اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۱۳۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۰۱ تير ۱۳۹۸ - 22 June 2019
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا اعلام کرد: 
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: 100 میلیون یورو برای تامین آب روستا و 50 میلیون یورو برای بحث تنش آبی از محل صندوق توسعه ملی اعتبار در نظر گرفته شده که در صورت تخصیص می توان بخش عظیمی از مشکلات بر طرف شود.
100 میلیون یورو اعتبار برای تامین آب روستا از محل صندوق توسعه ملی
به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، قاسم تقی‌زاده خامسی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در نشست خبری به مناسبت هفته صرفه جویی با اشاره به اینکه موضوع آب در خانواده ها باید نهادینه شود، گفت: 61 درصد کشور خشک با نیمه خشک است در کشور 53 درصد از این میزان خشک است و سال 95 خشک ترین سال در 50 سال گذشته بوده و سال 97 پربارش ترین سال بوده که نشان از تغییر اقلیم است .

وی در ادامه با اشاره به اینکه باید آب برنامه ریزی شده در زمان های مختلف مصرف شود و بارش های اخیر از تنش آبی کم نمی کند، گفت:  امسال ازنظر تامین آبی مناسب است ولی در بحث توزیع آب دچار مشکل هستیم و با اعتبار های اختصاص یافته از محل صندوق توسعه ملی می توان بخشی از این مشکلات بر طرف شود.

تقی زاده در ادامه گفت: 100 میلیون یورو برای تامین آب روستا و 50 میلیون یورو برای بحث تنش آبی از محل صندوق توسعه اعتبار در نظر گرفته شده که در صورت تخصیص می توان بخش عظیمی از مشکلات بر طرف شود.

90 درصد آب در کشاورزی مصرف می شود 

معاون وزیر نیرو در امور اب و آبفا با اشاره به اینکه 90 درصد آب در کشاورزی مصرف می شود، گفت: باید در این خصوص اقداماتی را انجام داد و مسئله الگو کشت را مد نظر داشت نمی توان در مناطق خشک کشت برنج صورت گیرد و باید کشت های با سازگار اقلیم داشته باشیم .

وی در ادامه با بیان اینکه آب مصرفی در کشور محدود است مخازن آبی 130 میلیارد متر مکعب کسری دارد، گفت:  مخازن سدها کم است و در بارش های امسال 76 میلیارد متر مکعب ورودی آب داشتم که نتوانستیم ذخیره کنیم که بخشی از آن به تالاب کشور و بخشی به دریا رفته است اما مخازن ما 50 میلیارد متر مکعب آب ذخیره کند.

وی افزود: 82 درصد مخازن سدها پر است یکی از مشکلات همه کشور ها نمی توان پیش بینی یکسال داشت و حداکثر پیش بینی 10 روزه است بنابراین ما افقی از سال آینده نداریم و مشخص نیست تر سال یا خشک سالی است به خاطر همین سیلاب بیشترین خسارت در دنیا را آورده و به همین خاطر باید مدیریت مصرف کرد. 

تقی زاده در ادامه افزود:  10 سال خشکسالی داشته ایم و یک سال تر سالی ، بنابراین بدون اتکا به مدیریت مصرف مردم نمی توان گام های اساسی بر داشت لذا مجبور به رعایت الگوی مصرف هستیم .

خامسی در ادامه با تاکید بر مصرف آب برپایه آب برنامه ریزی شده،  گفت: در حوزه آب و فاضلاب اقدامات خوبی اجرا شده به خصوص در روستا ها قبل از انقلاب تنها 12 درصد آب پایدار در روستا ها بوده که اکنون به 75 درصد رسیده و علاوه برآن نیز  27 تصفیه خانه آب در اول انقلاب به  142 تصفیه خانه و  تصفیه خانه فاضلاب از 4 به 221 رسیده که 50/8 درصد جمعیت شهری تحت پوشش خدمات فاضلاب قرار دارند.

هفته ای 32 روستا آبرسانی می شود
وی در ادامه با اشاره به آب رسانی هفته ای به  32 روستا، گفت: مصرف آب در شهرها و روستاها 7/4 میلیارد متر مکعب است که 4/5 میلیارد پساب دارد اما تنها 1 میلیارد و 200 پساب داشته ایم که در برنامه ششم به 2/2 باید برسد.
  
320 هزار حلقه چاه غیر مجاز در کشور 

معاون وزیر نیرو در ادامه گفت: آب زیر زمینی و چاه ها حدود 808 هزار حلقه چاه در کل کشور داریم که 320 هزار حلقه غیر مجاز است کل برداشت آب مجاز 40 میلیارد متر مکعب است و غیر مجاز 7/3 میلیارد مترمکعب برداشت داریم که نشان از آن است که حوزه زیر زمینی در خطر است.
وی افزود:  از این تعداد مجاز 220 هزار برداشت قابل توجهی نیست اما 97 هزار چاه که برداشت بالای دارند باید تعیین تکلیف شوند و بیشترین چاه های غیر مجاز در شهرهای گیلان، مازندران و آذربایجان غربی است.

وی در ادامه با تاکید بر ایجاد بازار آب در کشور، گفت: سالانه 11 میلیارد متر مکعب مصرف آب در کشور داریم که در صورت حداقل  کاهش 10 درصدی مصرف می توان 1/1 میلیارد  متر مکعب صرفه جویی داشته باشیم.

تنش  آبی در 233 استان کشور

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا  در ادامه با اشاره به احداث و مطالعه 100 سد در کشور، گفت: وضعیت منابع آبی تا سال آینده قابل افزایش نیست اما باوجود بارش های امسال از 336 استان در تنش آبی به 233 استان با جمعیتی بالغ بر 28 میلیون نفر رسیده است.

ما باید صدای رودخانه ها باشیم 

وی ادامه تاکید کرد: ما باید صدای رودخانه ها باشیم و به هر صورتی شده حق آبه  رودخانه ها تامین شود، گفت: 44 تالاب در کشور در زمان سیلاب از 30 تا 100 درصد تامین آب شدند.



خبرنگار: پروین مرادی 
نام:
ایمیل:
* نظر: