ادامه با بیان اینکه به سمتی حرکت خواهیم کرد که روستاهای بالای 20 خانوار فاقد آب نداشته باشد، افزود: روستاهایی که از مجتمع های آبرسانی برخوردار نیستند عمدتا روستاهای پراکنده ای می باشند که  امکان تعریف مجتمع آبرسانی وجود ندارد اما در دستور کار ما قرار دارد و اولویت ما پوشش بیشتر جمعیت روستایی است. 

وی ادامه داد: درقبض های جدید افزایش  تعرفه ها اعمال، ودر صورت عدم رعایت الگوی مصرف جریمه دریافت خواهد شد.

بیش از 9 میلیون 800 هزار واحد در کشور بالا تر از الگوی مصرف، آب مصرف می کنند

جانباز بابیان اینکه: از تعداد 25 میلیون واحد خانگی و 15 میلیون اشتراک، بیش از 9 میلیون 800 هزار واحد در کشور بالاتر از الگوی مصرف، آب مصرف می کنند، گفت:بیش از 9 میلیون هزار مشترک خانگی بالای 15 متر مکعب آب مصرف می کنند.

احتمال قطعی آب در کشور وجود ندارد

مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور گفت: برنامه ما برای برخورد با مشترکین پرمصرف اعمال شرایط سخت مانند قطعی آب نیست، بلکه با اطلاع رسانی مناسب این مطلب را مطرح می‌کنیم که کسی که عدم رعایت الگوی مصرف را دارد حق دیگر شهروندان ایرانی را ضایع کرده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از ابزار برخورد با مشترکین پرمصرف اعمال افزایش تعرفه پرمصرفی بر روی قبوض آنهاست، اظهار داشت: با اطلاع رسانی مناسب تا کنون توانسته ایم جلو مشترکین پرمصرف را بگیریم .

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در ادامه با اشاره به اینکه رعایت الگوی مصرف نباید به یکسال یا یه یک زمان خاص محدود شود، تصریح کرد: درست است که سال آبی 97 _ 98 سال آبی خوبی برای کشور بوده و متوسط بارش کشور بیشتر از حد نرمال بود اما رعایت الگوی مصرف برای همه فصول لازم و ضروری است.

ایران هنوز از خشکسالی دور نشده است

وی در ادامه با تاکید بر اینکه کشور های پرآب دنیا مصرف آب کمتر از ایران دارند، گفت: کشور ما هنوز از خشکسالی دور نشده و همچنان با این مشکل مواجه هستیم بنابراین توصیه می کنیم طبق روال گذشته و با همکاری و همراهی مردم مدیریت مصرف را داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور، گفت: در صورت رعایت الگوی مصرف مشترکین از مشوق های آبی برخوردار و در قبوض آنها اعمال خواهد شد.

صنعت و اقتصاد آب شرب یک صنعت و اقتصاد پایدار نیست

جانباز گفت: براساس صورت های مالی در بخش آب شرب شهری 50 درصد قیمت تمام شده و در بخش آب شرب روستایی کمتراز 30 درصد دریافت می شود بنابراین صنعت و اقتصاد آب شرب یک صنعت و اقتصاد پایدار نیست .

وی افزود: شرکت های آبفا با زیان های عملیاتی در هر سال مواجه هستند و در این صورت توان شرکت ها در پایداری سیستم ها و به روز کردن تاسیسات کم می شود در حالی که  در دنیا هزینه تعمیر و نگهداری را از محل تعرفه ها دریافت می کنند اما براساس ملاحطاتی که از ابتدا در کشور داشته ایم این اتفاق نیفتاد و این افزایش 7 درصدی نیز هیچ مشکلی را از ما حل نخواهد کرد.

ایران یکی از ارزان ترین کشورهای در بخش آب شرب است

مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور اعلام کرد: آب شرب و قیمت گذاری در همه نقاط دنیا محلی است اما در ایران ارزان ترین آب شرب در اختیار مردم قرار می گیرد.

جانباز در ادامه با اشاره به توسعه شبکه های فاضلاب در کشور، گفت: توسعه شبکه های فاضلاب با سرعت خوبی در حال اجراست و ما از مدرن ترین روشهای جمع آوری و تصفیه فاضلاب که در دنیا مرسوم شده استفاده کرده ایم.

وی ادامه داد: اکثر شهرهای بزرگ کشور ما از شبکه گسترده جمع آوری فاضلاب برخوردار هستند و در یک نقطه فاضلاب در شبکه محلی تصفیه و از پساب آن برای فضای سبز، صنعت و  سفرهای آب زیر زمینی استفاده می شود.

 

 

 

خبرنگار: پروین مرادی

نام:
ایمیل:
* نظر: