اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۱۳۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۴ - ۰۱ تير ۱۳۹۸ - 22 June 2019
رئیس پلیس فرودگاه های کشور گفت: عملیات حج تمتع از 17 تیرماه در 17 ایستگاه پروازی برابر اعلام سازمان حج آغاز می شود.

آماده‌باش پلیس فرودگاه برای حج ۹۸

به گزارش عصرپرس، سردار حسن مهری در نشست خبری که به منظور تشریح اقدامات پلیس فرودگاه در حج تمتع ۹۸ برگزار شد، گفت: امسال از هفدهم تیرماه عملیات حج تمتع در ۱۷ ایستگاه پروازی آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) پذیرای 30 هزار زائر از استان های تهران، سمنان، البرز، قم، قزوین، مرکزی، گلستان، لرستان، همدان و کاشان است.

رئیس پلیس فرودگاه های کشور با بیان اینکه زائران خراسان رضوی و خراسان شمالی از فرودگاه مشهد اعزام می شوند به عزیمت زوار چهارمحال بختیاری و اصفهان از فرودگاه اصفهان اشاره و بیان کرد: همچنین زائران تبریز از آذربایجان شرقی؛ زوار کرمان از فرودگاه کرمان، زائران استان کهگیلویه و بویراحمد و فارس از فرودگاه شیراز اعزام می شوند.

مهری به اعزام زوار استان گلستان از فرودگاه گرگان، زائران استان یزد از فرودگاه یزد، هرمزگان از فرودگاه بندرعباس، زائران کرمانشاه و ایلام از فرودگاه کرمانشاه اشاره کرد.

رئیس پلیس فرودگاه های کشور خاطرنشان کرد: زائران مازندران از فرودگاه ساری، استان گیلان از فرودگاه رشت، استان آذربایجان غربی از فرودگاه ارومیه، استان خوزستان از فرودگاه اهواز، استان بوشهر از فرودگاه بوشهر و زائران خراسان جنوبی از فرودگاه بیرجند به حج تمتع امسال اعزام می شوند.

مهری با بیان اینکه بحمداله پلیس فرودگاه اقدامات خوبی همچون سال گذشته و در خور شأن زائران انجام داده است، گفت: امسال میز خدمت در فرودگاه ها تعیین شده و جانشین پلیس فرمانده هر استان موظف است از ابتدا برای پاسخگویی به زائران در فرودگاه حضور داشته باشد و مشکلاتی که زائران با آن مواجه می شوند را رفع کند.

وی به اقدامات دیگر پلیس فرودگاه اشاره کرد و گفت: برای ارائه خدمات بهتر به زائران و پیگیری مشکلات 17 جلسه با سپاه حفاظت هوایی و34 جلسه با مدیران فرودگاه ها برگزار شده است.

رئیس پلیس فرودگاه های کشور عنوان کرد: برای اینکه کار زائران سریعتر انجام شود سالن ها با تمامی امکانات از جمله نصب دوربین ، گیت های بازرسی و ... مجهز و همچنین 22 جلسه با سازمان حج و زیارت در استان ها برای هماهنگی تحویل بار زائران، حضور به موقع آنها در فرودگاه ها و ... برگزار شده است؛ 19 جلسه نیز با مقامات قضائی در سایت پلیس فرودگاه های کشور انجام شده تا اگر جرمی اتفاق افتاد در صورت نیاز پرونده تشکیل و از زائران حمایت قضائی شود.

مهری تصریح کرد: 25 جلسه تعاملی با شورای هماهنگی مواد مخدر در استان ها نیز برگزار شده که بزرگترین مشکل ما حمل مواد مخدر در پروازهای حج است چرا که افراد مسن برای مصرف خود مواد مخدر حمل می کنند البته در این خصوص اقدامات لازم برای صیانت از زائران، خصوصا پیشگیری از خروج مواد مخدر انجام شده است.

وی با بیان اینکه دو جلسه با پلیس مواد مخدر در ستاد ناجا هم برگزار شده است، گفت: همچنین جلساتی با پلیس مواد مخدر استان ها در رابطه با پیشگیری از خروج مواد مخدر از کشور برگزار شد و لیست زائرانی که اعتیاد دارند مشخص و اقدامات کنترلی در رابطه با این افراد نیز انجام شده است.

مهری با اشاره به اینکه 19 جلسه برای آگاه سازی زائران و مدیران کاروان ها و 85 جلسه تخصصی با زائران برگزار شده است به تشریح قوانین کشور عربستان در ارتباط با مواد مخدر پرداخت و گفت: اگر در فرودگاه از زائری مواد مخدر کشف شود قطعا آن زائر به سفر اعزام نمی شود.

رئیس پلیس فرودگاه های کشور ادامه داد: معایب و نواقص موجود در اعزام زائران در سال گذشته احصاء شده و امسال قبل از شروع سفر حج، هیچ مشکلی برای آنها وجود ندارد.

مهری گفت: در برخی از فرودگاه ها زائران حین بدرقه با مشکل ترافیک مواجه می شوند که در این خصوص به آنها کارت هایی تحویل داده شده که می توانند 3 خودرو برای بدرقه به همراه داشته باشند؛ لازم است زائران و بدرقه کنندگان به بنرها و هشدارها در ارتباط با موضوعات مختلف توجه کنند .

رئیس پلیس فرودگاه های کشور با اشاره به اعلام فهرست داروهای ممنوعه، گفت: زائرانی که دارای بیماری خاص هستند و احتیاج به داروی مشخصی دارند حتما نسخه پزشک را همراه داشته باشند.

مهری عنوان کرد: همکاران ما در فرودگاه ها با تخصص کافی و آگاهی های لازم به راحتی می توانند جاسازها را کشف کنند که بحمداله در این خصوص تجربیات خوبی داشته ایم و به این موضوع همچون سال های گذشته توجه ویژه ای خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات ما عدم اطلاع رسانی دقیق به زائران است اما در این خصوص برنامه ریزی های لازم را انجام داده ایم و در 17 ایستگاه در استان های مختلف فرماندهان از طریق رسانه های محلی به خوبی اطلاع رسانی کرده اند؛ در ارتباط با موضوع امنیت در فرودگاه ها، خدمات ترافیک و ... جلسات متعددی با فرماندهان استان ها برگزار شده است.

رئیس پلیس فرودگاه های کشور ادامه داد: در ارتباط با پیشگیری از سرقت در فرودگاه ها هماهنگی های لازم در استان ها انجام شده است؛ زوار نیز در صورت مواجهه با موارد مشکوک، آن را حتما به پلیس فرودگاه اطلاع دهند.

مهری با بیان اینکه در صورت لزوم، در بازرسی های تخصصی با هماهنگی های صورت گرفته از واحد سپکا نیز استفاده خواهد شد، گفت: اگر در بازرسی ها از زائری، قرص های ممنوعه کشف شود باید جوابگو باشد و قطعا برای وی پرونده قضائی تشکیل می شود ضمن اینکه از پرواز نیز منع خواهد شد.

وی ادامه داد: امسال بنا داریم، همچون سال های گذشته همکاران نمونه و با اخلاق را به فرودگاه ها اعزام کنیم چرا که هیچ گونه بی اخلاقی در ارتباط با زائران را بر نمی تابیم و در این خصوص نیز نظرسنجی هایی را طراحی کرده ایم.

مهری به زائران توصیه کرد: در کشور عربستان اگر کیفی را بر روی زمین مشاهده کردند و قصد تحویل آن به صاحبش را داشتند از این کار ممانعت کنند (خصوصا در اطراف مسجدالاحرام) چراکه به عنوان سارق دستگیر می شوند .

رئیس پلیس فرودگاه های کشور همچنین به زائران در حال ترک مواد مخدر که شربت متادون به همراه دارند، اشاره کرد و گفت: قطعا از خروج شربت متادون جلوگیری خواهیم کرد چراکه این دارو در عربستان جزء اقلام ممنوعه است و حمل آن در این کشور جرم محسوب می شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته از خروج 10 نفر به دلیل حمل مواد مخدر و داروهای ممنوعه  ممانعت به عمل آمد، گفت: حدود 10 سال است که در کشور عربستان، هیچ زائر ایرانی به دلیل حمل مواد مخدر دستگیر نشده است.

رئیس پلیس فرودگاه های کشور به تشریح عملکرد سه ماهه سال 98 پرداخت و گفت: کشفیات مواد مخدر در فرودگاه ها طی سال جاری نسبت به سال گذشته 72 درصد رشد و با تلاش همکاران در کنترل مسافران و همچنین بار و مرسولات پستی، ۴ درصد دستگیری‌ها افزایش داشته است.

مهری به افزایش ۱۶ درصدی کشفیات در مرسولات پستی اشاره کرد و گفت: در همین بازه زمانی حدود ۲۵ کیلوگرم مواد مخدر از نوع تریاک در فرودگاه شیراز به مقصد لندن که در دستگاه صنعتی جاسازی شده بود، کشف و با هماهنگی با پلیس انگلستان، فرد قاچاقچی هم در آن کشور شناسایی و دستگیر شد.

رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور عنوان کرد: آمار دستگیری قاچاقچیانی که مواد را به صورت بلع حمل می کنند و نیز میزان کشفیات موادمخدر که از طریق بلع حمل می شود به ترتیب 3 و 2 برابر افزایش یافته؛ امسال نیز بر این موضوع تمرکز بیشتری خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در 3 ماه ابتدایی سال جاری، اعضای دو باند 10 نفره متشکل از زنانی که در شیراز اقدام به حمل مواد مخدر می کردند، شناسایی و دستگیر شدند که آنها قصد خروج مواد مخدر(عمدتا تریاک) از ایران به سمت قطر و آسیای شرقی را داشتند.

مهری به آمار باندهای کشف شده در سال 98 اشاره کرد و گفت: در این رابطه نسبت به سال 97 شاهد افزایش کشفیات بوده ایم.

رئیس پلیس فرودگاه های کشور با اشاره به اقدامات این پلیس در امر مبارزه با قاچاق کالا، گفت: کل کشفیات که ارز نیز شامل آن می شود 263 میلیارد ریال بوده که 50 درصد افزایش کشفیات را نشان می دهد ؛ در این رابطه دستگیری متهمان نیز ۳۰ درصد و تعداد پرونده‌ها نیز ۳۵ درصد رشد داشته است.

وی به تعداد پرونده‌های متشکله در خصوص قاچاق کالا بر حسب ارزش ریالی در سه ماهه اول امسال پرداخت و گفت: تعداد پرونده‌های تشکیل شده با ارزش ریالی ۱۰ میلیون به پایین ۳۵ درصد؛ ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون ۵۶ درصد؛ ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون، ۹ درصد؛ ۵۰۰ میلیون به بالا نیز ۶۲ درصد افزایش یافته است و در کل می‌توان گفت تعداد پرونده‌های تشکیل‌شده در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۳۵ درصد رشد را نشان می دهد که بیشترین این کشفیات در فرودگاه حضرت امام(ره) بوده ست.

براساس گزارس پایگاه خبری پلیس، مهری در پایان با اشاره به بازگشت زائران، عنوان کرد: عملیات حج تا ۲۰ مرداد ادامه خواهد داشت؛ امسال برنامه‌ریزی شده که زائران حج از ترمینال جدیدالاحداث "سلام" واقع در فرودگاه امام (ره) وارد کشورشوند که هم سالن اختصاصی و هم فضای پارکینگ مناسبی دارد و به نظر می‌رسد که ان شاءالله مشکلات سال‌های قبل را نخواهیم داشت.


نام:
ایمیل:
* نظر: